وام 70 میلیونی جدید برای مستاجران و 4 نکته مهم درباره آن

وام ودیعه مسکن نوعی تسهیلات کاربردی برای مستاجران است که سقف آن در تهران امسال به 70 میلیون تومان افزایش یافته است.سقف این وام در سایر شهرها40 میلیون تومان است و در تمام شهرها به مستاجران پرداخت می شود اما برای دریافت آن باید به برخی نکات توجه کرد.

به گزارش کاماپرس، ثبت نام وام ودیعه مسکن که وام گره گشا از مشکلات مستاجران یه شمار می رود از دیروز چهارشنبه آغاز شده و متقاضیان  می توانند با مراجعه به سایت   tem.mrud.ir  درخواست خود را برای دریافت این وام ثبت کنند.

سوالاتی در مورد این وام وجود دارد که روزنامه هفت صبح در گزارشی به آن پرداخته و نوشته است؛با وجود اینکه سامانه های اینچنینی عموما مشکلات زیادی دارند،شکر خدا سامانه وام ودیعه مسکن مثل ساعت کار می کند اما همچنان ابهاماتی درباره اقساط، شیوه پرداخت، شرایط متقاضیان و ضمانت وام وجود دارد.

1. اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

آنطور که در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن آمده، نرخ بهره13 درصد و دوره بازپرداخت این وام یک ساله است. در این مدت متقاضی صرفا اقساط مربوط به سود وام را پرداخت خواهد کرد و اصل وام در پایان یک سال به صورت یکجا بازپرداخت می شود. در این صورت قسط وام 70 میلیونی تهرانی ها حدود 760 هزار تومان، قسط وام 40 میلیونی کلانشهرها حدود 430 هزار تومان و قسط وام 25 میلیونی دیگر شهرها حدود 325 هزار تومان خواهد بود.

آریاک سفر

سال گذشته این امکان وجود داشت تا متقاضی روش دیگری برای بازپرداخت انتخاب کند و با اقساط سه ساله سود و اصل وام را به بانک پرداخت کند. در این صورت قسط وام 70 میلیونی حدود دو میلیون و 360 هزار، وام 40 میلیونی حدود یک میلیون و 350 هزار و 25 میلیونی حدود 842 هزار تومان خواهد بود.

2. وام ودیعه مسکن به چه کسی پرداخت می شود؟

ابهام بزرگ در فرآیند دریافت وام ودیعه مسکن اینجاست که بانک مبلغ وام را به خود مستاجر پرداخت می کند یا در اختیار صاحبخانه می گذارد؟ در وام های اینچنینی که اصطلاحا به آن مرابحه می گویند، وام در اختیار فروشنده کالا یا خدمات قرار می گیرد اما اقساط را متقاضی پرداخت می کند. البته وزارت راه و شهرسازی یا بانک مرکزی توضیحی در این باره ارائه نکرده اند. اگر صاحبخانه در پایان دوره قرارداد اصل وام را به بانک برنگرداند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

3. فقط مستاجران بهار و تابستان وام می گیرند؟

آنطور که در شرایط وام ودیعه مسکن آمده، تاریخ قرارداد اجاره واحد مسکونی باید مربوط به شش ماه اول سال 1400 باشد. سال گذشته هم تنها مستاجرانی که تاریخ قرارداد آنها مرداد و شهریورماه بود می توانستند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند. حالا سوال اینجاست، کسانی که قرارداد خانه آنها در فصل پاییز و زمستان امضا شده و هر سال در همان بازه زمانی تمدید می شود، چطور می توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند؟

4. وام ودیعه مسکن چه ضمانتی لازم دارد؟

وثیقه لازم برای دریافت وام مشخص نیست و سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن می گوید این موضوع بعدا اعلام می شود. بانک ها عموما به ازای هر 20 میلیون تومان وام یک ضامن می خواهند اگر این موضوع شامل حال وام ودیعه مسکن شود، ممکن است دریافت وام 70 میلیونی ودیعه مسکن در تهران سه ضامن و 40 میلیونی در کلانشهرها دو ضامن رسمی لازم داشته باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز