همه چیز درباره بهترین روش‌های سرمایه گذاری در بورس

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس را داشته باشید، باید بدانید هیچ‌کدام از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار اعم از خرید و فروش سهام، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا استفاده از خدمات سبدگردانی، بدون دریافت کد بورسی امکان‌پذیر نیست.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از کارگزاری فارابی، در این مطلب شما را با انواع روش‌ها و بهترین سرمایه گذاری در بورس آشنا می‌کنیم.

دریافت کد بورسی، پیش‌شرط هرگونه فعالیت در بازار سرمایه

برای سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم در بورس، ابتدا باید نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام اقدام کنید. در نظر داشته باشید دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری فارابی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است. پس از دریافت کد بورسی امکان استفاده از تمام ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه را خواهید داشت.

مراحل دریافت کد بورسی اصلا پیچیده نیست؛ کافی است با در دست داشتن اطلاعات هویتی و حساب بانکی خود به سامانه دریافت کد بورسی کارگزاری فارابی مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

راز آسمان پایتخت

بعد از دریافت کد بورسی چطور سرمایه‌گذاری کنیم؟

احتمالا برای‌تان سوال است که بعد دریافت کد بورسی چطور باید سرمایه‌گذاری کنید. آیا باید برای دریافت آموزش بورس باید به موسسه یا مرکز خاصی مراجعه کنید یا اصلا می‌شود بدون دانش و تجربه هم در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟! لازم است بدانید اگر تازه وارد در بورس هستید، اصلا نیازی نیست نگران دریافت آموزش‌های زمان‌بر بورسی باشید! چراکه مثل اغلب مردم دنیا می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود در این بازار، به‌صورت غیرمستقیم هم از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوید.

در همین ارتباط آمارها نشان می‌دهد در کشوری مثل آمریکا فقط‌ 14 درصد از مردم این کشور از روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم استفاده می‌کنند و مابقی سرمایه‌گذاران خدمات مدیریت دارایی از جمله سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری – که همان ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند – را ترجیح می‌دهند.

این در حالی است که در کشور ما بسیاری از افراد زمانی که به دنبال روش‌هایی برای یافتن بهترین سرمایه گذاری در بورس هستند، توجهی به روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ندارند. اگرچه خدمات مدیریت دارایی طیف گسترده‌ای از خدمات سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه را شامل می‌شوند، اما از میان تمام آن‌ها سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی و استفاده از خدمات سبدگردانی برای اشخاص حقیقی، بهترین سرمایه گذاری در بورس به شمار می‌روند.

در این مطلب شما را با انواع روش‌ها و بهترین سرمایه گذاری در بورس آشنا می‌کنیم.

تا اینجا با ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس از جمله‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک آشنا شدید. منظور از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌هایی است که با توجه به نوع آن‌ها، مدیر صندوق آورده‌های نقدی افراد را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف از جمله اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سهام شرکت‌های بورسی می‌کند.

صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی رایج‌ترین انواع این صندوق‌ها هستند که هر کدام برای گروه خاصی از سرمایه‌گذاران مناسب‌تر هستند. به‌عنوان مثال صندوق درآمد ثابت فارابی (صندوق دوم اکسیر) با سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری در بانک عموماً بازدهی بالاتر از سپرده‌گذاری در بانک دارد و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، بهترین سرمایه گذاری در بورس به حساب رود.

در مقابل، صندوق اول اکسیر فارابی که منابع مالی خود را صرف سرمایه‌گذاری در سهام و البته سپرده‌گذاری در بانک می‌کند، برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی است؛ چراکه نه‌تنها به افراد امکان بهره‌مندی از بازدهی بازار سهام را می‌دهد، بلکه با توجه به مدیریت حرفه‌ای، ریسک سرمایه‌گذاری را نیز به حداقل می‌رساند.

شرایط سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس یکی دیگر از ابزارهای رایج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. سبدگردانی از جمله خدمات مدیریت دارایی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی طیف متنوعی از خدمات را ارائه می‌کند. در این دسته از خدمات، متقاضی با مراجعه به یک شرکت سبدگردان معتبر، ابتدا یک سری فرم مربوط به سنجش ریسک تکمیل می‌کند تا سبدگردان از میزان تحمل ریسک او مطلع شود.

پس از آن با عقد قرارداد سبدگردانی، شرکت سبدگردان برای مدتی مشخص که معمولاً یک سال است، مسئولیت مدیریت پرتفوی متقاضی را عهده‌دار می‌شود. در ارتباط با شرایط سبدگردانی باید درنظر بگیرید، با توجه به هزینه‌بر بودن این خدمات، برای استفاده از آن‌ها لازم است از حداقل سرمایه‌ای برخوردار باشید که بین شرکت‌های سبدگردانی متفاوت است.

به‌عنوان مثال خدمات سبدگردانی کارگزاری فارابی با حداقل سرمایه‌ یک میلیارد تومان انجام می‌شود. در نظر داشته باشید یکی از مهم‌ترین شرایط سبدگردانی تفاوت در کارمزدهای دریافتی شرکت سبدگردان است. کارمزد سبدگردانی از دو قسمت کارمزد ثابت و متغیر تشکیل شده است.

کارمزد ثابت ارتباطی با عملکرد پرتفوی متقاضی ندارد، اما کارمزد متغیر مبتنی بر عملکرد سبد بوده و تنها درصورتی دریافت می‌شود که بازدهی سبد بالاتر از میزانی باشد که در زمان عقد قرارداد مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد.

انتخاب بهترین سرمایه گذاری در بورس

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد و نمی‌توان یکی از آن‌ها را به‌عنوان بهترین گزینه برای همه سرمایه‌گذاران معرفی کرد.

بسیار اهمیت دارد که افراد با شناخت کافی از اهداف و مشخصات خودشان نسبت به انتخاب گزینه مناسب خود اقدام کنند. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب بهترین گزینه داشتن شناخت کافی از میزان تحمل ریسک سرمایه‌گذار است؛ برای اینکه شناخت درستی از میزان ریسک‌پذیری خود به‌دست آورید، می‌توانید از تست‌های سنجش ریسک آنلاین از جمله تست ریسک سنجی موجود در سایت مدیریت دارایی فارابی استفاده کنید.

نهایتاً در نظر داشته باشید سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس علاوه بر اینکه برای افرادی با تحمل ریسک بالا مناسب است، نیازمند برخورداری از میزان بالایی از دانش بورسی است. اما روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس نه‌تنها برای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران مناسب است، نیازی به آشنایی با تحلیل بازار و روش‌های مختلف آن نیز ندارد.

مرتبط با : کارگزاری فارابی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز