مراحل راه‌اندازی یک کسب ‌و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

اگرچه کسب‌و‌کارهای اینترنتی معمولا نیاز به فضای فیزیکی زیادی ندارند، اما باز هم برای راه‌اندازی آنها باید با دقت زیادی همه جوانب را بررسی کرده و مراحل خاصی را پشت سر بگذرانید. راه‌اندازی یک کسب وکار اینترنتی به معنای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار رایگان نیست. از آنجا که قرار است برای آن هزینه کنید، باید با دقت زیادی مراحل زیر و از جمله ساخت فروشگاه اینترنتی را در پیش بگیرید تا موفق شوید.

قدم اول: ارزیابی امکان‌سنجی

اولین قدم در راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی، ارزیابی امکان‌سنجی آن است. بهترین کسب‌و‌کارها بدون یک بازار موفق شکست می‌خورند. اگر ایده شما بازار خوبی نداشته باشد و رقابای موجود در آن قوی باشند، احتمالا در قدم‌های اول شکست خواهید خورد. پس قدم اول را که مهمترین قدم است با احتیاط زیادی بردارید. از خود بپرسید:

  • کسب‌و‌کار شما چه مشکلی را حل می‌کند؟
  • آیا راه حل شما برای حل مشکل مقرون‌به‌صرفه است؟
  • آیا مردم حاضرند برای حل این مشکل پول بپردازند؟

قدم دوم: طراحی بیزینس پلن

پس از این‌که از ایده خود مطمئن شدید، باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای آن انجام دهید. این برنامه‌ریزی در قالب سندی به نام بیزینس پلن اجرا می‌شود. در این سند لازم است همه اهداف و راه‌های رسیدن به آنها را مشخص کنید. همچنین، هزینه‌ها، وسایل و تجهیزات مورد نیاز، راه‌های دستیابی به مشتری و اقداماتی مانند پیدا‌کردن یک شرکت مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی در این مرحله قرار دارند. بیزینس پلن در حقیق نقشه راه شما است؛ پس لازم است آن را با دقت بچینید.

کسب و کار اینترنتی-کاماپرس

قدم سوم: نام کسب‌و‌کار خود را مشخص کنید

انتخاب نام، مرحله مهمی از راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی است. لازم است نام انتخابی خود را ثبت کنید. به‌همین دلیل لازم است مطمئن شوید که آنچه انتخاب کرده‌اید، قبلا توسط فرد دیگری انتخاب نشده است. سایت‌های دولتی که برای ثبت برند فعالیت می‌کنند، هنگام ثبت نام به شما در مورد موجود بودن آن هشدار می‌دهند. انتخاب خوب به شما کمک می‌کند هنگام ساخت فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز، از همین نام برای دامنه خود استفاده کنید.

راز آسمان پایتخت

قدم چهارم: اقدام کنید

اگرچه برخی از اقدامات ابتدایی را انجام داده‌اید؛ اما در این مرحله لازم است به‌طور جدی وارد اقدامات عملی شوید. این اقدمات را بر اساس بیزینس پلن خود در پیش بگیرید. سعی کنید برای صرفه‌جویی در وقت، برخی از کارها را با هم انجام دهید. معمولا اقداماتی که در مراحل راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اینترنتی انجام می‌شود شامل موارد زیر هستند:

ساخت فروشگاه اینترنتی

بسیاری از کسب‌و‌کارهای آنلاین نیاز به ساخت فروشگاه اینترنتی دارند. حتما لازم نیست شغل مورد نظر شما فروش اجناس مختلف باشد تا ساخت فروشگاه اینترنتی را در برنامه کار خود قرار دهید. بلکه در بسیاری از مشاغل مانند تولید محتوا، فروش طرح‌های گرافیکی، فروش نرم‌افزار و حتی واسطه‌گری خدمات هم نیاز به ساخت فروشگاه اینترنتی دارند؛ جایی که می‌توانید محصولات و خدمات را عرضه کرده و در ازای آن پول دریافت نمایید. فروشگاه ساز می‌تواند به شما کمک کند تا یک سایت مقرون‌به‌صرفه را برای شروع کار خود بسازید.

گرفتن مجوزهای لازم

هر کسب‌وکار اینترتی دارای مجوزهای خاصی است. بسیاری از این مجوزها به شکل اینترنتی قابل کسب هستند، اما برای برخی دیگر لازم است به‌شکل حضوری اقدام نمایید. ایجاد شرکت، ثبت کسب‌وکار در اداره مالیات، ثبت دامنه و گرفتن نشان «اینماد» برای سایت، برخی از این مجوزها هستند. می‌توانید ساخت فروشگاه اینترنتی و گرفتن مجوزها را با هم پیش ببرید تا در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

تهیه منابع

هر کسب‌وکاری چیزی برای ارائه دارد. ممکن است اجناس خاصی را برای فروش داشته باشید و یا کار شما صرفا خدماتی باشد. در هر صورت لازم است منابع لازم برای ارائه را جمع‌آوری نمایید. برای مثال، اگر قصد فروش بسته‌های آموزشی خود را دارید، لازم است آنها را به شکل صوتی و تصویری آماده کرده و نام و قیمت مناسبی را برای بسته مشخص کنید. همچنین، اگر کالای مشخصی را می‌فروشید، باید برای تهیه و انبارکردن آنها برنامه‌ریزی کنید.

قدم پنجم: شروع کنید

این مرحله پس از ساخت فروشگاه اینترنتی، اقدامات اداری مورد نیاز و تهیه منابع است. در قدم پنجم کار را شروع می‌کنید. حالا ساخت فروشگاه اینترنتی شما به‌پایان رسیده و می‌توانید اجناس را در داخل آن قرار دهید. اقدامات این مرحله شامل موارد زیر هستند:

  • قرار‌دادن کالا و خدمات در فروشگاه: کالا و خدماتی را که ارائه می‌دهید در سایت قرار دهید. با این اقدام، کسب‌و‌کار شما به‌شکل رسمی آغاز می‌شود.
  • استخدام نیروهای کار: در برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی نیاز به استخدام نیروی کار مانند فروشنده، نویسنده و …. است. برای مثال اگر یک سایت واسطه‌گری خدمات مانند تیمچه را دارید، باید افراد ارائه دهنده خدمات را به سایت خود دعوت کرده و یا آنها را استخدام کنید.

 

  • تبلیغات: تبلیغات یکی از اقدامات دائمی است که باید در مرحله اجرا به کار بگیرید. یک سایت نوظهور، مشتری چندانی نخواهد داشت؛ مگر اینکه با تبلیغات، آنها را به سایت خود بخوانید.
  • تولید محتوا: حیات یک سایت، به محتوای آن است. پس از ساخت فروشگاه اینترنتی لازم است برای هر خدمت، کالا و…. محتوای متنی، ویدیویی و… تولید کنید. می‌توانید از کارشناس تولید محتوا برای این امر کمک بگیرید.
  • بهبود سئو: بهبود سئوی سایت یکی از اقدامات دیگری است که پس از ساخت فروشگاه اینترنتی باید آن را انجام دهید. سئو نیز مانند نکارش محتوا، یک کار دائمی است. سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو راه‌کارهایی است که کمک می‌کند تا موتورهای جستجو، سایت شما را پیدا کرده و آن را در صفحات اول نشان دهند.

انتهای پیام

مرتبط با : شاپفا
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز