«نئوم» جاه طلبانه‌ ترین پروژه محمد بن سلمان (ویدیو)

مقام‌های عربستان سعودی در راستای راهبرد گردشگری کشور، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه «نئوم» (NEOM) اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری است.

در این گزارش کاماپرس، پروژه بزرگ و مهم عربستان سعودی به نام «نئوم» که در حال حاضر در دست اجرا قرار دارد را بررسی کرده‌ایم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

نئوم چیست؟

نئوم یکی از بزرگترین و البته بحث‌برانگیزترین پروژه‌های معماری جهان است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منطقه وسیعی را برای توسعه آن در نظر گرفته است.

سه حرف نخست عنوان شهر نئوم(Neom) از کلمه neo در یونانی گرفته شده که به معنای جدید است و حرف «m» آن نیز برگرفته از واژه عربی مستقبل به معنای «آینده» است.

راز آسمان پایتخت

نئوم مساحتی در حدود ۱۰۲۰۰ مایل مربع (۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع) در شمال غربی عربستان سعودی را در بر می‌گیرد که تقریبا به اندازه کشور آلبانی است. این منطقه از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود می‌شود.

اگرچه نئوم اغلب به عنوان یک شهر هوشمند نامیده می‌شود، اما به طور دقیق‌تر این مجموعه به عنوان منطقه‌ای توصیف می‌شود که شامل شهرها، استراحتگاه‌ها و دیگر پروژه‌ها می‌شود.

منابع مالی این پروژه عظیم تا حد زیادی توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی که وجوهی را به نمایندگی از دولت عربستان سعودی سرمایه‌گذاری می‌کند، تامین می‌شود.

شرکت توسعه سعودی که برای ایجاد نئوم تأسیس شده و توسط مدیر اجرایی آن «ندمی النصر» رهبری می‌شود، ادعا می‌کند که این صندوق ۵۰۰ میلیارد دلار به این طرح کمک می‌کند. این طرح جزو برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به منظور کاهش وابستگی آن به نفت است.

نئوم کاماپرس

نئوم چه زمانی ساخته می‌شود؟

ساخت نئوم جدول‌های زمانی بلندپروازانه‌ای دارد و بسیاری از پروژه‌ها تا سال ۲۰۳۰ ساخته می‌شوند. شاهزاده محمد بن سلمان اعلام کرده است که می‌خواهد شهر را تا سال ۲۰۳۰ آماده کند.

اگرچه مهندسان گفته‌اند ساخت آن ممکن است ۵۰ سال طول بکشد. طبق جدول زمانی اعلام شده، اولین بخشی که برای تکمیل برنامه‌ریزی شده، جزیره مجلل «سنداله» است که توسعه دهنده پروژه نئوم گفته قصد دارد از اولین مهمانان خود در اوایل سال ۲۰۲۴ در این جزیره استقبال کند.

بیشتر بخوانید:

درون نئوم چه خبر است؟

زمانی که ابرپروژه نئوم به طور کامل تحقق یابد، این شهر میزبان ۱۰ منطقه مختلف خواهد بود. تاکنون تنها چهار مورد از این مناطق به صورت رسمی اعلام شده است.

«سنداله»، نخستین مقصدی خواهد بود که در این کلان‌شهر به روی گردشگران باز می‌شود. این مقصد جزیره‌ای لوکس با مساحتی بالغ بر ۸۴۰ هزار متر مربع در دریای سرخ، تمرکز زیادی بر حفظ زیبایی‌های طبیعی اطراف خود خواهد داشت که بیشتر آن‌ها دست نخورده و بکر هستند.

این جزیره شامل چندین هتل مجلل و یک اسکله تفریحی بزرگ و همچنین یک کلوپ ساحلی، مرکز سلامتی و مراکز خرید لوکس خواهد بود. گردشگرانی که به سنداله می‌روند می‌توانند با فعالیت‌هایی از جمله کایاک‌سواری، کایت، موج‌سواری، اسکی روی آب و غواصی بیشترین استفاده را از این مقصد جزیره‌ای داشته باشند.

منطقه بعدی «تروجنا» نام دارد که در کوه‌های نئوم، بخشی از مرتفع‌ترین رشته‌ کوه‌های عربستان سعودی قرار دارد. این نخستین مقصد مهم اسکی در فضای باز در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

این مقصد گردشگری کوهستانی که به شش منطقه مختلف تقسیم شده است، دارای امکاناتی برای اسکی‌بازان حرفه‌ای و آماتور خواهد بود که مسیرهایی با دشواری‌های متفاوت در سراسر قله‌های آن، که ارتفاع برخی از آن‌ها تا ۲۶۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد، خواهد داشت.

در این منطقه استراحتگاه‌های سلامتی فوق‌العاده لوکس و هتل‌های درجه یک خانوادگی نیز از مهمانان پذیرایی می‌کنند و همچنین یک حفاظتگاه طبیعی، مسیرهای پیاده‌روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری در کوهستان و ورزش‌های آبی در یک منبع آب عظیم مصنوعی ایحاد می‌شود.

اگزاگون (۸ ضلعی) دیگر کلان‌شهر نئوم است که در واقع بزرگترین مجتمع صنعتی شناور جهان را در خود جای خواهد داد و در گوشه جنوب غربی این مقصد در دریای سرخ و نزدیک به کانال سوئز واقع شده است که این امر آن را به موقعیتی فوق‌العاده برای تجارت تبدیل می‌کند.

اگزاگون که حول یک بندر یکپارچه و هاب لجستیکی می‌چرخد، یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان از نظر فناوری با جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفر خواهد بود که به آسانی در دسترس است و با انرژی ۱۰۰ درصد پاک کار می‌کند، یک خط ریلی پرسرعت به منطقه لاین و فرودگاه نئوم ایجاد خواهد شد و بزرگترین ترمینال کروز در دریای سرخ را در خود جای خواهد داد.

در نهایت منطقه «لاین» قرار دارد که شاید بیشترین بحث‌ها درباره منطقه نئوم را به خود اختصاص می‌دهد. این شهر بدون خودرو ۱۷۰ کیلومتر در میان صحرا امتداد دارد، اما عرض آن تنها ۲۰۰ متر است. لاین که در یک نمای آینه‌ای طراحی شده شده است، در نهایت میزبان ۹ میلیون نفر خواهد بود.

پروژه لاین نئوم

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز