وام خرید کالای بانک ایران زمین را چطور دریافت کنیم؟

پرداخت وام بانکی در زمینه خرید کالا کاربرد زیادی دارد. حال این وام می‌تواند در قالب‌های مختلف و عقود متفاوت به متقاضیان ارائه شود. یکی از این عقود «مرابحه» نام دارد. وام مرابحه از جمله وام‌هایی هست که در زمینه خرید کالا برای افراد حقیقی و حقوقی بسیار قابل استفاده است و بانک ایران زمین نیز چنین وامی را ارائه می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار وام‌های بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، مرابحه قراردادی است که به موجب آن عرضه کننده، قیمت اصلی اموال و خدمات را به متقاضی اعلام می‌کند و سپس مبلغ یا درصد اضافی را به عنوان سود از خریدار دریافت خواهد کرد. این سود به شکل اقساط مساوی یا غیرمساوی با توافق قبلی طرف‌ها مشخص و قابل پرداخت است.

به نظر هدف از ارائه تسهیلات در قالب مرابحه کمک به پیشرفت و گستردگی کسب و کارهای کوچک و بزرگ و حتی کاهش هزینه‌های زندگی خانوارها است. برخلاف سایر وام‌هایی که بانک‌ها عرضه می‌کنند و پول محوریت اصلی را دارد، اما در وام‌های مرابحه کالا عامل اصلی در نظر گرفته می‌شود. البته وام مرابحه برای خرید مسکن و زمین هم کاربرد دارد در صورتی که این دو مورد هم به عنوان کالا محسوب شوند.

آریاک سفر

کاربرد عقد مرابحه چیست؟

برای بازپرداخت تسهیلاتی که در قالب عقد مرابحه ارائه می‌شود با توجه به نوع قراردادی که بین بانک و شخص متقاضی برقرار شده، شرایط متفاوتی وجود دارد. در واقع میزان اقساط به نوع کالا، شرایط بانک عامل، وضعیت متقاضی تسهیلات و مواردی این چنینی وابسته است. تقریبا همه بانک‌ها بخشی از منابع تسهیلات خود را به عقد مرابحه اختصاص می‌دهند. منتهی در دریافت این تسهیلات شرایط متفاوتی دارند و آن را برای مصارف مختلفی پرداخت می‌کنند.

دریافت تسهیلات در قالب این عقد هم برای کسب و کارها و هم برای بانک عامل اثر بخشی زیادی دارد. همانطور که گفته شد، یکی از بانک‌هایی که در قالب این عقد به متقاضیان خرید کالا تسهیلات پرداخت می‌کند، بانک «ایران زمین» است.

بنابر اعتقاد مدیران این بانک، یکی از نیازهای گسترده و متنوع مشتریان بانک‌ها، نیاز تسهیلاتی برای خرید کالا و خدمات محسوب می‌شود. در واقع تمامی مشتریان بانک‌ها، اعم از حقیقی و حقوقی، برای خرید یکسری از مایحتاج خود نیاز به استفاده از منابع مالی بانک‌ها دارند. بانک ایران زمین هم در این زمینه با برقراری عقد مرابحه به مشتریان خود کمک می‌کند.

مزایای مرابحه برای خرید کالا

قراردادهای مختلفی در این زمینه وجود دارند، اما گستردگی موضوعی قرارداد مرابحه در زمینه خرید کالا بیشتر است و با استفاده از آن بهتر به مشتریان بانک‌ها کمک رسانی می‌شود. ضمن اینکه شیوه‌های پرداخت قرارداد مرابحه تنوع بسیار زیادی دارد.

قرارداد مرابحه طبق ماده 98 قانون برنامه پنجم توسعه، به بخش شیوه‌های تخصیص منابع در قانون عملیات بانکی بدون ربا اضافه شده و مورد استفاده بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرد. مطابق دستورالعمل اجرایی مصوب شورای پول و اعتبار، با استفاده از این قرارداد بانک‌ها تا حد امکان نیازهای واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی را در خصوص مواد اولیه، لوازم یدکی، ابزارکار، ماشین آلات و همچنین تاسیسات و زمین برطرف می‌کنند. ضمنا این قراردادها براساس همین مصوبه برای تامین کالاهای بادوام و مصرفی خانوارها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدارک لازم برای دریافت تسهیلات خرید کالا بانک ایران زمین

به منظور دریافت تسیهلات در قالب عقد مرابحه در صورتی که متقاضی در یکی از شعبه‌های بانک ایران زمین دارای پرونده عمومی باشد، ارائه برگ درخواست استفاده از تسهیلات مرابحه با اعلام نوع کار، مشخصات اموال موضوع مرابحه و شرایط آن ضروری است. علاوه بر این مورد، باید پیش فاکتور مربوط و مدارک و مجوزهای لازم هم ارائه شود.

اما در صورتی که افراد حقیقی دارای پروند عمومی در شعبه نباشد، گذشته از مدارک ذکر شده باید فتوکپی پروانه کسب معتبر در امور تولیدی و بازرگانی، اسناد مربوط به مالکیت یا سرقفلی یا اجاره نامه محل کار در امور تولیدی و خدماتی و بازرگانی و همچنین فتوکپی کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی خودشان را به یکی از شعبه‌های بانک ایران زمین ارائه دهند.

اشخاص حقوقی در صورت نداشتن پرونده عمومی، هم باید فتوکپی اساسنامه شرکت، شرکت نامه، روزنامه رسمی حاوی ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت آخرین تغییرات در ارکان شرکت و آخرین تغییرات و انتخاب هیئت مدیره، مدیرعامل و صاحبان امضا مجاز شرکت را به شعبه بانک تحویل دهند. ضمنا ارائه لیست سهامداران عمده شرکت، تعداد و مبلغ سهام متعلق به آن‌ها، صورت‌های مالی و گزارش بازرس قانونی و حسابرس شرکت، مربوط به سه دوره مالی گذشته، لازم است.

مرتبط با : بانک ایران زمین
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “وام خرید کالای بانک ایران زمین را چطور دریافت کنیم؟

  1. افشین گفته:

    سلام. والابانک ایران زمین روبعیدمیدونم وام مرابحه بده چونکه من ده سال هست دراین بانک حساب جاری وپس اندازفعال دارم حتی به تازگی هم مراجعه کردم ولی جواب منفی بوده

  2. Amir گفته:

    چرا انقد دروغ مینویسیم.8 ساله ایران زمین حساب دارم یه وام یا مرابحه درست حسابی نداره….الآنم از مهر ماه جلو همه چیز رو گرفتن هیچی به هیچی….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز