هراس بورس بازان تهران از شکست ترامپ!

بورس تهران روز گذشته با افت 17 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد در حالی که روز پیش از آن با جهش 55 هزار واحدی سرمایه گذاران را امیدوار کرده بود، به این ترتیب به نظر می رسد ریسک در بازار سهام به دلایلی از جمله انتخابات آمریکا و نوسان های آتی نرخ دلار، افزایش یافته است.

به گزارش کاماپرس، نوسان و پیش بینی ناپذیر بودن قیمت سهام خصوصا در کوتاه مدت یکی از ویژگی های بورس است اما این ویژگی می تواند در برخی مقاطع ریسک سرمایه گذاری در این بازار را تشدید کند و اکنون نیز به نظر می رسد همین اتفاق در بورس تهران رخ داده است.

نوسان های بازار بورس در هفته جاری به گونه ای بوده که نشان دهنده افزایش بیم سرمایه گذاران از برخی عوامل خارج از کنترل آنها همچون انتخابات آمریکا و نرخ دلار است.

نکته حائز اهمیت این که در حالی که رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز باید حاوی  سیگنال های مثبتی برای اغلب سهام های بورسی باشد طی هفته های اخیر با وجود افزایش نرخ دلار، بورس واکنش مثبتی از خود نشان نداده است.

فروش سهام به دلیل ترس از شکست ترامپ 

آریاک سفر

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان جدال دو نگاه در بورس تهران به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ وضعیت بورس این روزها همخوانی چندانی با سایر بازارهای سرمایه‌پذیر ندارد. در بازار سهام احتمال انتخاب بایدن در یک نگاه رشد تقاضا برای سهام کوچک‌تر را به دنبال داشته و در نگاهی متفاوت هراس از فروکش هیجان دلار در صورت شکست ترامپ، فروشندگان را فعال کرده است. در این شرایط دلار اما همچنان سطوح بالای خود را حفظ کرده است و حتی با وجود تزریق اسکناس، تمایل به رشد بیشتر دارد. به نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار سهام ماحصل نگرانی‌های ذهنی فعالان این بازار نسبت به آینده است.

افت قیمت ارز با پیروزی بایدن محتمل تر است

بررسی دقیق‌تر فضای معاملات در بازار سهام و مقایسه آن با بازارهایی نظیر ارز نشان می‌دهد که اگر قرار باشد وضعیت کنونی را از منظر مواجهه فعالان این بازارها با احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ بررسی کنیم بازار سهام حداقل رفتاری بسیار محافظه‌کارانه را در پیش گرفته است. در حالی که انتظار می‌رود با پیروزی رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده در انتخابات قیمت ارز به روند صعودی خود ادامه دهد، فراز و فرود قیمت‌ها در بورس نشان می‌دهد که حداقل در شرایط فعلی افت قیمت ارز و اثرگذاری آن بر قیمت سهام ناشی از پیروزی بایدن محتمل‌تر است.

اما تمامی این احتمالات در حالی بررسی می‌شود که انتخاب بایدن هم نمی‌تواند تاثیری ملموس بر جو عمومی حاکم بر اقتصاد بگذارد. چراکه رشد قیمت دلار طی سال‌های گذشته از عواملی نظیر عدم تناسب در افزایش سطح نقدینگی با رشد تولید ناخالص داخلی رنج می‌برد که آن هم زاییده معجون تحریم‌های خارجی با ناکارآمدی‌های داخلی است. بازگشت آمریکا به برجام هم که توسط دموکرات‌ها به آن اشاره شده منوط به گفت‌وگوهای دوجانبه و پیش شرط‌های فراوانی است که حصول هر‌یک از آنها فرصت و موقعیتی درخور می‌طلبد. آیا می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که نگاه بازار سهام به تحولات سیاسی با واقعیات ناهمگون است؟

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “هراس بورس بازان تهران از شکست ترامپ!

  1. رامین گفته:

    بورس وقیمت عمده سهام که به خاک نشست 60 درصد ریزش به نظر شما عکس العمل مناسبی نیست دراین اوضاع تورمی قیمت سهام صفر شود به نظر شما مطلوبتر؟؟!!
    چرا با نظرات اشتباه سهامدار تازه وارد را به خطا می‌اندازید، از حق الناس وتضیع سرمایه مردم حراسی ندارید؟ از خدا چطور؟

  2. شهروند گفته:

    کشوری که مدیران آن با باخت وبرد یک نفر در ممالک غربی امید ودل ببنده عاقبت اش از این بهتر نخواهد بود…….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز