هشدار درباره لوازم یدکی زیرپله ای و قاچاق در بازار خودرو

سفرهای نوروزی تقاضا برای قطعات یدکی خودرو در بازار را افزایش داد؛ تاجاییکه همین موضوع منجر به افزایش قیمت قطعات و عرضه محصولات قاچاق و غیراستاندارد در بازار شده‌ است.

به گزارش کاماپرس، در شش ماه گذشته برخی لوازم خودرو مانند لاستیک در بازار کمیاب شدند. همین موضوع منجر به افزایش قیمت و در نهایت فروش لاستیک دست دوم در کشور شد. در یکسال گذشته حتی لاستیک به قاچاق قطعات یدکی خودرو اضافه شد. البته رئیس محمدرضا آل‌سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران این موضوع را رد و تاکید کرده میزان لاستیک تولیدی کشور جوابگوی تقاضا است.

با توجه به اینکه همه ساله در تعطیلات نوروز سفر با خودروی شخصی افزایش پیدا می‌کند میزان تقاضا برای قطعات یدکی خودرو هم بالا می‌رود. همین موضوع منجر شده که برخی قطعات خودرو گران و قاچاق لوازم و قطعات یدکی خودرو هم صرفه اقتصادی پیدا کند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با تاکید بر اینکه مردم باید در خرید لوازم یدکی دقت کنند گفته است که برخی قطعات تولید داخلی از نمونه‌های خارجی با کیفیت‍‌تر هستند و خارجی بودن دلیلی بر با کیفیت بودن نیست.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

در سال‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت با موظف کردن تولیدکنندگان به صدور کدشناسه برای قطعات خودرو تلاش کرده‌ است که بین قطعات تولید داخل و همچنین قاچاق تفکیک قائل شود. این اقدام کمک می‌کند تا مصرف کنندگان نیز دچار زیان ناشی از مصرف قطعات غیراستاندارد نشوند. با این حال همچنان در بازار، قطعات و لوازم یدکی قلابی فراوان است.

البته در حال حاضر برخی از همین قطعات بدون‌شناسه و غیراستاندارد موجود در بازار کشور در کارگاه‌های زیرپله‌ای و در داخل کشور تولید می‌شوند، به همین دلیل شناسایی قطعه قاچاق با قطعه زیرپله‌ای تولید داخل بسیار سخت است، زیرا بسیاری از تولیدات زیرپله‌ای با نام برندهای مطرح و با همان بسته بندی خارجی به بازار داخلی عرضه می‌شود. از طرف دیگر مصرف کننده ایرانی همچنان کالای خارجی را با وجود اینکه شناخته شده نباشد را به برند ایرانی ترجیح می‌دهد. همین مساله کار نظارت بر بازار را دشوارتر کرده‌است.

یکی از مصائب استفاده از قطعات غیراستاندارد کاهش ایمنی خودرو و همچنین واردکردن آسیب‌های دیگر در موتور خودرو است که به نوعی هزینه مالک خودرو را افزایش می‌دهد، از این رو بهترین پیشنهاد به خریداران، تهیه قطعات از فروشگاه‌ها و مکان‌های معتبر و تایید شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز