مقایسه 10 صندوق درآمد ثابت برتر بازار

کارگزاری فارابی-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه ترجیح می‌دهند جهت مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری، همواره بخشی از منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابتی اختصاص دهند که قابل معامله (ETF) باشد. در چنین شرایطی، ضمن اینکه ریسک سرمایه‌گذاری این افراد مدیریت شده، این امکان نیز فراهم می‌شود که معامله‌گران وضعیت کلی سرمایه‌گذاری خود را به‌صورت یکجا و در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود مشاهده کنند. در این مطلب قصد داریم 10 مورد از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله بازار را از نظر رشد میزان دارایی تحت مدیریت (AUM) و بازدهی با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانیم بهترین صندوق درآمد ثابت قابل معامله را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم.

معرفی مختصر صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله

همان‌طور که می‌دانید صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نحوه تخصیص منابع مالی خود بین دارایی‌های مختلف به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. به‌عنوان مثال صندوق‌های سهامی بخش اعظم منابع مالی خود را صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها می‌کنند و در مقابل، صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی از قبیل سپرده‌های بانکی، اوراق با درآمد ثابت و مواردی از این دست اختصاص می‌دهند و تنها درصد بسیار اندکی را صرف خرید سهام می‌کنند. این شیوه از تخصیص منابع مالی سبب می‌شود هر یک از انواع این صندوق‌ها برای گروه مشخصی از سرمایه‌گذاران مناسب باشد و افراد بتوانند با در نظر گرفتن درجه ریسک‌پذیری خود بهترین شیوه سرمایه‌گذاری در بورس را برای خود انتخاب کنند. صندوق درآمد ثابت با توجه به دارایی‌هایی که در اختیار دارد یک شیوه سرمایه‌گذاری بدون ریسک در نظر گرفته می‌شود و برای دو دسته از سرمایه‌گذاران بسیار مناسب است:

1- سرمایه‌گذاران محتاطی که تمایلی به تحمل ریسک ندارند و تنها به‌دنبال کسب بازدهی بالاتر از بانک هستند.

2- آن‌دسته از معامله‌گران حرفه‌ای که می‌خواهند در کنار سهام شرکت‌ها یا صندوق‌های سهامی، در دارایی‌هایی با ریسک کمتر نیز سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق ریسک کلی سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (ETF) با توجه به اینکه افراد می‌توانند نماد صندوق را در کنار سایر نمادهایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند در سبد دارایی‌های خود در سامانه معاملاتی مشاهده کنند، بهترین گزینه مدیریت ریسک برای معامله‌گران حرفه‌ای (یعنی گروه دومی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم)، به‌شمار می‌روند؛ اما چگونه می‌توان بهترین صندوق درآمد ثابت قابل معامله برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد؟

راز آسمان پایتخت

معیارهای انتخاب صندوق درآمد ثابت قابل معامله

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت، لازم است عواملی از قبیل میزان دارایی تحت مدیریت (AUM) و البته بازدهی صندوق مورد نظر را بررسی و با سایر صندوق‌های فعال در بازار مقایسه کنیم. برای این‌کار می‌توانید به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) مراجعه کرده و از منوی صندوق‌ها، گزینه صندوق‌های با درآمد ثابت را انتخاب کنید. سپس با انتخاب نام صندوق می‌توانید در تب عملکرد صندوق، میزان دارایی تحت مدیریت صندوق موردنظر، بازدهی در بازه‌های زمانی مختلف و سایر اطلاعات ارزشمند را به‌دست آورید. ما برای نگارش این مطلب، همین مسیر را طی کرده، بر اساس دو معیاری که نام بردیم برخی از مطرح‌ترین صندوق‌های بازار را مورد مقایسه قرار دادیم. جدولی که در ادامه می‌آید، خلاصه نتایج این بررسی را نشان می‌دهد.

مفهوم رشد AUM

AUM یا Asset Under Management مبلغ ریالی کل دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. اهمیت این میزان و البته رشد آن، از این جهت است که نشان می‌دهد، یک صندوق در بازار به چه میزان برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته و تا چه حد در جذب سرمایه موفق عمل کرده است. طبیعتا هرچه این میزان بیشتر باشد، نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران و جذابیت آن صندوق در بازار است. ما برای بررسی صندوق‌های فعال در بازار از این نظر، در یک دوره زمانی نه‌ماهه (از مهر 1401 تا انتهای خرداد 1402) رشد دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها را بررسی کردیم.

طبق نتایج این بررسی، صندوق لبخند فارابی از نظر رشد دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) در رتبه اول قرار دارد. همچنین اگر میانگین رشد دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌ها را هم در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم رشد 700 درصدی AUM لبخند فارابی، به‌طور قابل توجهی بالاتر از میانگین رشد 138 درصدی صندوق‌های فعال در بازار است. البته که باید در نظر بگیرید همین میانگین 138 درصدی نیز با لحاظ کردن رشد AUM لبخند به‌دست آمده و در صورتی که میانگین رشد دارایی‌ها را بدون لبخند فارابی محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در این بازه زمانی، به‌طور میانگین تنها موفق شده‌اند دارایی‌های تحت مدیریت خود را به اندازه 75 درصد افزایش دهند!

بازدهی صندوق درآمد ثابت

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، صندوق‌های درآمد ثابت منابع مالی خود را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی با درآمد ثابت و البته بدون ریسک می‌کنند. همچنین می‌دانیم بین ریسک و بازده ارتباط مستقیم وجود دارد و لازم است برای دستیابی به بازده بالاتر، ریسک بیشتری نیز تحمل کنیم. از آن‌جایی که هدف صندوق‌های درآمد ثابت دستیابی به یک درآمد ثابت بدون ریسک است، بنابراین به‌صورت کلی نباید از این دست صندوق‌ها انتظار بازدهی در حد صندوق‌های سهامی داشته باشیم و عموما بازدهی سالانه آن‌ها را با بازده سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک مقایسه می‌کنیم. از آن‌جایی که در این مطلب قصد داشتیم با توجه به عملکرد گذشته صندوق‌ها در ارتباط با انتخاب بهترین صندوق تصمیم‌گیری کنیم، برای مقایسه صندوق‌ها از نظر بازدهی، سراغ بازدهی صندوق‌ها در نه ماه اخیر (یعنی از مهر 1401 تا انتهای خرداد 1402) رفتیم.

بررسی بازدهی صندوق‌ها در این بازه زمانی نشان می‌دهد میانگین بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت نمونه مورد نظر معادل 18 درصد بوده و بررسی ستون بازده نیز نشان می‌دهد تمام داده‌ها از جمله صندوق لبخند فارابی تا حد قابل توجهی به همین میانگین نزدیک هستند.

انتهای پیام

مرتبط با : کارگزاری فارابی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز