معرفی کلاس‌های مختلف پرواز و تأثیر آن بر قیمت بلیط هواپیما

تورهای مسافرتی لحظه آخر

همانطور که می‌دانید برای سفر هوایی و تهیه بلیط هواپیما، کلاس‌های مختلف پرواز وجود دارد که با توجه به بودجه و سلیقه‌تان می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. اگر یک هواپیما را در نظر بگیرید به صورت کلی به سه دسته فرست کلاس، بیزنیس کلاس و اکونومی کلاس تقسیم‌بندی می‌شود.

اگر به دنبال رزرو و خرید آنلاین بلیط هواپیما هستید، علاءالدین تراول به عنوان یکی از جامع‌ترین شرکت‌های خدمات گردشگری و مرجع رسمی رزرواسیون پرواز داخلی و خارجی انتخاب مناسبی است. البته به این نکته توجه داشته باشید که به صورت کلی‌تر بلیط هواپیما به دو دسته سیستمی و چارتری نیز تقسیم می‌شود.

اگر برایتان جالب است که با این اصطلاحات پروازی بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

انواع کلاس‌های پروازی مختلف و تفاوت آن‌ها با یکدیگر

در ابتدا برای اینکه مفهوم کلاس پرواز را متوجه شوید، به زمانی که می‌خواهید بلیط اتوبوس بخرید، فکر کنید! همانطور که بلیط اتوبوس انواع معمولی و VIP دارد، بلیط هواپیما نیز از این قاعده مستثنا نیست. حتی به صورت کلی اگر پرواز طولانی برای رسیدن به مقصدتان داشته باشید، برای راحتی بیشتر خود، نوع بلیط و صندلی برایتان مهم خواهد بود. موردی که شاید در صورت کوتاه بودن مسیر برای خیلی از افراد مهم نباشد. ولی باید این را بدانید که با توجه به کلاس پروازی، نوع صندلی، خدمات و امکانات هر یک با دیگری متفاوت است. در ادامه تفاوت کلاس‌های پروازی را به صورت کامل متوجه می‌شوید.

راز آسمان پایتخت

کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی چیست؟

کلاس پرواز اکونومی (Economy Class) که به خاطر مناسب بودن قیمت آن با نام اقتصادی نیز شناخته می‌شود، در واقع پرطرفدارترین کلاس پروازی به حساب می‌آید. کلاس اکونومی با حرف Y شناخته می‌شود و بیشترین تعداد صندلی در یک هواپیما را به خود اختصاص داده است. صندلی‌های کلاس پرواز اقتصادی، بسیار ساده و همچنین از سایر صندلی‌ها کوچک‌تر هستند که در قسمت انتهایی هواپیما قرار دارند. برای سرگرمی مسافران در این بخش معمولاً روزنامه و مجله برای هر صندلی هست و مانیتوری بزرگ در ابتدای سالن تعبیه شده است. البته ممکن است در برخی از ایرلان‌ها، هر صندلی مانیتور اختصاصی داشته باشد. پذیرایی در این کلاس اقتصادی، به علت قیمت بلیط ارزانی که نسبت به سایر کلاس‌ها دارد، غذای سرد و ساده است.

کلاس پروازی پریمیوم اکونومی چیست؟

کلاس پرواز پریمیوم اکونومی (Premium Economy) نسبت به اکونومی بهتر است و با توجه به تفاوت‌هایی که دارد، کمی گران‌تر است. البته تفاوت‌های پریمیوم اکونومی نسبت به کلاس اکونومی زیاد نیست، ولی قطعاً سفر را برای مسافرین راحت‌تر می‌کند. کلاس پریمیوم اکونومی با حرف W شناخته می‌شود که ممکن است همه ایرلان ها این نوع کلاس را نداشته باشند. از تفاوت‌های اندک این کلاس می‌توان به فاصله بیشتر صندلی‌ها با یکدیگر و امکان تغییر حالت صندلی، مانیتورهای اختصاصی کمی بزرگ‌تر و غذای کمی بهتر با منوی محدود، اشاره کرد.

کلاس پروازی بیزینس یا تجاری چیست؟

کلاس پرواز بیزینس (Business Class) که با نام کلاس تجاری نیز شناخته می‌شود، معمولاً کیفیتی مابین اکونومی و فرست کلس ارائه می‌دهد. با بیزینس کلاس که با حرف C شناخته می‌شود سفری راحت‌تر و بدون خستگی را تجربه می‌کنید، چون صندلی‌های با ابعاد بزرگ‌تر و همانند مبل راحتی دارد. برای سرگرمی، مانیتور اختصاصی بزرگ با منوی انتخابی در دسترس دارید و هر برنامه‌ای که بخواهید، می‌توانید تماشا کنید. منوی غذایی در این کلاس پیشنهادات بیشتر و با کیفیت‌تری را به مسافران ارائه می‌کند. در حال حاضر بسیاری از ایرلاین های ایران، کلاس تجاری با کیفیت بالا و شناخته‌شده ارائه می‌دهند و صندلی‌های فرست کلس خود را حذف کرده‌اند.

پرواز فرست کلاس چیست؟

فرست کلاس گران‌ترین، لاکچری‌ترین و بهترین نوع کلاس پروازی است و با حرف F شناخته می‌شود. معمولاً هر پرواز تعداد بلیط فرست کلاس محدودی (تا ۲۰ صندلی) دارد. در این کلاس، هر مسافر فضای شخصی کابین با تجهیزات و امکانات تفریحی مثل تخت خواب، تلویزیون اختصاصی، اینترنت، تلفن و حتی حمام نیز دارد. منوی غذایی در این کلاس پروازی شامل طیف گسترده‌ای از غذای درجه یک و گرم است که حتی برخی ایرلاین‌های معتبر و برگزیده دنیا غذاهای درجه یکی مثل خاویار نیز برای مسافران فرست کلاس خود سرو می‌کنند. خدمات فرست کلاس ایرلاین‌های برتر به قدری جذاب است که افراد حتی یک‌بار هم که شده آن را تجربه کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این همه خدمات و امکانات، طبیعتاً هزینه زیادتری نیز می‌طلبد. به همین علت پرواز فرست کلاس، عموماً گران‌ترین نوع کلاس‌های پروازی به حساب می‌آید. برای دریافت مشاوره و رزرو بلیط فرست کلاس هواپیما کلیک کنید.

آشنایی با بلیط سیستمی و بلیط چارتری و تفاوت‌های آن‌ها

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که برای سفر عموماً مسیر هوایی را ترجیح می‌دهید احتمالاً با نام بلیط سیستمی و بلیط چارتری آشنا هستید. نکته مهم درباره این نوع بلیط ها این است که زمان سفر شما بیشترین تأثیر را در قیمت بلیط هواپیما چه سیستمی چه چارتر دارد. علت این موضوع هم این است که بلیط های سیستمی معمولاً در یک سال قیمت ثابتی دارند چراکه از نمایندگی ایرلاین های هواپیما به فروش می‌رسند، ولی بلیط های چارتری از سوی آژانس‌های بزرگ رزرو بلیط هواپیما و مسافرتی خریداری سپس چارتر می‌شوند و متناسب با تقاضای مسافران قیمت آن‌ها افزایش و کاهش پیدا می‌کند.

معرفی بلیط سیستمی هواپیما

بلیط سیستمی هواپیما درواقع مربوط به پروازهایی است که خود شرکت‌های هواپیمایی در اختیار مسافران قرار می‌دهند. به دلیل منظم بودن برنامه این نوع پروازهای سیستمی، معمولاً قیمت ثابتی دارند و می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی برای مسافرت خود تنظیم کنید. حتی اگر برنامه‌تان تغییر کند و بخواهید بلیط خود را کنسل و یا به تاریخی دیگر جابه‌جا کنید، این امکان را مطابق با قوانین سازمان هواپیمایی کشور خواهید داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که میزان مبلغ قابل استرداد به شما نسبت به زمان کنسل کردن بلیط، متفاوت است و هرچه زمان کنسلی به زمان پرواز نزدیک‌تر باشد، جریمه نیز بیشتر خواهد بود.

معرفی بلیط چارتری هواپیما

بلیط چارتری هواپیما اما تعریف متفاوت‌تری نسبت به بلیط سیستمی دارد و معمولاً امکان کنسل کردن این نوع بلیط ها را نخواهید داشت. چراکه در پروازهای چارتری معمولاً یک آژانس مسافرتی واسطه بین مسافر یا تور گردشگری و شرکت هواپیمایی خواهد بود. این موضوع به این معناست که آژانس مسافرتی مسئول فروش صندلی‌های هواپیماست و برای اینکه صندلی‌ها خالی نمانند معمولاً نسبت به کنسلی سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند. همچنین به دلیل اینکه آژانس مسافرتی بخشی از صندلی‌های هواپیما یا تمام آن‌ها را خریداری کرده است، برای اینکه این صندلی‌ها را بفروشد، نزدیک پرواز معمولاً شاهد تخفیف‌های خوب در پروازهای چارتر خواهید بود. البته معمولاً در بازه‌های شلوغ مانند تعطیلات عید نوروز، تابستان و غیره تفاوتی با قیمت بلیط سیستمی ندارد یا حتی ممکن است بیشتر از حد عادی باشند. ولی در زمان عادی برای سفر هوایی، رزرو پرواز چارتری به نفع شماست چون قیمت آن نسبت به بلیط سیستمی به صرفه‌تر خواهد بود.

معرفی کدهای پروازی

برخی از ایرلاین‌ها برای نشان دادن تفاوت کلاس پرواز از کدهای پروازی استفاده می‌کنند، برای همین بهتر است با این کدها نیز آشنا شوید.

Y: کلاس اقتصادی (اکونومی)

W: کلاس اقتصادی درجه یک (پریمیوم اکونومی)

J: کلاس تجاری یا بیزینس کلاس

F: فرست کلاس

بلیط های تشویقی از سوی شرکت‌های هواپیمایی با کدهای درج شده روی بلیط به شرح زیر هستند:

X: بلیط رایگان اقتصادی

I: بلیط رایگان تجاری

O: بلیط رایگان فرست کلاس

همچنین چند کلاس پروازی مختص افراد خاص وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بخوانید.

R: کلاس پروازی مختص سوئیت‌های بسیار مجلل هواپیماهای ایرباس A380 شرکت‌های هواپیمایی سنگاپور.

RU: کلاس اختصاصی شرکت هواپیمایی دلتا (Delta) برای ارتقا رایگان کلاس پروازی.

CB: یک کلاس پروازی خاص که در آن یک صندلی هم به بارها اختصاص داده می‌شود.

P: کلاس اختصاصی شرکت هواپیمایی اتحاد (Etihad) برای سوئیت‌ مجلل رزیدِنست (Residence) هواپیمای ایرباس A380

CH: کلاس اختصاصی کودکان که قیمت آن‌ بین ۰ تا ۵۰ درصد کمتر از کلاس اختصاصی بزرگسالان است.

CL: کلاس مختص روحانیون

DP: کلاس مختص دیپلمات‌ها

PG: کلاس مختص زائران

YGA: نوعی کلاس نظامی که معمولاً برای سفرهای کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

E: نرخ‌های مخصوص (‌Excursion Fare) و نشان‌دهنده این موضوع که بلیط مورد نظر با نرخی صادر شده که دارای محدودیت در مدت سفر است و معمولاً برای سفرهای بیشتر از سه روز و کمتر از یک ماه استفاده می‌شود.

کد اصل نرخ و رمزگشایی آن

وقتی کدهای پروازی را با کدهای آلفای عددی که نشان‌دهنده قوانین دیگر است، ترکیب می‌کنند، کدهای اصل نرخ ایجاد می‌شود. این کد برای مسئولان سیستم‌های رزرواسیون و آژانس‌های مسافرتی است که با استفاده از آن، به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا می‌کنند. به همین علت رمزگشایی کد اصل نرخ مبحثی تخصصی و خاص و تنها در اختیار متخصصان شرکت‌های هواپیمایی است که برای افراد عادی و مسافران نیست، ولی اگر دوست دارید با این کد نیز آشنا شوید، در ادامه برایتان مثالی آوردیم. البته هر شرکت هواپیمایی این کد را با شیوه مختص خود روی بلیط‌ها درج می‌کند، بنابراین در هر شرکت متفاوت است.

به عنوان مثال کد اصل نرخ WH7LNR شامل اطلاعات زیر است:

حرف W نشان‌دهنده اقتصادی بودن کلاس بلیط مورد نظر است.

حرف H نشان می‌دهد که این بلیط مختص فصول شلوغی سفر یا به اصطلاح ایام پیک (High Season) است.

عدد 7 به این معنی است که مسافر باید بلیط خود را حداقل هفت روز قبل از پرواز رزرو کند.

حرف L یعنی بلیط مورد نظر بلیط یک پرواز طولانی‌مدت است.

حرف NR (Non-refundable) به‌معنای غیرقابل‌استرداد وجه است. در صورتی که تنها حرف R در کد وجود داشت، امکان استرداد وجه بلیط وجود دارد.

در کل مبحث کد اصل نرخ بسیار تخصصی و پیچیده است و با توجه به اینکه در هر شرکت هواپیمایی متفاوت است، در این مطلب نمی‌گنجد.

انتهای پیام

مرتبط با : علاءالدین تراول
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز