منتظر سقوط قیمت دلار بعد از تاسوعا و عاشورا باشیم؟

لست سکند

بازار ارز طی هفته جاری با اظهاراتی از سوی مسئولان دولت جدید که بوی یاس از احیای برجام از آنها شنیده می شد، متلاطم تر شد و این تلاطم با سقوط هرات و در پی آن سقوط کابل به اوج رسید اما آیا این تحولات زودگذر است و قیمت دلار بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی سقوط می کند؟

به گزارش کاماپرس، برای پیش بینی آنچه طی روزهای آینده در بازار ارز اتفاق خواهد افتاد باید دو موضوع مد نظر قرار گیرد. موضوع اول مواضع دولت جدید درباره احیای برجام است.

در مورد این موضوع باید گفت با وجود آن که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و مسعود میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه که هر دو از مسئولان کلیدی دولت سیدابراهیم رئیسی به شمار می‌روند با اظهارات خود  مبنی‌براینکه باید پذیرفت مجبوریم کشور را با تحریم اداره کنیم، خواسته یا ناخواسته سیگنال‌های افزایشی به دلار داده‌اند، اما از حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه احتمالی –  ودر واقع قطعی – دولت سیزدهم  در روزهای اخیر کوچک‌ترین اظهار نظر منفی درباره احیای برجام منتشر نشده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

احتمال خالی شدن حباب دلار با یک اظهار نظر مثبت وزیر خارجه جدید ایران

بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقدند اظهارات اعضای دولت رئیسی در تضعیف احتمال احیای برجام در واقع یک حرکت حساب شده برای بی میل نشان دادن این دولت برای احیای توافق هسته ای است تا امیر عبداللهیان در مذاکرات آتی از موضع قوی تری عمل کند.

راز آسمان پایتخت

از این منظر هر گونه نوسان افزایشی دلار با اظهارات تضعیف کننده احتمال احیای برجام نهایتا گذرا خواهد بود و با یک اظهارنظر مثبت وزیرخارجه جدید ایران حبابی که از مسیر وارد قیمت دلار شده است، خارج خواهد شد.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

افزایش قیمت دلار بر اثر اتفاقات افغانستان گذرا است

موضوع دوم، تسلط طالبان بر سراسر افغانستان – البته به جز پنجشیر – و از جمله هرات است که مرکز مبادلات ارزی بین ایران و افغانستان به شمار می رود. گذارد. برخی فعالان بازار ارز اعتقاد دارند چون قیمت دلار هرات معمولا پایین تر از بازار مشهد است، ارز از افغانستان به سمت ایران می آید. اگر چنین باشد، افزایش تقاضا و افزایش قیمت دلار در هرات می تواند قیمت ارز در مشهد و تهران را افزایش دهد.

این امر به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر دامنه زده است اما با موضع گیری هایی که از مسئولان طالبان شاهد بودیم به نظر می رسد نوسان‌های افزایشی دلار از این ناحیه نیز گذرا باشد.

طالبان بعد از در دست گرفتن قدرت در افغانستان تلاش می کند تصویر تازه ای ازخود ارائه دهد و فعالان اقتصادی را به از سرگیری کار و فعالیت روزمره خود تشویق می کند. به این ترتیب به احتمال فراوان راه افتادن تجارت بین ایران و افغانستان و کار صرافی های هرات با سرعتی بیشتر از آنچه پیش بینی می شد روی خواهد داد و بازار ارز ایران در روزهای آینده از شوکی که اتفاقات افغانستان به آن وارد کرده است، رها خواهد شد.

تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی

فعالان اقتصادی برای درک بهتر از آینده نرخ ارز بهتر است نیم نگاهی به وضعیت دلار در بازارهای جهانی هم داشته باشند. بر اساس گزارش ایسنا ، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۱۳۲ واحد بسته شد.

شایان ذکر است عواملی که م نوسان های افزایشی در بازار ارز را رقم می زنند در شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی ایران با سرعت و شدت بیشتری نسبت به عوامل کاهنده دلار عمل می کنند. از این منظر فعلا هر گونه سقوط شدید قیمت ها در بازار ارز غیرمحتمل است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز