همه آنچه می‌خواهید درباره خرید موکت بدانید

امروزه، در میان انواع کفپوش‌هایی که به بازار آمده‌اند، شاید موکت شیک‌ترین نباشد اما همچنان با قیمت مناسب و طرح و رنگ‌های متنوع، جزو محبوب‌ها به شمار می‌رود که این ویژگی، آن را پرکاربرد نیز کرده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، موکت هم متناسب با انواع سلیقه‌ها و هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای کفپوشی فضاهای خاص در فصول سرد سال است. اکنون، در آستانه زمستان، خوب است به نکاتی بپردازیم که رعایتشان در هنگام خرید موکت، مفید است؛

دوام موکت: تراکم و فیبر

مهم‌ترین عوامل موثر در دوام و طول عمر موکت، تراکم و فیبر آن هستند. تراکم موکت به زیادی رشته‌های فیبر موکت گفته می‌شود. هر چه تراکم بیشتر باشد، موکت عمر بیشتری خواهد داشت و البته هرچه میزان تراکم بیشتر باشد، از نرمی موکت کاسته می‌شود.

راز آسمان پایتخت

فیبر همان بافت اصلی موکت است که انواع پشمی، نایلونی، پلی‌استری و اولفین را داراست. فیبرهای پشمی گران‌ترین نوع فیبر هستند که علاوه بر عمر طولانی و دوستدار طبیعت بودن، نرم هم هستند.

با وجود این، بادوام ترین نوع فیبر‌های موکت، فیبرهای نایلونی هستند که هم نرم‌اند و هم تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند. موکت‌های الیاف اولفین هم از ساده‌ترین نوع پلاستیک ساخته می‌شوند. اولفین بیشترین مقاومت در برابر لکه را دارد اما موکت تولید شده از آن نرم نیست و دوام زیادی هم ندارد.

قیمت موکت

معمولاً قیمت در ارتباط مستقیم با کیفیت است اما اگر بودجه کافی برای خرید موکت را نیست، بهتر است موکت‌های کم پشت با پرزهای کوتاه خریداری شوند. این موکت‌ها غبار کمتری را به خود جذب می‌کنند و دوام بیشتری هم دارند.

 طرح و رنگ موکت

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب و خرید موکت رنگ و شکل آن است. رنگ‌های سرد و خنثی کمک می‌کنند تا اتاق‌های کوچک، بزرگتر به نظر برسند. این در حالی است که رنگ‌های گرم باعث بسته شدن اتاق می‌شوند. بهتر است در اتاق‌های مملو وسایل از موکت‌های تک رنگ استفاده شود. در مقابل، از موکت‌هایی با طرح‌های پر زرق و برق و شلوغ برای اتاق‌هایی که طرح‌های ساده با وسایل کمتر دارند، استفاده می‌شود.

کاربرد موکت

همانطور که طرح و رنگ موکت، در زیبایی و چشم‌انداز مکان موثر است، مکان هم روی دوام موکت اثرگذار است، درواقع این کاربرد موکت است که تعیین می‌کند نوع آن چه باشد. برای مثال اگر  از موکت در جاهای پر رفت و آمد استفاده می‌شود، بهتر است موکتی با دوام و عمر طولانی انتخاب شود.

انواع موکت؛ هر کدام برای کجا مناسب است؟

انتخاب موکت، تا حد زیادی بستگی به کاربرد آن دارد. از این رو، موکت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

موکت رول یا تایل؟

موکت رول بیشتر برای فضاهای مسکونی به کار می‌رود اما موکت تایل، عموما برای فضاهای اداری و پرتردد مناسب است. چرا که این نوع موکت دارای قابلیت جابجایی آسان، عایق صدا و حرارت و همچنین قابلیت شستشو است.

موکت کات در برابر موکت لوپ

موکت‌های کات به دلیل نوع ساختارشان، گزینه مناسبی برای منازل، به خصوص اتاق خواب‌ها هستند. چرا که جنس نرم و لطیفی دارند و حتی مدل با تراکم بالایشان به دلیل عمر طولانی، مناسب فضای پذیرایی و ناهار خوری نیز است. در مقابل، موکت‌های لوپ بیشتر برای فضاهای پرترددی همچون راه پله و راهروها استفاده می‌شوند. موکت‌های لوپ به دلیل ساختار مستحکم‌تر، چرک‌پذیری کمتری دارند و همچنان می‌توانند برای فضاهای اداری پرتردد حتی ورودی‌ها و هتل‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

جنس زیره موکت مهم است

برای فضاهای مسکونی بهتر است از موکت با زیره نمدی استفاده شود، چراکه فضاهای مسکونی از فضاهای کم‌تردد و بی‌نیاز از تعویض موکت به شمار می‌روند، در حالی که موکت‌های زیره لاستیکی نیازی به چسباندن ندارند و پس از پهن شدن، با لاستیک زیرشان در جای خود ثابت می‌مانند. از این رو، در ادارات و فروشگاه‌ها یا نمایشگاه‌ها، به دلیل راحتی در جابجایی این نوع موکت از آن استفاده می‌شود که البته قیمت آن نیز بیشتر است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز