معضل جدید بازار بیمه؛ سامانه آمیتیس چه مشکلاتی را در پی دارد؟

اخیرا سامانه «آمیتیس» توسط بیمه مرکزی راه اندازی شده و به گفته مسئولان قرار است که بخشی از چالش‌های استارتاپ‌ها را حل کند. اما نظر شرکت‌های بیمه آنلاین متفاوت است و به گفته این مجموعه‌ها این سامانه یک رقیب انحصاری برای استارتاپ‌های بازار بیمه‌ محسوب می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بیمه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اخیرا استارتاپ‌های بیمه گردهمایی داشتند و در آن نقش سامانه آمیتیس در بازار بیمه را بررسی کردند. به گفته قائم مقامان استارتاپ‌های بیمه، این سامانه می‌خواهد کل فرآیند صدور و پرداخت بیمه در استارتاپ‌ها را به سمت خود بکشد. این مسئله باعث ایجاد محدودیت‌ برای استارتاپ‌ها، از بین رفتن آن‌ها و تعطیلی هزار شغل در این حوزه خواهد شد. در این جلسه از مقامات مسئول بیمه مرکزی برای حضور و پاسخ گویی به سوالات استارتاپ‌های بیمه‌ای دعوت به عمل آمد، اما هیچ یک از آن‌ها در این گردهمایی شرکت نکردند.

اخبار مرتبط را بخوانید:

به گفته محمدرضا فرهی، هم بنیانگذار بیمه بازار، مشکل اصلی سنتی بودن کسب و کار بیمه است. بیشتر از 50 سال از سابقه فعالیت بیمه‌ها می‌گذرد و این کسب و کار چندان تغییری نداشته است. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر به خاطر مشکلات و محدودیت‌های موجود، قالب فعالیت استارتاپ‌ها کوچک است.

آریاک سفر

حامد ولی‌پور، مدیرعامل ازکی، نیز در این جلسه بیان کرد که بیمه مرکزی با نوآوری مشکل دارد و با ایجاد سامانه آمیتیس روی نقاط قوت استارتاپ‌ها یعنی صدور بیمه، پرداخت و لجستیک دست گذاشته است. این مسئله باعث انحصار در کسب و کار بیمه خواهد شد و در فضای انحصاری نیز نوآوری وجود نخواهد داشت. رگولاتوری بیمه از طریق سامانه آمیتیس محدودیت‌هایی را ایجاد کرده که تنها به استارتاپ‌ها آسیب می‌رساند. این سامانه روی کسب و کارهای سنتی بیمه تاثیر ندارد و بخش فروش باز هم مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

مصطفی نقی‌پور، دبیر انجمن فین تک، نیز در این جلسه حضور داشت و از مسئولان خواست که در سال دانش بنیان صدمه جدیدی به استارتاپ‌ها وارد نکنند.

مختصری از بیانیه انجمن فین تک درباره معضل جدید بازار بیمه

هفت روز پیش نیز انجمن فین تک ایران با انتشار بیانیه‌ای در زمینه ایجاد سامانه آمیتیس، نکاتی از تاثیرات مخرب این سوییچ را بر کسب و کارهای نوپا تذکر داد. در بخش‌هایی از این بیانیه به وجود اشکالات متعدد به این تصمیم اعم از اجرایی و حقوقی اشاره شده است. انجمن فین تک در این بیانیه اعلام کرده که قرارگیری یک شرکت واسط بین استارتاپ‌ها و مجموعه‌های بیمه، ضمن پیچیده کردن فرآیند خرید و تجربه کاربری و همچنین رضایت بیمه گذار، استارتاپ‌ها را از تعامل مستقیم با تک تک شرکت‌های بیمه و طراحی محصولات بیمه‌ای جدید و ایجاد ابتکارات و همچنین نوآوری در این حوزه محروم خواهد کرد.

یه نظر انجمن فین تک، این قبیل اقدامات در عمل نقش شرکت‌ها و استارتاپ‌های بیمه را در زمینه فروش آنلاین به حاشیه می‌راند و در نهایت موجب حذف جریان نوآوری در این صنعت و بیکار شدن هزاران نفر خواهد شد.

انتهای پیام

مرتبط با : بیمه مرکزی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز