قیمت گوجه فرنگی هر روز گران تر از دیروز

قیمت گوجه فرنگی بدون نظارت کافی در هر گران شدن به صورت روزانه است و هر روز نسبت به روز گذشته گران تر می شود.

به گزارش کاماپرس، بعد از گرانی گوجه فرنگی در ماه گذشته مسئولان جهاد کشاورزی آن را منطقی دانستند و اعلام کردند به زودی گوجه فرنگی از مزارع استان های جنوبی کشور وارد بازار می شود وقیمت آن کاهش خواهد یافت.

کمی بعد گوجه فرنگی دوباره گران شد و خبر آمد که کامیون های گوجه فرنگی در مرز با عراق به علت نامرغوب بودن برگشت داده شدند. گوجه فرنگی برگشت داده شده به بازار ایران هم نرسید و خراب شد.

وزارت جهاد کشاورزی این بار درباره گران شدن گوجه فرنگی اعلام کرد؛ فرارسیدن فصل سرما و عادت کردن مردم به مصرف تازه خوری گوجه موجب افزایش تقاضا و در نتیجه گران شدن محصول شده است و به زودی کاهش می یابد، اما بازهم خبری نشد.

حالا هرکیلوگرم گوجه‌فرنگی که در تابستان فقط حدود دو هزار تا 2500 تومان قیمت داشت در میادین میوه و تره‌بار به کیلویی 11 هزار تومان و در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به 13 هزار تا 16 هزار تومان رسیده و ظرف مدت کوتاهی قیمت آن بین شش تا هفت برابر شده است.

آریاک سفر

اگر گوجه کم است چرا صادر می‌کنید؟

تجارت نیوز نوشت: هم‌زمان با این ادعا تصاویری از برگشت 200 کامیون صادراتی گوجه فرنگی از عراق منتشر شده که مردم از وزارتخانه پرسیده‌اند که اگر گوجه‌فرنگی کم است چرا صادر می‌شود؟ طبق آمارها سالانه بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در سطح ۱۳۰ هزار هکتار در اراضی کشاورزی کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود که بخشی از این محصول نیز به بازارهای هدف کشورهای همسایه صادر می‌شود.

حالا اما به نظر می‌رسد که هم نرخ دلار و هم حذف عوارض صادراتی به عراق انگیزه بیشتری برای صادرات گوجه‌فرنگی به عراق ایجاد کرده است.  پیش از این کشور عراق به ازای واردات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ایران ۶۰۰ دینار عوارض دریافت می‌کرد، اما به یک‌باره عوارض مربوطه را صفر کرد و حالا مطابق آمارها روزانه نزدیک به دو هزار تن گوجه فرنگی از ایران به عراق صادر می‌شود.

گوجه صادراتی کیلویی 25 هزارتومان

کشاورزان می گویند که دلال‌ها گوجه‌فرنگی را کیلویی شش هزار تومان از آنها می‌خرند و با مبلغی حدود 25 هزار تومان صادر می‌کنند. بنابراین فروش‌شان در خارج از کشور به صرفه‌تر است تا بازار داخلی.

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز