وام 250 میلیونی مسکن با بازپرداخت 12 ساله تصویب شد(جزئیات)

لست سکند

انواع وام خرید خانه در سال جاری کماکان برای افراد مجرد 140 میلیون و برای متاهلان 240 میلیون و وام ساخت نیز 450 تا 600 میلیون است. ضمنا وام طرح مسکن ملی افزایش یافته و وام 250 میلیونی با بازپرداخت طویل المدت به متقاضیان این طرح پرداخت خواهد شد.

به گزارش کاماپرس، به نظر می رسد استقبال از طرح مسکن ملی چندان قابل توجه نبوده و این امر افزایش وام این طرح را به دنبال داشته است. بخش مهمی از مشکلات اقشار فاقد مسکن با طرح مسکن ملی، آورده اولیه این طرح است که بسیاری از متقاضیان کم درآمد در شرایط تورمی کنونی توان پرداخت آورده 40 میلیونی اولیه را ندارند و ضمنا امید به ساخت و تحویل این واحدها بدون تاخیر نیز با توجه به اندک بودن وامی که برای آنها در نظر گرفته شده ، چندان پررنگ نیست.

آورده اولیه متقاضیان مسکن ملی کاهش می یابد؟

افزایش وام تا حدی می تواند این امید را پررنگ تر کند و به نظر می رسد به همین منظور تسهیلات طرح ملی مسکن  که در اولین دوره ثبت نام ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده  و اخیرا سخن از  200 میلیونی شدن آن به میان آمده بود بر اساس آخرین تصمیمات، به ۲۵۰ میلیون تومان برای هر نفر رسیده است.

خبر افزایش وام طرح اقدام ملی مسکن به 200 میلیون به صورت رسمی توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلان نشده و منابع آگاه از آن خبر داده اند. در واقع، برخی رسانه ها با اعلام اینکه افزایش سقف تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است، از نهایی شدن و تصویب آن در آینده نزدیک  خبر داده اند.

راز آسمان پایتخت

معضل سود بالای وام‌مسکن طرح اقدام ملی

پیش از این از سود 18 درصد این تسهیلات انتقاداتی مطرح شده بود به نحوی که بازپرداخت اقساط این وام در حالتی که مبلغ وام 100 میلیون تومان بود طبق برآوردهای انجام شده متقاضیان طی 12 سال باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت می کردند. حالا با 250 میلیونی شدن این تسهیلات مبلغ سود و به تناسب آن اقساط وام افزایش قابل توجهی می یابد و این امر برای بسیاری از متقاضیان قابل پذیرش نیست.

در واقع در روش بازپرداخت  ساده و غیرپلکانی، وام گیرنده ماهانه برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی باید یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۱۹۵ تومان قسط پرداخت کند. کل بازپرداخت در این روش ۲۴۴ میلیون ۶۷۳ هزار و ۲۱۵ تومان خواهد بود. متقاضی  در انتهای سال دوازدهم ۱۴۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان برای این وام سود پرداخت می کند.

همچنین با رسیدن این‌وام به ۱۵۰ میلیون تومان، مبلغ قسط ماهانه در یک دوره ۱۲ ساله به ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در مجموع طی ۱۲ سال متقاضی طرح ملی مسکن ۳۶۷ میلیون تومان پرداخت کند، یعنی حدود ۲۱۷ میلیون تومان سود. بر این اساس برای وام 250 میلیونی برآورد می شود اقساط 12 ساله به بیش از 3/5 میلیون تومان افزایش یابد.

ایسنا اولین خبرگزاری بوده که خبر افزایش تسهیلات به 250 میلیون را به نقل از منابع آگاه منتشر کرده و تفسیر خبرنگار ایسنا این بوده که با توجه به اینکه برای ساخت هر واحد مسکونی در طرح اقدام ملی حدود سه میلیون تومان هزینه خواهد شد به نظر می رسد میزان آورده متقاضیان با دریافت تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

 

اخبار مهم و مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز