نمایشگاه گردشگری جهان اسلام؛ بستری مناسب برای گسترش روابط سازنده کشورهای منطقه

لست سکند

گردشگری اسلامی در زمره قدیمی‌ترین و البته پررونق‌ترین گردشگری‌های گذشته و حال حاضر جهان است. امسال ایران اولین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام را در تاریخ هفدهم تا بیستم خردادماه 1401 برگزار خواهد کرد و شرکت تدبیر و تحول آما برگزاری این نمایشگاه را بر عهده دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ تفریح و گردشگری، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، ایران به دلیل پتانسیل‌های موجود و تنوع فرهنگی که دارد، یکی از قطب‌های گردشگری اسلامی محسوب می‌شود. بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سال 1398 بیشترین گردشگر ورودی به ایران از کشورهای منطقه بوده‌اند. عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، عمان، بحرین و کویت به ترتیب بیشترین تعداد سفر را به ایران داشتند؛ به نظر می‌رسد مردم کشورهای منطقه از سفر به ایران استقبال کرده و گردشگری اسلامی مورد توجه آن‌ها قرار دارد.

در همین زمینه بخوانید:

راز آسمان پایتخت

این موضوع می‌تواند بر ارتباطات ایران با کشورهای همسایه و گسترش روابط آن‌ها مفید واقع شود. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام ” آیسسکو” یکی از سازمان های شاخص و مهم اسلامی است و از مسائل مهمی در حوزه فرهنگ که به آن می پردازد بخش گردشگری است . در این سازمان بیش از پنجاه و چهار کشور اسلامی عضو بوده و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای مهم آن به شمار می رود. به همین منظور کاماپرس با جناب آقای مهندس فیاضی، دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، درخصوص نمایشگاه گردشگری جهان اسلام و اهداف آن گفت و گویی داشته است؛

هدف برگزاری نمایشگاه گردشگری جهان اسلام

در ابتدا مهندس فیاضی ضمن تبریک سال نو، درباره اهداف نمایشگاه گردشگری جهان اسلام بیان کرد: نمایشگاه گردشگری جهان اسلام فرصت دیگری است تا از ظرفیت‌های فرهنگی – اجتماعی موجود بین کشورهای اسلامی و عضو آیسسکو، جلوه نمایی و این ظرفیت ها شناخته شوند و ترغیب و انگیزش برای اولویت دادن و شکوفائی آن‌ها، انجام بگیرد.

دبیرکل آیسسکو ایران بیان کرد: گردشگری زیارت، گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی، گردشگری علمی، گردشگری سیاحت و تضارب منافع اقتصادی، در پی گردشگری در حوزه کشورهای اسلامی و عضو آیسسکو، باعث می‌شود که منافع ملت‌های مسلمان و شناخت و همسویی آنها درهم تنیده شود و فواید این امر در تقویت امنیت، اقتصاد و همزیستی مسالمت آمیز و صلح تبلور خواهد داشت.

عمده دستاورد نمایشگاه گردشگری اسلامی چه خواهد بود؟

در حقیقت، گردشگری اسلامی در مناطق آسیا و شمال آفریقا و در حوزه جغرافیائی کشورهای اسلامی عضو آیسسکو، در اقتصاد منطقه و اقتصاد فرهنگ رونقی را ایجاد خواهد کرد. این نمایشگاه فرصتی را ایجاد خواهد کرد تا زیر نظام‌ها و زیرشاخه‌های دیگر دیپلماسی اسلامی تقویت شود که در حقیقت یکی از آن‌ها انواع گردشگری درون خانواده مسلمانان است. این رویداد باعث خواهد شد تا هم کیشان وهم تمدنان نسبت به یکدیگر شناخت و علقه و همزیستی بیشتری داشته باشند و تقریب مذاهب، وحدت اسلامی، وحدت منطقه‌ای و  وحدت همسایگان تقویت و معاندان مسلمانان از تفرقه آن‌ها ناامید شوند.

وی در ادامه افزود: امیدواریم جنبه انگیزشی و ترغیبی این نمایشگاه باعث شود که برای ایام تفرج  و ایام فراغت، جهانگردان اسلامی حوزه کشورهای عضو آیسسکو و کشورهای اسلامی را برای گردشگردی انتخاب کنند تا مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی در خانواده بزرگ جهان اسلام کم رنگ‌تر شود و همدلی‌ها و انتفاع‌های ذیل اقتصاد  و فرهنگ در میان آنها بالا برود. در پایان گفت و گو مهندس فیاضی از دست اندرکاران این نمایشگاه سپاس گزاری کرد.

مرتبط با : کمیسیون ملی آیسسکو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز