نایکی چگونه جایگاه آدیداس را تصاحب کرد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

ماجرای جایگزینی نایکی با آدیداس در تیم ملی فوتبال آلمان درس‌های زیادی به همراه داشت؛ از یک سو نشان داد که طرفداران فوتبال تا چه انداره به لباس‌ها اهمیت می‌دهند و از طرف دیگر در حوزه بازاریابی فوتبال حاکی از آن بود که اگرچه به دنبال برخی مسائل، نایکی توانست جایگاه آدیداس را در فوتبال آلمان تصاحب کند، اما در ورزش نمی‌‌‌توان میراث، سنت و نوستالژی را به‌‌‌ آسانی نادیده گرفت.

به گزارش کاماپرس، اوایل ماه گذشته بود که اتحادیه فوتبال آلمان (DFB) در یک بیانیه اعلام کرد که کمپانی نایکی از سال ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۴ جایگزین آدیداس شده و تامین‌‌‌کننده رسمی لوازم و تجهیزات ورزشی تیم‌‌‌های ملی این کشور خواهد بود. در مورد این قرارداد 8 ساله جزئیات زیادی منتشر نشد؛ اما نکته حائز اهمیت این بود که کمپانی نایکی حاضر شده با پیشنهادی به ارزش 100 میلیون یورو تیم ملی آلمان را همراهی کند که مبلغی تقریبا دو برابر پیشنهاد آدیداس است.

بحث دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود، وجهه عمومی شرکت آدیداس است که طی دو سال گذشته به دنبال پیامدهای قطع همکاری با خواننده مشهور رپ، کانیه وست و کاهش ارزش سهام شرکت مجبور شد با چالش‌‌‌های بسیاری رو به رو شود. از آن زمان تاکنون آدیداس با دوبرابر کردن دارایی‌های خود در حوزه فوتبال از طریق توسعه روابط با بازیکنان تیم منچستریونایتد و همچنین حمایت از سوپراستارهایی مانند لیونل مسی، دارایی‌های خود را به رقم 140 میلیون دلار در سال رساند.

میراث، سنت و نوستالژی در ورزش

با این وجود، انتشار گزارش کاهش ۷.۶ درصدی درآمدهای شرکت آدیداس و زیان خالص ۵۸ میلیون یورویی برای سال مالی ۲۰۲۳ باعث شد دوبرابر کردن حمایت مالی از تیم ملی فوتبال آلمان برای این شرکت امکان پذیر نباشد. این تلاقی عوامل و شرایط ناخوشایند، توفانی بود که یک فرصت عالی و مناسب را در اختیار نایکی قرار داد تا بتواند از آن به سود خود بهره ببرد.

اما مشکل این است که در ورزش نمی‌‌‌توان میراث، سنت و نوستالژی را به‌‌‌ آسانی نادیده گرفت. از دهه 1950 آدیداس شریک فدراسیون فوتبال آلمان بوده و نام این برند با موفقیت تیم‌‌‌های ملی مردان و زنان آلمان مترادف شده است. آلمانی‌ها ‌‌در طول ۱۴مرتبه قهرمانی در جام جهانی و قهرمانی اروپا، لوگوی آدیداس را همواره روی پیراهن ورزشی خود حمل کرده‌‌‌اند.

راز آسمان پایتخت

نایکی آدیداس را شکست داد-کاماپرس

بنیانگذار آدیداس، آدی داسلر که این شرکت را در سال ۱۹۴۹ تاسیس کرد، حتی زمانی که تیم مردان اولین جام جهانی خود را در سال ۱۹۵۴ با پیروزی به اتمام رساند، روی نیمکت تیم آلمان غربی نشست و با کفش‌‌‌های ورزشی میخی جدید طراحی‌شده توسط آدیداس به زمین رفت و بازی کرد.

طول عمر رابطه آدیداس با فدراسیون فوتبال آلمان نشان دهنده این است که سه‌خط مشکی این برند در تاروپود فوتبال آلمان تنیده شده و علاوه بر این، آدیداس یک شرکت مشهور بوده که جایگاه خود را به‌‌‌عنوان یکی از شناخته‌‌‌شده‌‌‌ترین برندهای این کشور تثبیت کرده است. آدیداس در حوزه ورزش و به‌‌‌ویژه پوشاک و تجهیزات فوتبال یکی از دو شرکتی به شمار می‌رود که بازار جهان را قبضه کرده است. اما تا همین چند هفته پیش نایکی که بزرگ‌ترین رقیب آدیداس محسوب می‌شود، اسپانسری تیم فوتبال آلمان امری محال می‌دید‌.

چنین حالتی مشابه آن بود که آدیداس حمایت مالی تیم ملی دو‌ومیدانی ایالات‌متحده را به دست آورد. چنین تحولی در واقع ‌‌‌ قدرت نهایی نایکی را به نمایش می‌گذارد، ‌‌همان‌طور که مدیر اجرایی این شرکت، جان دوناهو گفته بود؛ این معامله ثابت کرد که «هیچ‌‌‌کس نمی‌‌‌تواند ما را شکست دهد.» در همین خصوص رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته بود: «‌‌‌ای کاش در فدراسیون فوتبال حس میهن‌‌‌پرستی بیشتری وجود داشت.»

آدیداس عاقلانه رفتار کرد

در پاسخ به این سوال که آیا جایگزینی آدیداس با نایکی ضربه مهلکی برای این شرکت بوده است باید گفت که در پی این تحولات هرچند ممکن است غرور آدیداس خدشه‌‌‌دار شده و قیمت سهام آن اندکی با کاهش رو به رو شود، اما شاید بتوان این شرکت را به این دلیل که به ‌‌‌دور از تصمیم‌گیری احساسی جانب عقل و تدبیر را گرفت، ستود.

در واقع آدیداس در زمانه‌‌‌ای که تیم فوتبال آلمان به‌‌‌شدت به پول نیاز داشت و با افت عملکرد نیز مواجه شده بود، برای کنار زدن نایکی وارد نبرد و رقابتی بی‌‌‌حاصل نشد. با وجود اینکه شراکت آدیداس با تیم ملی فوتبال پس از چند دهه در فوتبال یک‌‌‌باره پایان ‌‌‌یافت اما این رویداد تاثیر مهمی بر جایگاه آدیداس در عرصه رقابت‌‌‌های فوتبال نخواهد داشت.

به نقل از دنیای اقتصادی، علاوه بر این، اکنون در میان افکار عمومی، آدیداس به عنوان یک قربانی دیده می‌شود و ‌ممکن است این شرایط برای نایکی که در سال ۲۰۲۷ رسما اسپانسری تیم ملی فوتبال آلمان را آغاز می‌کند، دردسرساز شود. همچنین باید گفت شراکت نایکی با فدراسیون فوتبال آلمان هرچند ممکن است نوعی پیروزی محسوب شود، اما در دنیای برندهای پیشتاز پوشاک ورزشی، چالش‌‌‌های بزرگی وجود دارد و این تازه اول راه است.

بیشتر بخوانید:

آدیداس و نایکی دو رقیب دیرینه

آدیداس و نایکی دو مورد از نمادین‌ترین و شناخته شده‌ترین برندهای پوشاک ورزشی در جهان هستند که هر کدام تاریخ و هویت منحصر به فرد خود را دارند. آدیداس که در سال 1949 توسط داسلر تأسیس شد، ارتباط دیرینه‌ای با فوتبال دارد و از دهه 1950 شریک اصلی فدراسیون فوتبال آلمان بوده است. آدیداس دارای میراث غنی در نوآوری های ورزشی است و فناوری ها و طراحی‌های پیشگامانه ای را معرفی کرده‌ که شیوه عملکرد ورزشکاران را متحول کرده است. از سوپراستار کلاسیک آدیداس گرفته تا UltraBoost مدرن، این برند همچنان در سبک و عملکرد مرزها را جابجا می کند و به ورزشکاران و علاقمندان به مد خدمات ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، نایک که در سال 1964 توسط بیل باورمن و فیل نایت تأسیس شد، هم اکنون جایگاه خود را به عنوان یک نیروگاه جهانی در صنعت پوشاک ورزشی تثبیت کرده است. نایکی در ورزش های مختلف از جمله بسکتبال، دو و فوتبال حضور پررنگی دارد. این برند از برخی از مشهورترین ورزشکاران جهان مانند مایکل جردن، سرنا ویلیامز و کریستیانو رونالدو حمایت مالی کرده است و جایگاه خود را به عنوان یک رهبر در بازاریابی ورزشی تثبیت کرده است. تعهد نایک به نوآوری در محصولات پیشرفته آن مانند سری Air Max و فناوری Flyknit مشهود است که استانداردهای جدیدی را برای راحتی و عملکرد تعیین کرده اند. نایکی با تمرکز بر ورزش و استایل، به نماد الهام بخشی و توانمندسازی ورزشکاران و علاقه مندان در سراسر جهان تبدیل شده است.

افتخارات آلمانی‌ها به همراه آدیداس

آلمان به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های فوتبال جهان، چهار بار قهرمان جام جهانی فوتبال (۱۹۵۴، ۱۹۷۴، ۱۹۹۰، ۲۰۱۴) و سه بار قهرمان جام ملت‌های اروپا (۱۹۷۲، ۱۹۸۰، ۱۹۹۶) شده‌ا است. تیم ملی فوتبال آلمال همچنین موفق به کسب چهار نایب‌قهرمانی در جام جهانی، سه نایب‌قهرمانی در جام ملت‌های اروپا، چهار مقام سومی در جام جهانی، سه مقام سومی در جام ملت‌های اروپا و یک رتبه چهارم در جام جهانی شده که در اغلب این پیروزی‌ها آدیداس آن را همراهی کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : آدیداسنایک
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز