بازگشایی مدارس ایران ؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

تقریبا از بهمن ماه سال 1398 تاکنون مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور تعطیل شدند و فعالیتی نداشتند. از آنجایی که کشورهای دیگر سریع‌تر از ایران وارد پروسه واکیسناسیون شدند، اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید کردند تا روند آموزش تقریبا یکنواخت شود و به روال عادی بازگردد.

تقریبا سرعت افزایش واکسیناسیون در ایران هم از اواسط شهریورماه اوج گرفت و زمزمه‌های بازگشایی محیط‌های آموزشی نیز از همان زمان آغاز شد. روزهای آخر ماه گذشته مسئله تزریق واکسن به دانش‌ آموزان 12 تا 18 سال مطرح شد تا ایران هم امکان بازگشایی مدارس را در سال جاری داشته باشد. اما باز هم حرف و حدیث‌هایی در خصوص بازگشایی مراکز علمی و تحصیلی وجود دارد.

به گزارش کاماپرس، در صورت واکسیناسیون تمام دانش آموزان، این گروه تنها یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. ضمنا این گروه یک بازه سنی خاص هستند و به نظر کودکان سنین پایین‌تر بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. مخصوصا کودکانی که به تازگی تجربه ورود به مدارس را پیدا کرده‌اند. به علاوه هنوز تعداد قربانیان این پاندمی سه رقمی است و زمزمه آغاز پیک ششم با تغییر فصل هم به گوش می‌رسد. در حال حاضر این مسائل دغدغه اصلی خانواده‌های دانش آموزان محسوب می‌شود و هنوز اصلاع رسانی دقیقی در این زمینه از سوی نهادهای مسئول صورت نگرفته است.

با شرایطی مدارس ایران بازگشایی می‌شوند؟

اخیرا علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، طی نشست مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و روسای ادارات آموزش و پرورش مناطق اعلام کرد که مدارس به تدریج تا پایان آبان ماه حضوری خواهند شد. البته حضوری شدن آن‌ها منوط به تکمیل و ارائه چک لیست‌های بهداشتی و خودارزیابی مدیران است. کمرئی معتقد است فرآیند بازگشایی مدارس، آغاز سال جدید تحصیلی و از سرگیری آموزش‌های حضوری باعث تحرک و پویایی جامعه می‌شود. وقوع کرونا به شدت جریان تحصیلی را در کشور مختل کرده و قاعدتا دستیابی به شرایط پایدار در این اوضاع چندان کار راحتی به نظر نمی‌رسد.

آریاک سفر

به گفته وی در جریان بازگشایی مدارس، کانون اصلی خود مدرسه است و نظام آموزش و پرورش تمام تمرکز خود را در اعطای اختیارات، تصمیم گیری‌ها و تهیه گزارش‌ها به مدرسه معطوف می‌کند. در عین حال کمرئی به این موضوع هم اشاره کرده که امکان سرکشی به 112 هزار مدرسه فراهم نبوده و بدون شک نظارت سریع بر جزئیات آموزشی در سطوح، استان و ستاد وجود ندارد. در این خصوص آموزش و پرورش احتمالا فقط به سامانه‌ها و توان منطقه اتکا کند و داده‌های ثبت شده را قابل اعتماد بداند.

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، تا کنون بیش از 90 هزار چک لیست بهداشتی تکمیل و به این وزارتخانه ارسال شده است. به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، مدیران مناطق و روسای ادارات بر تکمیل چک لیست‌ها نظارت دقیق دارند. تا به حال 7 هزار و 556 مدرسه که زیر 300 نفر دانش آموز داشته‌اند، بازگشایی شدند. همچنین هزار و 655 مدرسه هم به تازگی مجوز دریافت کرده‌اند و قرار بر بازگشایی آن‌ها از نیمه دوم آبان ماه است.

بر اساس گزارش همشهری آنلاین، به دنبال اطلاعیه آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس و شرایط آن، برخی مدارس غیردولتی حتی در شهرهای بزرگ هم کلاس‌های درس خود را حضوری دایر کرده‌اند.

مشکلات و چالش‌های کلاس‌های حضوری

به نظر این سیاست آموزش و پرورش نتوانسته نظر والدین را به خود جلب کند. حدود ۲۰ روز از شروع کلاس‌های حضوری گذشته، اما برخی والدین به این موضوع اعتراض دارند. والدین برخی دانش آموزان اظهار می‌کنند که مدارس پروتکل‌های بهداشتی قید شده در اطلاعیه‌های متعدد آموزش و پرورش را رعایت نمی‌کنند.

حتی عده‌ای از آن‌ها می‌گویند مدیران مدارس به اجبار از آن‌ها رضایت نامه گرفته‌اند تا در صورت ابتلای فرزندانشان به کرونا مسئولیت با خودشان باشد! ضمن وجود این مشکلات، منابع آنلاین هم طبق معمول چالش‌ها و ایراداتی دارند که هنوز برطرف نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد والدین بر سر دو راهی سختی در خصوص فرستادن بچه‌ها به مدرسه یا ادامه آموزش آنلاین قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این مسائل، به نظر می‌رسد اکنون گروه آسیب پذیر، دانش آموزان زیر 11 سال هستند. چون درک درستی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و هر چند تعداد آن‌ها کم باشد و قوانین محیطی رعایت شود، نظارت بر آن‌ها کاری دشوار و دور از تصور به نظر می‌رسد. والدین معتقدند که اقدام آموزش و پرورش شتاب زده است و این امر فقط بلاتکلیفی مدارس و خانواده‌ها را بیشتر خواهد کرد.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز