هلدینگ فعال چند رشته‌ای-صنعتی تاپیکو

لست سکند

یکی از مهمترین ویژگی‌های صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است. به این معنی که با تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌توان ارزش محصول را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد. بنابراین فعالیت مستمر در این حوزه برای خود مجموعه و کل کشور سودآور به نظر می‌رسد. در ایران مجموعه‌هایی در این حوزه به صورت پیوسته فعالیت دارند که شرکت «سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین» با نام اختصاری «تاپیکو» یکی از آن‌هاست.

به گزارش کاماپرس، تاپیکو یک مجموعه فعال در زمینه پتروشیمی است که در راستای توسعه همکاری و سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های معتبر داخلی و بین المللی در زنجیره ارزش، تامین مالی بهینه با بهره‌گیری از ابزارهای مناسب در بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی، ارتقای هم‌افزایی اقتصادی بین شرکت‌های گروه تامین و … تلاش می‌کند.

از پالایش روغن آبادان تا تاپیکو

شرکت «تاپیکو» یکی از هلدینگ‌های چند رشته‌ای صنعتی و زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، شستا، بوده و در زمینه کسب ارزش پایدار صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور فعالیت می‌کند.

این مجتمع از سال 1381 با نام «شرکت پالایش روغن آبادان» آغاز به کار کرد؛ اما در سال 1390 به «شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین» تغییر نام داد. این مجموعه در حال حاضر با مدیریت حسین ابوئی مهریزی مشغول فعالیت است و یکی از 10 شرکت اول بازار سرمایه ایران شناخته می‌شود.

راز آسمان پایتخت

هلدینگ تادیکو  دارای 59 شرکت مدیریتی و همچنین سهامدار 26 بخش غیرمدیریتی است. تاکنون 16 هزار و 800 نفر در مجموعه شرکت‌های خانواده تاپیکو مشغول به کار شده‌اند. این شرکت 9 درصد از کل ظرفیت تولید محصولات اصلی پتروشیمی کشور را در دست دارد.

تاپیکو و جدیدترین دستاوردهایش

این مجموعه سال گذشته در بیست و سومین دوره همایش انتخاب صد شرکت برتر ایرانی به عنوان هجدمین شرکت برتر کشور معرفی شد. تاپیکو به دلیل ثبت فروش 221 هزار میلیارد ریالی در صورت مالی 1398 و به خاطر 62 هزار میلیارد ریال رشد فروش در مقایسه با سال 1397 به این عنوان دست پیدا کرد.

این مجتمع در گروه صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، تایر و لاستیک و سلولزی بیش از 20 نوع محصول تولید کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به پلی پروپیلن، مونو اتلین گلایکول، روغن پایه، تایر، ام.دی.اف، فرآورده‌های پالایشگاهی و … اشاره کرد. هم اکنون هلدینگ پتروشیمی تامین در حال اجرایی کردن طرح‌های بهبود راندمان واحد موم گیری ایرانول، ایستگاه افزایش فشار و خطوط انتقال گاز خوراک پتروشیمی آبادان، صنایع کاغذی بیستون تامین و پنج پروژه دیگر است.

ارزش بورسی نماد تاپیکو

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، در سال 1391 با نماد «تاپیکو» در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس و اوراق بهادار کشور ثبت و سال 1392 سهام آن در بازار سرمایه عرضه شد. برای تاپیکو تا هشتم تیرماه امسال، معادل هزار و 919 معامله در بازار دوم بورس ثبت شده که ارزش معاملات هم بیش از 203 میلیارد ریال بود. ارزش بازاری این سهم هم در تاریخ ذکر شده بالغ بر یک هزار و 11 میلیارد ریال اعلام شد.

در حال حاضر سهامداران عمده این نماد را شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی، سهامی عام، شرکت واسط مالی اردیبهشت، با مسئولیت محدود و شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، سهامی عام، تشکیل می‌دهند.

طبق اطلاعات صورت مالی سال گذشته، تاپیکو در آذرماه 1399 به سود 346 میلیارد تومانی دست پیدا کرد که بالاترین سود برای آن در سال گذشته اعلام شد.

مرتبط با : تاپیکو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز