نقشه مغزی یا QEEG چیست؟

نقشه مغزی-کاماپرس
لست سکند

نقشه مغزی به عنوان یک روش مدرن در علم پزشکی، با استفاده از دستگاه QEEG به بررسی دقیق کارکرد مغز پرداخته و به پزشک معالج کمک می‌کند که زبان مغز بیمار را ترجمه کرده و بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های او را تشخیص دهد.

به گزارش کاماپرس، با توجه به نقش دستگاه QEEG در بررسی چگونگی کارکرد مغز، از تست کیو ای ای جی برای شناسایی و تشخیص طیف گسترده‌ای از اختلالات کارکردی مغز مانند ADHD، اضطراب، افسردگی، آلزایمر و سایر نابهنجاری‌های مغزی استفاده می‌شود. آشنایی با روند تهیه نقشه مغزی و همچنین دستگاه نوار مغز با کیفیت و مطمئن برای دستیابی به نتایج صحیح تست کیو ای ای جی، هم برای بیماران و هم برای پزشکان ضروری است.

این گزارش به بررسی دستگاه QEEG و معرفی بهترین مدل آن پرداخته است.

نقشه مغزی یا تست QEEG چیست؟

نقشه مغزی یا همان تست QEEG یک روش نوین و شیوه ارتقا یافته تست نوار مغز سنتی است که توسط دستگاه کیو ای ای جی انجام می‌شود. در این روش برخلاف روش سنتی، داده‌های مرتبط با EEG  پس از ثبت، پردازش شده و سپس براساس فاکتورهای متعددی همچون اندازه دامنه، محل فعالیت و فرکانس، به شکل یک نقشه توپوگرافیک از مغز درمی‌آیند. در نهایت، پزشک با بررسی این نقشه و مقایسه آن با نقشه ذهنی سایر افراد بهنجار در همان جنس و سن، کارکرد مغز بیمار را از نظر هرگونه اختلال بررسی می‌کند.

نقشه مغزی-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

دستگاه QEEG چگونه کار می‌کند؟

دستگاه کیو ای ای جی در واقع همان دستگاه نوار مغز یا دستگاه ای ای جی است که به نرم افزار مخصوص QEEG مجهز شده و قابلیت دریافت سیگنال‌های کیو ای ای جی را دارد. نحوه کار دستگاه QEEG به این صورت است که ابتدا کلاه مخصوص روی سر بیمار قرار داده می‌شود و سپس دستگاه نزدیک به 19 کانال EEG یا نوار مغزی از بیمار گرفته و سپس این موارد با استفاده از یک سری عملیات‌های پیچیده ریاضی پردازش می‌شود.

کاربردهای دستگاه QEEG

تهیه نقشه مغزی از طریق دستگاه QEEG اطلاعات بسیار زیادی را درباره نحوه عملکرد مغز به پزشک ارائه می‌دهد و از این رو گزینه بسیار کاربردی و مفیدی برای تشخیص اختلال‌های روانشناختی است. از جمله این مشکلات می‌توان به اختلال یادگیری، افسردگی، بیش فعالی یا نقص توجه و تمرکز، اختلالات اضطرابی، اوتیسم، پانیک، سوءمصرف مواد مخدر، وسواس فکری و عملی، سر دردهای میگرنی، اختلال دو قطبی، اختلالات خواب، صرع و سکته مغزی اشاره کرد.

از این دستگاه همچنین برای بررسی تاثیر داروها بر روند درمان بیماری فرد، بررسی تغییرات روانی درحالت کم‌کاری و پرکاری مغز و بررسی نقاط موردنظر در مغز بیمار برای جراحی استفاده می‌شود.

نقشه مغزی-کاماپرس

تستQEEG  عوارض جانبی ندارد

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بیماران در تهیه نقشه مغزی، عوارض جانبی و مضرات آن است که در این باره باید گفت تست کیو ای ای جی کاملا بدون خطر، درد و هرگونه عوارض جانبی است؛ با این حال در برخی از بیماران ممکن است در حین انجام آزمایش، احساس سنگین شدن سر و سوزن سوزن شدن لب‌ها و انگشتان ایجاد شود که جای نگرانی نداشته و هیچ‌گونه برق یا الکتریسیته‌ای وارد بدن نمی‌شود؛ با این حال، بیماران در حین تست نقشه مغزی توسط یک پرستار تحت نظر گرفته می‌شوند.

بهترین مدل دستگاه QEEG

با توجه به کارکرد مهم دستگاه کیو ای ای جی در سلامتی و تشخیص بیماری‌ها، کیفیت و اعتبار آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در غیر این‌صورت، ممکن است نتایج به دست آمده غلط بوده یا حتی برای سلامت افراد عوارض داشته باشد.

دستگاه نوار مغز میتسار، یکی از برندهای مطرح و معتبر در سطح جهانی است که دارای ویژگی‌ها و امکانات بسیار متنوع از جمله پشتیبانی از سیستم QEEG و ERP است. از دیگر امکانات دستگاه ای ای جی میتسار برای تهیه نقشه مغزی می‌‎توان به ضبط ویدیو و صدای بیمار همزمان با انجام تست اشاره کرد. این دستگاه همچنین قابلیت سازگاری با نرم افزار نوروگاید و دیگر نرم افزارها مانند لورا نیز دارد.

خرید انواع دستگاه نوار مغز از «رساطب»

شرکت رساطب آیریک، یک مجموعه با تجربه و معتبر در زمینه تجهیزات پزشکی است که به شکل کاملا تخصصی به عرضه و فروش انواع دستگاه نوار مغز یا دستگاه کیو ای ای جی می‌پردازد. این مجموعه از سال 1402 با عنوان نماینده رسمی شرکت میتسار روسیه در ایران، اقدام به فروش دستگاه نوار مغز میتسار کرده و خدمات ویژه‌ای برای مشتریان در نظر گرفته است. در صورتی که برای تجهیز مطب یا درمانگاه خود به دنبال دستگاه نوار مغز میتسار هستید، تنها کافی است به وبسایت رساطب به آدرس rasa-teb.ir مراجعه کرده یا با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۱۹۰۴۹۳ و ۰۹۳۵۶۱۸۸۰۱۲  تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : رساطب
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز