مالیات سبز چیست؟ چرا خودروهای داخلی را گران کرد؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده خودروهای داخلی از 13 دی ماه در طرح‌های جدید فروش خودروسازان اعمال شده و بر اساس آن قیمت‌های جدید مشخص شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از ایسنا، به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده (مصوب خرداد امسال)، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیاتی تحت عنوان «مالیات سبز» شده است.

این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، براساس رتبه‌بندی انرژی محصولات که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود. به‌طوری‌ که هر خودرو که آلایندگی بیشتری تولید کند، درصد بیشتری مالیات می‌پردازد.

آریاک سفر

این مالیات یک تا پنج درصدی در زمان ثبت‌نام طرح‌های فروش دو خودروساز بزرگ و سایر شرکت‌های خودروساز داخلی، روی قیمت خودرو افزوده می‌شود. اما ارتباطی با خودروسازان ندارد و متعلق به سازمان امور مالیاتی است.

پیش‌تر اعلام شده بود که خودروسازان و مونتاژکنندگان داخلی، مسئول پرداخت مالیات هنگام نخستین انتقال به خریداران هستند. بر این اساس خودروسازان هم دریافت مالیات از خریداران را شروع کرده‌اند. بنابراین محصولات عرضه‌شده در طرح فروش فوق‌العاده‌ی ایران‌خودرو که از روز پنجم بهمن آغاز شده و طرح فروش فوق‌العاده سایپا که از امروز -هفتم بهمن- آغاز می‌شود، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده قیمت‌گذاری شده‌اند که نشان می‌دهد این مالیات جدید بار دیگر قیمت خودروهای داخلی را بالاتر برده است.

در همین زمینه بخوانید:

سال گذشته، تصمیم دولت این بود که با افزودن جزئیاتی به بودجه سال 1400، از طریق اخذ مالیات از خودروهای لوکس، به نحوی کسری بودجه را جبران و کسب درآمد کند. حالا هم این دولت سیزدهم است که تصمیم دارد از خودروهای تولید داخل هم مالیات بگیرد. براین اساس هنگام انتقال سند از خودروساز به خریدار، مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان اخذ می‌شود.

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز