مالیات خانه های لوکس چقدر است ؟

در صورتی که به میزان مالیات‌ خانه‌های لوکس انتقاد می‌شود و طبق گفته وزیر اقتصاد هیچ ضمانت اجرایی برای وصول این مالیات وجود ندارد، طی دو ماه ابتدایی سال جاری، خانه‌های گران قیمت فقط 27 میلیون و 400 هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایسنا، از سال گذشته واحدهای مسکونی و باغ‌های ویلایی که ارزش آن‌ها ده میلیارد تومان است از خانواده پایه‌های مالیاتی به حساب آمدند که 12 هزار و 500 واحد مسکونی شناسایی شدند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده در اواخر سال گذشته 200 میلیون تومان مالیات توسط این نوع واحدهای مسکونی پرداخت شده ولی به گفته سازمان امور مالیاتی کمتر از 50 درصد صاحبان خانه‌های لوکس مالیات پرداخت کرده‌اند.

از آنجا که به گفته وزیر اقتصاد ضمانت اجرایی برای پرداخت این نوع مالیات وجود ندارد و روند اخذ مالیات بسیار کند است، این مقام مسئول از مجلس خواستار  تعیین ضمانت اجرایی شد.

آریاک سفر

به گفته خاندوزی اگر صاحب خانه لوکس قصد خرید یا فروش نداشته باشد یا برگه مفاصا دریافت نکرده باشد، راهی برای گرفتن مالیات از فرد وجود ندارد.

البته بنابر اظهار مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس، اگر این مشمولان مالیات تعیین شده را پرداخت نکنند اموالشان با رعایت مقررات قانونی توقیف می‌شود تا مالیات پرداخت شود.

با آنکه توقیف اموال برای مالیات خانه‌های لوکس تعیین شده ولی مشخص نیست که این موضوع این افراد را برای پرداخت مالیات ترغیب کند یا خیر؛ ولی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دو ماهه اول سال نشان می‌دهد که روند اخذ مالیات از این نوع خانه‌ها بسیار کند است.

نرخ مالیات سالانه از خانه‌های گران قیمت بدین شرح است؛

نسبت به مازاد 10 تا 15 میلیارد تومان یک دهم درصد، نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان دو دهم درصد، نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان سه دهم درصد، نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان چهار دهم درصد و نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا نیم درصد مالیات در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز