هر آنچه برای مهاجرت شغلی به عمان باید بدانیم

مهاجرت به کشورهای عربی، به خصوص عمان، در سال‌های اخیر رشد زیادی کرده است. بالا بودن ارزش پول این کشور، روابط مساعد آن با ایران و … باعث شده تا اقبال ایرانی‌ها درباره مهاجرت شغلی به عمان بیشتر شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ مهاجرت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، مهاجرت به کشور عمان به روش‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. مهاجرت شغلی به عمان یکی از شیوه‌های مورد توجه ایرانیان است، زیرا حقوق و شرایط زندگی فرد در چنین حالتی تامین می‌شود. در واقع مهاجران دغدغه تبدیل پول و هزینه‌های زندگی را نسبت به دیگر شیوه‌های مهاجرت ندارند. اما افرادی که خواهان مهاجرت کاری به عمان هستند باید شرایط آن را به صورت دقیق بدانند.

مزایای مهاجرت شغلی به عمان

عمان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که با یمن، عربستان و کشورهای حوزه دریای عمان مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان در مجامع جهانی به عنوان کشور میانجی شناخته می‌شود. زیرا این منطقه همواره به دنبال رفع مشکلات خاورمیانه و برقراری صلح در این منطقه است. این کشور کوچک بالغ بر 5 میلیون نفر جمعیت دارد. شاخص امید به زندگی در این کشور 75 سال است و به صورت سلطنتی اداره می‌شود. ضمنا واحد پول این کشور ریال است.

در این سال‌ها کشور عمان در زمینه مهاجرپذیری نسبت به دیگر مناطق خاورمیانه پیشرفت خوبی داشته است. آخرین آمار حکایت از افزایش 22 درصدی مهاجران به عمان طی سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. این کشور عربی به بستری برای پیشرفت زنان مهاجر تبدیل شده، زیرا ضمن تامین امنیت زنان مهاجر، نقش‌های حرفه‌ای و مهمی هم به ایشان اعطا می‌کند. طبق ادعاهایی که وجود دارد، شرایط اقامت و کار در عمان برای زنان و مردان مهاجر یکسان است. به همین دلیل همه افرادی که مایل به مهاجرت کاری هستند، عمان را به عنوان یکی از گزینه‌های خوب در نظر می‌گیرند.

آریاک سفر

نیروی کار مورد نیاز در عمان

با وقوع کرونا و مشکلاتی که شکل گرفت، درخواست نیروی کار برخی حوزه‌های خاص عمان بیشتر شد. هم اکنون این کشور در بخش‌هایی مثل بهداشت و درمان، پزشکی اعم از گرایش عمومی و تخصصی، کارگری و مشاغل خدماتی و همچنین تکنسین‌های فنی فعال در زمینه‌های صنعتی، ساختمانی، تاسیسات، برق و تعمیرات و … به نیروی کار نیاز دارد. قاعدتا در پروسه کاریابی و ارائه درخواست به کارفرمایان عمانی، تسلط به زبان انگلیسی و عربی، سابقه کار در شرکت‌های تجاری، داشتن چند مدرک تحصیلی و … مزیت محسوب می‌شود.

اخذ گواهینامه ان اُ سی برای مهاجرت به عمان

متقاضیان مهاجرت شغلی به عمان باید گواهینامه ان اُ سی را اخذ کنند. گواهی مذکور بیانگر این است که کارفرمای متقاضی و مقامات کشور عمان نسبت به ورود این فرد رضایت دارند و در واقع هیچ منع سیاسی و اقتصادی وجود ندارد. البته ارائه این مدرک به فرد متقاضی مهاجرت کاری، پیچیدگی‌های خاصی خود را دارد. کشور عمان خود را با صلح طلبی در دنیا معرفی کرده و یکی از مناطق آرام خاورمیانه محسوب می‌شود. به همین دلیل ارائه بعضی گواهینامه‌ها مثل ان اُ سی با دقت و غربالگری قابل توجهی اتفاق می‌افتد و ممکن است پروسه آن طولانی شود.

فردی که در کشور عمان مسئول استخدام متقاضیان ایرانی است باید گواهینامه‌ای را برای بی‌عیب و نقص بودن آن‌ها ارائه دهد و مسئولیت این موضوع را برعهده بگیرد. بنابراین غربالگری دقیق و حساسیت درباره بررسی سوابق متقاضیان دور از انتظار نخواهد بود.

مدارک و شرایط ویزای کاری عمان

غالبا ویزاهای کاری دو ساله صادر می‌شوند. این ویزا فقط مختص متقاضی کار در عمان است و به خانواده وی مربوط نیست. اگر اعضای خانواده این شخص هم مایل به مهاجرت باشند باید برای دریافت ویزای اقامت مخصوص اقدام کنند.

افراد در رده سنی 21 تا 60 سال امکان ارائه درخواست مهاجرت شغلی به عمان را دارند. این اشخاص باید ترجمه شناسنامه و کارت ملی، سوابق تحصیلی آکادمیک و …، سابقه بیمه شغلی و گواهی اشتغال به کار و همچنین ترجمه مدارک آموزش فنی و حرفه‌ای و دوره‌های آموزشی مهارتی آزاد را به اداره کاریابی در عمان ارائه دهند. ارائه گواهی سلامت پزشکی و عدم سو پیشینه کیفری هم از دیگر مدارک مورد نیاز است.

هزینه دریافت ویزای کاری عمان

هزینه ویزای کاری عمان در سال جاری 20 ریال اعلام شده است. البته تا پایان سال 2022 امکان تغییر این هزینه وجود خواهد داشت و این مبلغ به‌روزرسانی خواهد شد. ویزای کاری عمان از نوع چند بار تردد و ورود است و برای تمدید آن قوانین خاصی وجود دارد. براساس اطلاعات موجود، افرادی که می‌خواهند برای مهاجرت به عمان اقدام کنند، بعد از صدور ویزا تا سه ماه فرصت خواهند داشت، در غیر این صورت باید این مدرک را تمدید کنند. در صورتی که فرد نتواند طی سه ماه به عمان سفر داشته باشد، باید برای تمدید ویزا جریمه دیرکرد بپردازد. مبلغ این جریمه در سال جاری 50 ریال عمان اعلام شده است.

چرا ایرانی‌ها برای کار به عمان می‌روند؟

یکی از مسائلی که باعث جلب توجه ایرانی‌ها برای مهاجرت به عمان شده، اقتصاد مساعد این کشور است. براساس آخرین اطلاعات موجود، نرخ تورم این کشور 3.59 درصد است و نرخ بیکاری در عمان به 2.4 درصد می‌رسد. مهم‌ترین شرکای وارداتی این کشور، امارات، چین، هند و قطر هستند. ضمنا این کشور رابطه مساعدی با ایران داشته و دارد و در سال‌های تحریم و قبل از آن همکاری خوبی را با دولت‌های ایران به ثبت رسانده است. تاکنون عمان کمیسیون‌های مشترکی با ایران برگزار کرده که آخرین آن، نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در بهمن ماه 1400 بود.

اخیرا مقامات مسئول ایران به کشور عمان سفر داشته و راهکارهایی را برای گسترش روابط دو کشور مطرح کرده‌اند. ایران و عمان تاکنون در حوزه تجاری و انرژی، به ویژه نفت و گاز، با هم مراوداتی داشته‌اند. این قبیل مسائل، فرهنگ صلح طلبی و مخالفت با جنگ و ناامنی در عمان باعث شده تا ایرانیان این کشور را برای مهاجرت مناسب ببینند. زیرا بعد از گسترش تحریم‌ها، معمولا ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکایی برای دریافت اقامت و مسائل کاری با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو شدند. ضمن اینکه امکان رفت و آمد آسان به ایران را ندارند. در حالی که مهاجرت شغلی به عمان و اقامت در این کشور شرایط به مراتب آسان‌تری برای ایرانی‌ها دارد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز