وام 350 میلیونی با اقساط 20 ساله ناهماهنگ با خانه‌های 500 میلیونی مسکن ملی

وام مسکن

با گرانی مصالح و افزایش قیمت تمام شده مسکن، برخی رسانه‌ها گمانه زنی‌هایی در مورد افزایش وام مسکن ملی به 350 میلیون تومان با اقساط 20 ساله مطرح کرده‌اند اما این وام سود سنگینی دارد و با قیمت 500 میلیونی که در ابتدا برای این واحدها برآورده شده بود، همخوانی ندارد.

به گزارش کاماپرس، مسکن ملی در حال حاضر تنها طرح دولتی برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد و متوسط فاقد مسکن به شمار می رود اما اخباری که در مورد این طرح به گوش می رسد برای متقاضیان این طرح نگران کننده است.

گزارشی که خبرنگار اقتصادی تسنیم از افزایش وام مسکن ملی به 350 میلیون تومان و پیامدهای آن منتشر کرده نمونه ای از خبرهایی است که در صورت به حقیقت پیوستن، اهداف این طرح را زیر سوال می برد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم  روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

سود کمرشکن و قسط های سنگین وام 350 میلیونی

این خبرگزاری نوشته است؛ پیگیری‌ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن، احتمال افزایش وام این طرح به 350 میلیون تومان وجود دارد. با آن‌که وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام این طرح به 250 میلیون تومان خبر داده اما در زمان حاضر وام 150 میلیون تومانی توسط بانک عامل برای پروژه‌های طرح مذکور پرداخت می شود.

آریاک سفر

میزان اقساط وام 150 میلیون تومانی در بازپرداخت 12 ساله و سود 18 درصد ماهانه حدود 2 میلیون و 550 هزار تومان و کل سود وام 217 میلیون تومان است. میزان اقساط وام 250 میلیون تومان با وجه به اظهارات وزیر راه  شهرسازی در خصوص بازپرداخت 20 ساله ماهانه حدود 3.8 میلیون و کل سود وام کمی بیش از 675 میلیون تومان خواهد بود.

پربازدیدترین خبرهای امروز:

حال در صورتیکه وام طرح ملی مسکن به 350 میلیون تومان افزایش یابد که با توجه به قیمت مصالح ساختمانی قابل پیش بینی است، میزان اقساط ماهانه در بازپرداخت 20 ساله افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. بر این اساس قسط وام 350 میلیون تومانی ماهانه 5 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود.

کل سود این وام نیز 946 میلیون تومان در ماه 12 سال بیستم خواهد بود. به نظر نمی‌رسد پرداخت اقساط 5.4 میلیون تومانی از عهده متقاضیان طرح ملی مسکن برآید و دولت سیزدهم بایستی فکری اساسی برای 93 درصد از واحدهای باقیمانده طرح ملی مسکن داشته باشد.

اخبار پربازدید را بخوانید:

در بخش دیگری از این گزارش به گفته های محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اشاره شده که میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را 75 مترمربع اعلام کرده است.

وی هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح را هم یک تا 2.5 میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های سال گذشته اعلام کرده بود.

بعد از مدتی تخمین زده شد که هزینه تمام شده واحدهای مسکن ملی حدود 500 میلیون تومان خواهد بود و بر همین اساس وام این واحدها که  250 میلیون تومان بود – و حالا صحبت از 350 میلیونی شدن آن به میان آمده –   حدود نصف هزینه ها را پوشش می دهد. متقاضی باید 250 میلیون دیگر را خودش با آورده هایی که در چند مرحله دریافت می شود و مرحله اول آن 40 میلیون تومان هنگام ثبت نام است تامین کند.

اما حالا قیمت مصالح تغییر کرده و برآوردها در مورد قیمت نهایی این واحدها هم عوض شده است.

محاسباتی که ناامید کننده است

نا به گزارش تسنیم، فرشید پورحاجت  دبیر انجمن انبوه سازان قیمت تمام شده واحدهای این طرح را با محاسبات خود بیش از آنچه در ابتدا از آن سخن رفته است، برآورد می کند. به گفته پورحاجت؛ متاسفانه هیچکدام از متقاضیان این طرح با قیمت اعلام شده 2.7 میلیون تومانی به ازای هر متر خانه‌دار نمی‌شوند. نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم، اینها مصداق بازر دخالت دولت در بازار مسکن است که همیشه هم شکست خورده است.

وی می گوید: محاسبه هزینه تمام شده کار سختی نیست؛‌ برای ساخت هر مترمربع ساختمان استاندارد که در برابر زلزله مقاومت است حدود 70 کیلوگرم میلگرد مصرف می‌شود. قیمت هر کیلوگرم میلگرد حدود 20 هزار تومان است. بر این اساس هزینه میلگرد درب کارخانه هر متربع مسکن 1.4 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: قیمت  سیمان درب کارخانه حدود 100 هزار تومان است؛ هر مترمربع ساختمان با اسکلت بتنی نیز حدود 220 کیلوگرم سیمان می‌خواهد که با محاسبه قیمت روز هرمترمربع حدود 300 هزار تومان هزینه سیمان مصرفی خواهد بود. جمع همین این دو عدد 1.7 میلیون تومان است.

وی با طرح این سئوال که آیا با 2.7 میلیون تومان اعلام شده وزارت راه و شهرسازی می‌تواند مسکن ملی را ساخت، گفت: به ضرس قاطع می‌گویم خیر.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

37 دیدگاه برای “وام 350 میلیونی با اقساط 20 ساله ناهماهنگ با خانه‌های 500 میلیونی مسکن ملی

  1. سعید اصلانی گفته:

    برای مردم زمین رایگان بدهند.و بررسی کنند که در یک خانواده چن نفر هست.و سرپرست خانواده وقتی یک زمین را تحویل گرفت باید جوری بسازد مثلا 5طبقه یا شش طبقه با وام مسکن تا تمام اعضای خانواده صاحب خانه شوند. نه اینکه برایه هر نفر یدونه بدید بقیش بمونه.

  2. رضا مسافر گفته:

    از صاحبان اصلی واحدها را میگیرند و به شرکای بساز و بفرش خودشان واگذار میکنند و سر ثبت نام کنندگان بی کلاه خواهد ماند.
    ساخت مسکن ملی به نام بی مسکن ها به کام سازندگان.

  3. رضا بیهوده گفته:

    از صاحبان اصلی واحدها را میگیرند و به شرکای بساز و بفرش خودشان واگذار میکنند و سر ثبت نام کنندگان بی کلاه خواهد ماند.
    ساخت مسکن ملی به نام بی مسکن ها به کام سازندگان.

  4. ارکیده گفته:

    خدا بده برکت.
    ای ساختمونا رو واسه خودشون ساختن بنام ما ب کام خودشون
    وگرنه میدونن و مردم نون شب هم گیرشون نمیاد بعد بخوان ایقد وجه نقد پس انداز کنن تحویل گرگها بدن و هرماه هم قسط بدن.
    اگ راس میگید زمین بدین مردم خودشون برن بسازن درسته تهران گرونه ولی تو شهرای کوچیک با۲۵۰تومن آورده ینفر میشه دوتا زمین داد ب دونفر

  5. فاطمه گفته:

    چه تلاش بیهوده ای جهت جمع آوری بهره ازقشر فقیر جامعه صورت می دهید این امکانات بیشترر ادست قشرثروتمنداست که نیازی به آن ندارندوبیشتر جهت مال اندوزی به کارگرفته می شود بهترین خدمت برای فقرا ساخت خانه های دولتی بااجاره های بسیار پایین ودادن به کسانی است که دراین 10سال اخیر نه پول داشتند ونه خانه وهزینه آن بادریافت مالیات ازکسانی که خانه های بیش از200مترویا پول بیش از 300میلیون دارند پرداخت شود باتوجه به دارایی افراد

  6. مجید گفته:

    سلام یک کارمند یا کارگر با حقوق ۳ میلیون تومان در ماه چگونه می تواند صاحب خانه شود ؟ واین وام برای قشر ضعیف نمی باشد تا زمانیکه سود وبهره الویت بر هر چیز دارد اگر دولت برای قشر ضعیف نگران است فکر کند خانه سازمانی است آپارتمان را نسبت به درآمد طرف قسط به بنندید البته چیزی نیست که با دوخط عنوان شود نهایتا با اعلام آن ببینید چقدر در نرخ خرید و اجاره تاثیر دارد و قبول کنید این طرح ها فقط سلب مسولیت است و لاغیر

  7. زلفا گفته:

    این وام فقط به نفع پیمانکاره که نقدا می‌گیرد و میخورد تازه اون بدبخت بیچاره که مسکن ملی می‌گیرد تا آخره عمرم بدهکار دولت و پیمانکاره چون این خونه ها سند ندارن

  8. مهدی گفته:

    اگه واقعا میخوان سنگ بندازن جلو پای ما ،زودتر بگن که پولمون رو هدر ندیم ببریم یه جایی سرمایه گذاری کنیم که حداقل از اینی که هستیم بدتر نشیم

  9. مهدی گفته:

    ۲۰ سال ماهی پنج میلیون و چهارصد هزار تومن میشه یک میلیاردو دویست و نود و شش میلیون.اولا ک این رقم اصلا معقول نیست این چجور سودیه.دوما شاید سایت اشتباه اطلاع رسانی کرده.

  10. سیا گفته:

    سلام شما رو به خدا به گوش مسولین برسانید من کارمندم کلا ۶ میلیون دریافتی دارم از همین هم ۳و نیم جای بدهی و وامی که بابت قسط اولش دادم میره . شما بگو با ۲.۵ میلیونی که پول خورد و خوراک بچه هام هم نمیشه و به خدا گوشت و میوه کلا حذف شده چطور دوباره پول پرداخت کنم . از اول گفتن ۱۰۰ میلیون باید بدیم حالا شده ۴۰۰ میلیون از کجا بیاریم. بابا واقعیت ها رو ببینید مگر در مریخ زندگی می‌کنید. ۲۰ ساله کارمند م این شده اوضام که پیش زن و بچم شرمنده ام

  11. رحیم باقرزاده اصل میاندواب گفته:

    سلام به تمام هموطنان عزیزم وبه تمام مسئولین کشورم من که یک کارگرساده 52سالمه یک هزار تومانی پس انداز ندارم هرماه 350هزاربه زورکرایه منزل میدم بعداز این چطورمیتونم صاحب خانه بشم فقط باید بگم خدااز حق کسی که باعث این شده نگذره

  12. مریم گفته:

    دولت باید دخالت کنه و اون سمان فروش و اهن فروش رو مجازات کنه به خاطر گران فروشی مگر مگر سیمان و اهن و فولاد از معادن کشورمان استخراج نمیشن .مگر از خارج میاد که باید اینقدر گرون باشه و با دلار فروخته میشه .این خانه از پایبست ویران است.

  13. Sara گفته:

    گیر یه مشت از خدابی خبر افتادیم..این بود مملکت اسلامی؟؟؟نزول خوری اونم این حجم..از خدا نمیترسین؟

  14. حسین گفته:

    سلام من تقریبا دوسال پیش از مسکن و شهرسازی چهل تومن وام گرفتم رو بافت فرسوده قرارشدپونزده تومن بلاعوض هم داده بشه اما دروغ گفتن و گفتن همین بوده و دیگه به شما وام تعلق نمیگیره و من پونصد میلیون تومن با کمک خانمم از بانکها وام گرفتیم و تا خرخره زیر قسطیم ولی هنوز نتونستم خونه رو تموم کنیم ،تکلیف ما چیه منکه اسمم بخاطر همین چهل تومن ثبت شده و دیگه به عنوان خانه دار محسوب میشم و هیچ وام مسکن کم سودی شاملم نمیشه فقط همون وامهای 24درصدی که خودم گرفتم و باید تا اخر عمرم قسط بدم و دوبرابر چیزی که گرفتم پس بدم،این چه قانونیه چه بدبختیه مردم ما گرفتار شدن کی پاسخگوئه

  15. اصغر گفته:

    یک ساله پیش پول گرفتن میخواستن بسازن به ما ربطی نداره گرون شده سیمان چطور ما یک سال پیش پول واریز کردیم ولی قیمت روز به ما میفروشن پس تا حالا با پول ما چیکار میکردن جایی که مشخص کردن برا ما مسکن بسازن هنوز یه تپه هستش په این پولا کجا میره باهاش کار میکنن سودشو میبرن این یک سال کجا هستن خاک تو سر این مملکت با این رهبر و رعیسش که هر روز داریم پس رفت میکنیم
    مردم فقیر از کجا بیارن ماهیانه ۵ میلیون ۸۰۰ قسط بدم در صورتی که خودتون ماهیانه ۴ میلیون بهشون حقوق میدید باعث تاسف 😔

  16. م. ن گفته:

    اگر کسی از این پولها داره دیگه خونه میخوات چیکار که پولش را هدر و ضایع کنه برای یک آپارتمان کوچک وگران قیمت وسط صحرا. اگر یک لیوان شیر میخوای شما که نمیری یک گاو شیرده بخری.

  17. علی گفته:

    این قیمتهای من دراوردی برای توجیه این سود سرسام اور چیه. سیمان الان تو بازار 46 تومنه درب کدوم کارخونه عمده میدن 100 تومن…بعد به این بی مغزی که اینجوری محاسبه کرده هزینه ها رو بگید همین امثال تو مدیرن که این وضع اقتصاده مملکته. فقط با زد و بند و پارتی مدرکای دوزاری من دراوردی خریدنی شدین کاره های این مملکت و به بادش دادین.

  18. مظاهر ابرهیم راده گفته:

    سلام امیدوارم که چنین نباشد؛منم عضو مسکن ملی هستم درتوانم نیست واگر اینگونه باشد مثل؛ شتر درخواب بیند پنبه دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه😢

  19. حامدناطقی زاده رفسنجانی گفته:

    سلام دیروز درخواست باز کردن حسابام دادم ولی پیامحامدماطفی زغده رفیحانیذی نیامده بگیری کنید ممنون .

  20. نادر گفته:

    متاسفم برای این دولت که نمیتونه کشور سروسامان بده.همه روعسای دولت برای جیب خودشون کارمیکنن کدوم رعیس دولتی فقیره همشون خونه های چندین میلیاردی دارن وخبرازقیمتهاندارن وحتی نمیدونن قیمت دربازارچنده چرا؟ چون پول مفت میگیرن

  21. محمد گفته:

    اینا همه تحلیل ذهن مریض نویسنده هست و هیچ ربطی به دولت جدید نداره
    فقط دارن مردم و گمراه میکنن

    بالیقین دولت اگه بخواد مسکن بسازه حتما به این هم فکر میکنه که یه کارگر دو سه میلیون حقوق میگیره

    پس خودتونو درکثر نکنید

  22. محمد گفته:

    دارند کم کم و یواش یواش به گوش مردم میگن که وضعیت خوب نیست و فراموش کنند خانه دار شدند ، اگه دلال های زمین و آپارتمان بیکار میشی اند، بازار رو تحریک می کنند و با قیمت خدا تومان می فروشند . فقط کافی مسئولین یک سر به کشور ترکیه بروند و خانه با وسایل کامل زندگی و یک شکل برای مردم شان درست می کنند

  23. مکانیک خودرو گفته:

    این وام واسه طبقه ضعیف متوسط وبالای فقر نیست واسه کارمندهای اموزش وپرورش بانکها ارتش سپاه نیروی انتظامی وکسانی که پارتیشون خیلی خیلی ………..باشه هستش هموطن

  24. احمد گفته:

    روزبه روزداریم گرانی رامی ببینیم ،هیچ چیزهم درست نمی شود بلکه همه چیزداره گران می شود
    تاباآمریکاصلح وسازش نکنیم هیچ چیز درست نمی شود،روزی میرسدکه ازگشنگی کارتون خواب توخیابون می شویم

  25. حسین گفته:

    اخه اگه اینقد میتونسیم پول جور کنیم تو سرمون میخواستم بزنیم مسکن ملی را یه کارگر چطور میتونه با ۴ تومن قسط کلان بده همین ۴۰ تومن را با هزار بدبختی وام گرفتم دارم هم قسط این را میدم هم کرایه خونه و هزار تا قسط دیگه با ۴ تومن خود لعنت کنه این دولتا که فقط اقشار ضعیف باید تابانه این دزدی ها را بده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز