هیولای جنگی دریای خزر به جاذبه توریستی تبدیل شد + فیلم

اکرانوپلان های ساخت شوروی سابق که به آنها هیولای دریای خزر هم گفته می شود نوعی  آب‌پیما یا شناور جنگی روی سطحی دریایی هستند که در ارتفاع کم نسبت به سطح آب پرواز می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، اکرانوپلان برای مقابله با کشتی های سطحی با ایجاد حمله موشکی در شرایط پشتیبانی ضعیف هوایی دشمن طراحی شده است. هدف اصلی ناو موشکی ناوهای هواپیمابر است. اکرانوپلان “لون” ساخت شوروی سابق به دلیل سرعت بالا و رادارگریزی می توانست به ناوهای هواپیمابر در فاصله پرتاب دقیق موشک نزدیک شود.

توسعه پروژه اکرانوپلان از ابتدای دهه 70 تحت رهبری ولادیمیر کریلوف در دفتر طراحی مرکزی حزب کمونیست انجام شد. به گفته برخی کارشناسان مشکل اصلی این آب پیما این بود که اکرانوپلان باید در شرایط مقاومت شدید نیروهای دشمن فعالیت می کرد و اندازه بزرگ، تسلیحات ضد هوایی و سرعت آن، که معلوم شد در سطح یک هواپیمای کم سرعت است ، اکرانوپلان لون را بسیار آسیب پذیر می کرد.

در 21 نوامبر 2011 ، اطلاعاتی به دست آمد که ارتش روسیه تصمیم گرفته است توسعه هواپیماهای اكرانوپلان را كنار بگذارد و اكرانوپلانهای باقیمانده طی ماههای آینده بازنشسته می شوند.

به گفته یک نماینده عالی رتبه وزارت دفاع روسیه ” سفارشات مد نظر وزارت دفاع روسیه برای سال های 2011-2020 برای تأمین هزینه های توسعه و ساخت اكرانوپلان ها پیش بینی نشده است و این آب پیماها در برنامه های توسعه نیروی دریایی ارتش برای دهه آینده حضور  نخواهند داشت، حتی صحبتی در مورد احیای آنها در آینده نیز وجود ندارد.

آریاک سفر

در نتیجه برخی اقدامات از سوی دوست داران اکرانوپلان ها طوماری خطاب به مراجع ذی سلاح با درخواست حفظ این ناو ایجاد شد.

در نهایت  در ژانویه سال 2020 ، تصمیم برای انتقال اکرانوپلان لون به پارک پاتریوت ، که در شهر دربند در ساحل دریای خزر در حال ساخت بود، گرفته شد.

به تازگی با اتمام ساخت این پارک اکرانوپلان لون به این ایستگاه نهایی خود جهت بازدید گردشگران به شهر دربند منتقل شد.

اخبار مهم مرتبط با تسلیحات را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم و جذاب روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز