مالیات خریداران سکه دوبرابر شده است؟

خبر مالیات برای سکه‌های خریداری شده خیلی از خریداران را نگران کرده است.اینکه حالا و در زمانی که قیمت سکه پایین آمده باید برای هر سکه حدود ۹۶۰ هزار تومان مالیات بدهند. اما این پرداخت مالیات شامل همه خریداران می‌شود؟

به گزارش کاماپرس، شاید مالیات سکه برای خریداران دو برابر شده باشد، اما این پرداخت مالیات فقط برای کسانی صدق می کند که در سالهای ۹۷ و ۹۸ از حراجی بانک مرکزی سکه خریده اند. البته اگر تعداد سکه ها بیشتر از ۵ قطعه باشد مشمول پرداخت مالیات می شود . براین اساس کسانی که سکه طلا را از صرافی ها و یا طلا فروشی ها خریداری کرده اند نباید مالیات بپردازند.

مالیات سکه چگونه محاسبه می شود؟

کسانی که ۵ سکه تا 15سکه خریده اند به ازای هر قطعه سکه باید ۹۶۰هزار تومان مالیات بپردازند. یعنی اگر شخصی در سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۰ سکه از بانک مرکزی خریده باشد، باید معادل ۹میلیون و ۶۰۰هزار تومان مالیات بپردازد.

همچنین، نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۲۸۰هزار تومان مالیات پرداخت شود. یعنی اگر فردی ۲۰ قطعه سکه از بانک مرکزی خریده باشد، باید ۲۵میلیون و ۶۰۰ هزار مالیات بدهد و نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۰۵سکه به ازای هر قطعه معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومــان مالیات پرداخت شود. به این ترتیب خریدار ۶۵ سکه در سال گذشته از بانک مرکزی باید معادل ۱۰۴میلیون تومان مالیات بپردازد.

آریاک سفر

چرا مالیات سکه دوبرابر می شود؟

خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ تا ۲۰سکه از پرداخت مالیات معاف بوده و نسبت به مازاد ۲۰ تا ۶۰ سکه به ازای هر سکه معادل ۱۵۰هزار تومان و به مازاد ۶۰ تا ۱۰۰سکه به ازای هر سکه باید ۲۰۰هزار تومان مالیات می پرداختند و نسبت به مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰سکه، به ازای هر سکه مکلف به پرداخت ۲۵۰هزار تومان مشمول پرداخت مالیات می شدند.

مشــمولین این مالیات اگر مالیات خود را تا پایان خرداد ماه امسال نپردازند، به مالیات متعلقه آنها به ازای هر ماه دیرکرد معادل ۵.۲درصد جریمه اضافه می شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز