معرفی انواع گاز کولر گازی به همراه تفاوت ها و بهترین گاز کولر گازی

کولرگازی-کاماپر

کولر گازی به عنوان یک سیستم سرمایشی از بخش‌هایی مانند کمپرسور، اواپراتور و کندانسور تشکیل شده است. این دستگاه از یک گاز مخصوص به عنوان ماده خنک کننده استفاده می‌کند که در بخش کمپرسور فشرده می‌شود. به دلیل فشره شدن گاز کولر گازی در کمپرسور، این گاز گرمای خود را از دست می‌دهد و به مایع تبدیل می‌شود. این مایع در کندانسور خنک شده و دمای محیط را کاهش می‌دهد. شارژ گاز کولر گازی زمانی انجام می‌شود که اسپیلت دچار کمبود گاز فاسد می‌شود. گاهی هم پیش می‌آید که گاز کولر گازی فاسد شده و نیاز به شارژ دارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از هوم سرویز، در این هنگام کولر گازی علائمی مانند کاهش عملکرد، کاهش قدرت خنک کنندگی و … را نشان می‌دهد. سوالی که برای بسیاری از افراد ممکن است پیش بیاید این است که بهترین گاز برای شارژ گاز کولر گازی و شارژ گاز اسپیلت کدام است؟

امروزه گازهای کولر گازی به نوعی ساخته می‌شوند تا کمترین خطر را برای محیط زیست و سلامت افراد داشته باشد. به علاوه، این گاز باید ویژگی‌هایی چون کیفیت مطلوب، فشار هماهنگ با استاندارد تعیین شده و سازگاری با انواع کولر را دارا باشد. در رابطه با نام‌گذاری انواع گازهای مبرد باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس قرارداد بین‌المللی، حرف R در اول نام هر کدام از گازها نوشته می‌شود. اعدادی که در ادامه این حرف می‌آید، نشان‌دهنده ترکیبات شیمیایی گازها هستند. در ادامه، به معرفی تعدادی از بهترین گازهای کولر گازی می‌پردازیم؛

گاز کولر گازی R22؛ ناملایم با ازن!

مدل R22 یکی از محبوب‌ترین و بهترین گازها برای شارژ گاز اسپیلت است. این گاز علاوه بر کولر گازی در یخچال‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمول به کار رفته در ساختار مولکولی گاز R22 متشکل ازHCFC   بوده که به آن هیدرو کلروفلورو کربن گفته می‌شود. البته تنها مشکل این گاز، خطرساز بودن آن برای لایه ازن است؛ به همین دلیل در نمونه‌های پیشرفته از گاز R600a استفاده می‌شود.

آریاک سفر

کولرگازی-کاماپرس

گاز کولر گازی R410A؛ دوستدار محیط زیست

این نوع گاز، رایج‌ترین گاز مورد استفاده در کولرهای گازی ترکیبات فریونی مبرد R32 و R125 است. r410a اغلب در اسپیلت‌های اینورتر یا کم مصرف و پرتابل استفاده می‌شود. این گاز قدرت تولید سرمای بیشتری دارد و به لایه ازن نیز آسیبی وارد نمی‌کند.

گاز کولر گازیR12 ؛ همه‌فن حریف!

R12 یکی دیگر از مدل‌های معروف برای شارژ گاز کولر گازی است. این گاز سفید رنگ است و در موارد متعددی مورد از جمله: چیلرهای صنعتی و بزرگ و خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال، حساسیت این نوع گاز در برابر آب بیشتر است و ممکن است زنگ زدگی کولر گازی را به همراه داشته باشد.

گاز کولر گازیR11؛ پرکاربردترین

این گاز اشتعال‌پذیری بسیار کمی دارد و جزو گازهای غیر سمی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل استفاده از این مدل بسیار مرسوم است. به علاوه، R11 گازی بدون بو و رنگ است و معمولاً در چیلرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاز کولر گازی R502؛ دشمن زمین!

این گاز از دو گاز فریونی R22 و R115 تشکیل شده و در بسیاری از یخ‌سازها و یخچال‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه این گاز برای لایه ازن و محیط زیست خطرناک است و بهتر است در استفاده از آن احتیاط کرد.

گاز کولر گازیR507 ؛ یک گاز پردردسر

گاز کولر گازی مدل R507 به نسبت سایر مدل‌ها کاربرد کمتری دارد و برای استفاده از این گاز باید از روغن محصوصی استفاده شود. این روغن ال استر یا poe نام دارد و توسط برندهایی مانند اکترول، ایکسون، هاینکول و… تولید می‌شود.

برای شارژ گاز کولر گازی کدام یک مناسب است؟

بنا بر آنچه که گفته شد، سمی نبودن گاز، غیرقابل اشتعال بودن آن، عدم اکسایش، قدرت سرمایش، نارسانا بودن و عدم خورندگی قطعات اسپیلت از ویژگی‌های مهم گاز کولر گازی است. پرکاربردترین گاز اسپیلت از نظر سرویس‌کاران نوع r22 و r410a است.  R410a نسبت به گاز R22 از گنجایش بالای سرما برخوردار بوده و دمای مطلوب و خنک هوا را به نسبت گاز R22 در مدت زمان بیشتری حفظ می‌کند. همین طور گاز R22 نسبت به گاز R410a به شارژ کردن بیشتری نیاز دارد و نقطه جوش آن بالاتر است.

بهترین روش برای شارژ گاز اسپیلت

در هنگام شارژ گاز اسپیلت و کولر گازی باید به عدم نشتی گاز توجه داشت. نشت گاز مبرد برای سلامتی بسیار خطرناک است و ممکن باعث ایجاد سرگیجه و احساس خفگی شود. نشت این گاز برای بیماران قلبی بسیار خطرناک خواهد بود.

بنابراین بهتر است تا تعمیر اسپیلت و شارژ گاز کولر گازی را به تعمیرکار مجرب و حرفه‌ای سپرد. تمام خدمات مربوط به کولر گازی توسط مجموعه هوم سرویز با بهترین کیفیت به مشتریان ارائه می‌شود.

مشتریان می‌توانند با مراجعه به وبسایت هوم سرویز از هزینه شارژ گاز کولر گازی مطلع شده و تعمیرکار مورد نظر خود را انتخاب نمایند. خدمات پشتیبانی هوم سرویز از ابتدای ثبت سفارش تا انتهای کار پشتیبان مشتریان خواهد بود.

انتهای پیام

مرتبط با : هوم سرویز
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز