اجاره بها خانه در یک سال گذشته چقدر افزایش داشت؟

افزایش اجاره بها به سبب برخی عوامل، خانواده‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده تا جایی که 70 درصد از درآمد خود را به اجاره‌بها اختصاص می‌دهند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران تورم 48.5 درصدی طی آذرماه را نشان می‌دهد. براساس  آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن طی آذرماه امسال حدود 48 میلیون و 73 هزارتومان بوده که این امر تورم مسکن حدود 47.5 دصرد را نشان می‌دهد. تورم اجاره‌بها نیز با افزایش 41.3 درصد نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.

براساس گزارش منتشر شده در تجارت‌نیوز، تورم عمومی در آبان ماه 1401 معادل با 48.1 درصد بوده و طی آذر ماه به 48.5 درصد رسید. طبق آمار بانک مرکزی نیز متوسط قیمت مسکن از 46 میلیون و 700 هزارتومان به 48 میلیون تومان در آذرماه رسیده که این میزان افزایش 2.9 درصدی تورم مسکن را نشان می‌دهد. تورم اجاره‌بها نیز در آذرماه با 2.5 درصد رشد همراه بوده است.

بیشتر بخوانید:

آریاک سفر

به گفته بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن، 15 تا 20 درصد از قیمت ملک به صورت رهن آن محاسبه خواهد شد. با افزایش قیمت مسکن این میزان به 15 درصد متمایل می‎شود ولی اگر در مکانی متقاضی مسکن زیاد باشد 20 درصد نیز خواهد شد. به میزان هر 100 میلیون تومان رهن سه میلیون تومان اجاره خواهد بود که امکان تبدیل نیز دارد.

ستاریان همچنین افزود: قیمت مسکن بر اجاره‌بها نیز تاثیر دارد و اگر خریداران مجبور به رهن خانه شوند، اجاره‌بها نیز افزایشی خواهد شد.

تورم عمومی یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها است که اگر این موضوع مهار نشود در نهایت کاهش روز به روز قدرت خرید مردم را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز