نجات از کرونا با نسخه 5 نُخبه اقتصاد/  تعطیلی 4 هفته‌ای لازم است

تورهای مسافرتی لحظه آخر

کرونا در ایران هر روز در حال رکورد زنی در تعداد مبتلایان و تلفات است و در حالی که برنامه روشنی برای متوقف کردن این بیماری مشاهده نمی شود، 5 اقتصاددان ایرانی تحصیلکرده در دانشگاه های تراز اول جهان نسخه نجات بخش از کرونا را ارائه کرده اند.

به گزارش کاماپرس، در حالی که آمار تلفات کرونا در کشور ما هر روز رکوردشکنی می کند نسخه شفابخش نجات ایران از کرونا به دست هر که باشد به دست سیاستمداران منفعلی که یکی به نعل و یکی به میخ می زنند، نیست. به نظر می رسد نظام تصمیم گیری کشور می خواهد همزمان کرونا را کنترل و اقتصاد را به چرخش درآورد ولی در عمل در هر دو موضوع شکست خورده است.

شاید اقتصاددانان بتوانند گره از کار فروبسته کرونا بگشایند البته اگر برای حرف آنها گوش شنوایی وجود داشته باشد.

تعطیلی فراگیر 4 هفته ای اجرا شود

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان« نسخه نجات از انفجار کرونا» به ارائه راهکارهای تیم ۵ نفره مرکب از محققان نخبه اقتصادی مقیم خارج – شامل؛ محمد اکبرپور (دانشگاه استنفورد)، بابک حیدری (دانشگاه نورث‌ایسترن)، هژیر رحمانداد (دانشگاه ام‌آی‌تی)، نویدغفارزادگان (دانشگاه ویرجینیا تک) و حامد قدوسی (دانشگاه کل پُلی)  -درباره کنترل این بیماری پرداخته و این گونه نوشته است: ماندن در «دوراهی مقابله با بیماری یا تقویت فعالیت‌‌های اقتصادی» در این مقطع بیهوده است؛ به طوری که «بی‌عملی» در برابر رشد شدید آمار ابتلا و مرگ به بهانه دستیابی به اوضاع اقتصادی بهتر، ذره‌ای از «اصل مشکل» را که همان نرخ بالای تلفات روزانه و هزینه‌های آن است، کم نمی‌کند.

راز آسمان پایتخت

الگوی کشورهایی که موفق شده‌اند همزمان «نرخ بازتولید بیماری کرونا» را کاهش دهند و «آمار سرانه مرگ روزانه» را نیز در سطح پایین کنترل کنند، نسخه پیشنهادی برای اعمال در ایران است. این الگو می‌تواند میزان مرگ را به یک‌دهم برساند. در فاز اول باید «کنترل ضربتی نرخ ابتلا» از طریق تعطیلی فراگیر چهار هفته‌ای اعمال شود. فاز دوم اما «بازگشت محتاطانه به فعالیت‌ها» با اجرای دو دسته سیاست است.

کنترل ضربتی کوتاه‌مدت

نخبگان اقتصادی در این تحقیق تاکید می‌کنند: سیاست مناسب برای شکست زنجیره ابتلا به کرونا و کنترل نرخ مرگ در حد نسبتا مناسب در ایران، در دو مرحله باید به اجرا دربیاید. مرحله اول «کنترل ضربتی کوتاه‌مدت» است. در این مرحله باید «تعطیلی فراگیر سه تا چهار هفته‌ای» در کشور اعمال شود تا تعداد ابتلا و سپس مرگ به‌شدت کاهش پیدا کند؛ برای انجام این مرحله لازم است تعاملات اجتماعی به حداقل ممکن برسد به این صورت که تعاملات در فضاهای بسته، «صفر» شود و فعالیت‌های ضروری حتما با ماسک انجام شود. همچنین «انتشار دقیق و منطقه‌ای آمار ابتلا و مرگ» برای همراه‌کردن شهروندان با سیاست‌ها و منعطف کردن سیاست‌ها در هر منطقه به تناسب افت یا رشد شدت بیماری نیز لازم است.

فاز دوم،‌ بازگشت محتاطانه به فعالیت‌های اجتماعی

فاز دوم،‌ بازگشت محتاطانه به فعالیت‌های اجتماعی است که مطابق تجربه نیوزیلند، کره‌جنوبی، چین و نروژ، عملیاتی است. برای این منظور می‌تواند برای کاهش احتمال انتقال در تعاملات، از ماسک استفاده کرد، از تجمع طولانی در فضاهای بسته پرهیز کرد و همچنین سیستم‌های تهویه در فضاهای بسته را بهبود داد. همچنین برای کاهش تعاملات اجتماعی نیز لازم است از «دورکاری در شغل‌هایی که ضربه اقتصادی کمتری می‌خورند» استفاده کرد، ظرفیت حضور در فضاهای بسته مانند مراکز تجاری را کاهش داد و فعالیت‌های پرجمعیت در فضاهای بسته را ممنوع کرد.

پیروزی بر کرونا با سیاست کج دار و مریز نمی شود!

محققان ایرانی مقیم خارج که این مطالعات را انجام داده‌اند، خطاب به دولت تصریح کرده‌اند: «پیروزی بر کرونا آسان نیست؛ اما ممکن است و هزینه هم جانی و هم اقتصادی این پیروزی هر چند بالا قطعا از هزینه بی‌عملی و کج‌دار‌ومریز مدارا کردن با بیماری بسیار کمتر است.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “نجات از کرونا با نسخه 5 نُخبه اقتصاد/  تعطیلی 4 هفته‌ای لازم است

  1. علی گفته:

    آقایان نخبه خارج بگویند مردم بدبخت تو این 4هفته قرنطینه از کجا بخورند ازکجا قبضاشونو بدن از کجا قسط بانکیشونو بدن اینجا ایران است آقایان خارج نشین اینجا به هیچکس رحم نمیشود حتی یکبار قبض ها رو به مردم نبخشیدن بانکها بیرحمانه میتازند کجا نشستید ودارید تصمیم میگیریدمردم با این اقتصاد مرده وبی رحمی آقایان میز نشین دارن خفه میشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز