قیمت پروفیل مبلی به چه عواملی بستگی دارد؟

پروفیل مبلی-کاماپرس

پروفیل مبلی یا پروفیل سبک، یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف مانند قطعات خودرو و لوازم خانگی است. سطح عرضه و تقاضای روزانه، تاثیر بسیار زیادی بر قیمت پروفیل مبلی در بازار دارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از گروه صنعتی صبا، پروفیل مبلی، یک نوع پرکاربرد از مصالح فولادی است که از ورق روغنی یا ورق نورد سرد با ضخامتی بین 0.4 تا 1.5 میلی‌متر و با ظرافت بیش‌تری تولید می‌شوند. قیمت پروفیل مبلی به دلیل جنس مرغوب آن، از پروفیل سنگین بیش‎تر است. اما به علت ضخامت کم، قیمت تمام‌شده آن پایین‌تر خواهد بود.

پروفیل مبلی ؛ اصلی‌ترین ماده برای تولید در صنایع مختلف

پروفیل یا قوطی در اصطلاحات بین‌المللی، به مقاطع آهنی اطلاق می‌شود که با جوش دو سر ورق آهنی، به صورت یک تکه و به شکل‌های مربع، مستطیل و مثلت توخالی‌ هستند. پروفیل‌ها در ضخامت با هم متفاوت‌اند. پروفیل‌های سبک از جنس ورق روغنی و با ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر ساخته می‌شود. پروفیل سنگین نیز دارای ضخامت بیش از 2 میلی‌متر و از جنس ورق سیاه است.

پروفیل سبک که با اسم پروفیل مبلی نیز شناخته می‌شود، در تمام صنایع ریز و درشت دنیا کاربرد دارد. این محصول به دلیل خواص‌ متعدد فیزیکی و مکانیکی، در تولید محصولات نهایی بسیار مهم هستند. قوطی‌های ساخته شده با قوطی سبک به راحتی خم می‌شوند و می‌توان اشکال متنوعی به آن داد. از طرف دیگر، جنس فولادی آن یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. برخی از رایج‌ترین صنایعی که از پروفیل و لوله مبلی اصفهان استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • صنایع کشاورزی و خودروسازی
  • صنایع هوایی و اسلحه سازی
  • صنعت لوازم خانگی و کشتی‌سازی
  • تجهیزات شهری و ساخت کانکس
  • صنایع درب و پنجره یوپی‌وی‌سی
  • ساخت تابلوهای تبلیغاتی
  • تولید و ساخت موتور و دوچرخه
  • تولید و ساخت فرفوژه

پروفیل مبلی علاوه بر داشتن ظاهری براق و درخشان، ابعادی دقیق و درز جوش‌هایی با کیفیت دارد. این محصول قابلیت رنگ‌شوندگی و آبکاری بالایی دارد که مطلوب تولیدکنندگان است. امام مهم‌ترین ویژگی پروفیل سبک، وزن آن است که به دلیل ضخامت کم، پایین بوده و معمولا در شاخه‌های 6 متری تولید می‌شود.

آریاک سفر

این نوع پروفیل به دو صورت درزدار و بدون درز در بازار موجود است. این پروفیل‌ها دارای ویژگی‌های مشترکی در تمام انواع هستند. این محصول قابلیت کشش سرد، جوشکاری و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. پروفیل سبک با دقت زیاد در ابعاد و ضخامت تولید می‌شود که در فرایند آبکاری، مقاومت بالایی دربابر پوسیدگی و خوردگی پیدا می‌کند. هم‌چنین پروفیل سبک مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و دماهای بالا دارد.

پروفیل مبلی-کاماپرس

چه عواملی بر قیمت پروفیل مبلی تاثیرگذار است؟

قیمت پروفیل سبک اصفهان به موارد بسیار متعددی وابسته است که از آن تاثیر زیادی می‌پذیرد. کیفیت پروفیل به ورق روغنی مورد استفاده برای تولید آن بستگی دارد. هرچقدر ورق روغنی باکیفیت‌تر باشد، قیمت پروفیل در بازار بالاتر خواهد بود. ازدیگر عوامل موثر در قیمت قوطی سبک، می‌توان به جوشکاری صحیح و تمیز، سطوح درخشان، صاف و یکدست، ابعاد و ضخامت دقیق، شکل‌پذیری آسان، وزن محصول و برند سازنده آن اشاره کرد.

انرژی، یکی از اجزای اولیه مورد نیاز در کارخانه‌ها برای تولید محصولا مانند پروفیل مبلی است. به همین دلیل، در صورت بالارفتن قیمت انرژی، قیمت پروفیل سبک نیز افزایش می‌یابد. هم‌چنین به دلیل قاچاق پروفیل، برخی از کارخانه‌های داخلی فروش خود را از دست داده‌اند و متضرر شده‌اند. چراکه قیمت پروفیل مبلی قاچاق، به دلیل نداشتن هزینه‌های گمرکی، مناسب‌تر از سایر محصولات است. اما کیفیت آن‌ها تایید نمی‌شود.

همان طور که واضح است، قیمت کالا با تقاضا رابطه مستقیم دارد. این یک اصل مهم و اساسی در علم اقتصاد است. بنابراین هرچقدر تقاضا برای خرید محصول بیش‌تر باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد؛ چراکه با کم‌یاب‌شدن محصول، متقاضیان به دلیل نیاز به آن، حاضرند هر هزینه‌ای را بپردازند.

برعکس، اگر تقاضا کم باشد، فروشنگان برای فروش محصولات‌شان، قیمت آن را پایین‌تر اعلام می‌کنند تا خریداران برای خرید ترغیب شوند. قیمت پروفیل مبلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است به طور روزانه، قیمت آن دست‌خوش تغییر شود.

قیمت پروفیل مبلی تحت تاثیر عوامل متنوعی مانند شرایط سیاسی، بورس کالاو میزان موجودی، افت‌وخیزهای زیادی را تجربه می‌کند. نوسانات نرخ ارز و دلار، خصوصا از ابتدای دهه 1400، منجر به بی‌ثباتی قیمت پروفیل شده است. تا جایی که اکثر شرکت‌ها به طور روزانه قیمت تمام‌شده کالا را اعلام می‌کنند. خریداران نیز برای خرید، باید قیمت پروفیل را در لحظه بررسی کنند و حتما از فروشندگان معتبر اقدام به خریداری کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه صنعتی صبا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز