وام 100 میلیونی ودیعه مسکن صحت دارد؟

وام ودیعه مسکن سال گذشته در تهران و سایر کلانشهرها 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود اما با توجه به افزایش سرسام آور اجاره ها گمانه زنی می شود این وام امسال به 100 میلیون افزایش یابد گرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این مورد سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش کاماپرس، وام ودیعه مسکن سال گذشته به چند روش و با سقف 50 میلیون تومان در شهرهای بزرگ مثل تهران پرداخت می شد. این وام قرار است امسال نیز پرداخت شود و در مورد مبلغ آن نیز گمانه زنی های مختلفی صورت گرفته است.

برخی از فعالان بازار مسکن از 100 میلیونی شدن این تسهیلات خبر می دهند و عده ای دیگر نیز سقف جدید وام ودیعه مسکن را 70 میلیون تومان اعلام می کنند.

اظهارات ضد و نقیض درباره وام ودیعه 

شفاف ترین اظهارنظر در این باره را تاکنون محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرده که همین اظهارات نیز ضد و نقیض به نظر می رسد. وی در گفتگو با مهر در پاسخ به این پریش که گمانه زنی‌ها مبنی بر افزایش سقف وام ودیعه مسکن به ۷۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان، صحیح است یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع بستگی به منابع کلی و تصمیمی که گرفته می‌شود، دارد؛ مثلاً یک بانک ممکن است بگوید ۳۰ میلیون تومان بیشتر نمی‌توانم بدهم؛ مهم آن چیزی است که در تعادل میان بخش‌های مختلف تصویب می‌شود.

راز آسمان پایتخت

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در ادامه تا حدی نقیض سخن قبلی خود را گفته و با بیان این که تصمیم گیری درباره رقم وام، ارتباطی به بانک مرکزی ندارد، تصریح کرده است: هر آنچه ستاد کرونا درباره تسهیلات ودیعه مسکن تصمیم بگیرد، بانک‌ها مکلف به اجرا هستند. بانک مرکزی نقش مدیریت توزیع تسهیلات مصوب، میان بانک‌ها را دارد و نماینده بانک مرکزی در نشست ستاد کرونا، مانند سایر اعضا صرفاً می‌تواند نظر خود درباره رقم پیشنهادی را اعلام کند.

در واقع معاون وزیر مسکن از یک سو می گوید مبلغ وام ودیعه به بانک ها ارتباطی ندارد و آنها مکلف به اجرای دستورات ستاد کرونا هستند و از سوی دیگر می گوید بانک ها می توانند بر اساس منابع خود در مورد سقف این وام تصمیم گیری کنند!

هفته آینده نظر ستاد کرونا اعلام می شود

محمودزاده درباره سقف پیشنهادی اجاره بها در ستاد کرونا و زمان اعلام آن نیز گفت: این موضوع نیز فعلاً قابل اعلام نیست و باید دید ستاد ملی کرونا چه تصمیمی درباره آن می‌گیرد؛ اعلام زودهنگام آن، مانع بر سر راه ایجاد می‌کند و امیدواریم این هفته در ستاد کرونا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

شایان ذکر است سال 99 تسهیلات اجاره در دو سطح به شرح زیر پرداخت می شد.
سطح اول که برای مستاجران تهرانی تدارک دیده شده بود معادل ۵۰ میلیون تومان و رقم اقساط ماهانه که مابه ازای نرخ سود تسهیلات به بانک پرداخت می‌شود، معادل ۲۹۱ هزار تومان بود. در سطح دوم که برای مستاجران شهرهای بزرگ پیش‌بینی شده بود، مبلغ اقساط ماهانه بابت نرخ سود وام معادل ۱۷۹ هزار تومان و برای وام ودیعه ۱۵ میلیون تومانی ویژه اجاره‌نشین‌های سایر شهرها معادل ۸۳ هزار تومان بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز