وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن بهتر است یا وام خرید ۲۰۰ میلیونی؟

وام ساخت مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، فرصت خوبی که می تواند به خانه دار شدن مستاجران کمک کند. اما در مقایسه با وام خرید مسکن، دریافت کدام یک از این وامها به صرفه تر است؟

به گزارش کاماپرس، تا قبل از تصویب افزایش مبلغ وام ساخت مسکن،‌وام خرید مسکن گزینه مناسبی برای خانه دار شدن به حساب می آمد. البته با توجه به افزایش قیمت مسکن در تهران، خیلی ها این وام را برای خرید خانه مناسب نمی دانند. با این اوصاف توجه ها به وام ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومانی معطوف شده است که با مبلغ بیشتر می تواند مسیر خانه دار شدن را هموار کند.

وام خرید مسکن ۱۶۰ تا ۲۰۰میلیون تومانی

وام خرید مسکن ارزان ترین نوع وام مسکن است که برای آن نرخ بهره هشت درصدی در نظر گرفته شده است. برای دریافت چنین وامی باید به مدت یک سال نصف مبلغ وام را در بانک سپرده گذاری کرد تا امتیاز وام را دریافت کنید.

مبلغ وام مسکن یکم که به خانه اولی ها داده می شود، چند سالی است روی سقف 160میلیون تومان باقی مانده است. زوجهای تهرانی برای دریافت وام 160 میلیونی باید به مدت یک سال 80 میلیون تومان در بانک سرمایه گذاری کنند.

آریاک سفر

مبلغ این وام برای شهرهای بزرگ با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر 120 میلیون و برای شهرهای کوچک 80 میلیون تومان به ازای هر زوج است. البته به غیر از این وام یک وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی هم برای زوجهای دارای دو فرزند در نظر گرفته شده است.

وام ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومانی

وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن فقط به انبوه سازان تعلق می گیرد، اما آنها قبل از پایان پروژه با پیش فروش کردن واحدهایشان وام ساخت را به مشتریان واگذار می کنند. مبلغ وام مسکن برای هر واحد 450میلیون تومان است و اقساط آن بعد از اتمام پروژه و در قالب اقساط 12ساله با ســود 18درصد پرداخت خواهد شد.

با این حساب کسانی که برای وام مسکن یکم اقدام کرده اند و 80میلیون تومان سرمایه خود را در بانک سپرده گذاری کردند، بهتر است از دریافت وام خرید مسکن یکم منصرف شوند
و از 80میلیون تومان به عنوان آورده برای پیش خرید واحدهای مسکونی با وام ساخت استفاده کنند. با این کار به جای 160میلیون تومان، 450میلیون تومان وام خواهید گرفت و احتمال خانه دار شدن در این روش بیشتر خواهد بود.

البته در این حالت باید قسط بیشتری بپردازید. چرا که اقساط وام 160میلیونی مسکن یکم ماهانه یک میلیون و 700هزار تومان است، اما وام 450میلیونی ساخت مسکن عالوه بر مبلغ بیشتر، نرخ سود بالاتری دارد و اقساط آن ماهانه هفت میلیون و 600هزار تومان محاسبه می شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن بهتر است یا وام خرید ۲۰۰ میلیونی؟

  1. بی خونه گفته:

    هیچکدم ، اخه این وامای مسکن با اون نزولی که بانکا میگیرن کی توان پرداخت قسطشو داره مردمو چی فرض کردین وامی رو با بهره خداد درصد میدین خودتونم میدونین کسی قدرت پرداخت قسط این وامارو نداره ونمیگیره حالا بیایید بگید دومیلیارد وام میدیم .

  2. خسرو گفته:

    سلام،
    با توجه به اینکه وام گیرندگان خرید و یا ساخت خانه اقشار ضعیف تا متوسط جامعه هستند و اقساط وام ساخت در حدود ۲ برابر پایه حقوق مصوب جوامع کارمندی و کارگری است.. این پیشنهاد از این دید اصلا منطقی نیست…
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز