قیمت پراید با 52 ماه حقوق یک کارگر برابر شد

لست سکند

خرید پراید به عنوان ارزان ترین خودروی موجود در بازار کشور طی سال های اخیر به طور مستمر برای کارگران سخت تر شده است به نحوی که اکنون برای خرید یک دستگاه خودروی سایپا 131 یا همان پراید معمولی ، مبلغی معادل 52 ماه دستمزد یک کارگر مورد نیاز است.

به گزارش کاماپرس، مقایسه قیمت برخی کالاها و سطح عمومی دستمزدها فقیرتر شدن طبقات کارگر و دستمزدبگیر را به بهترین نحو ممکن به نمایش می گذارد. این مقایسه در مورد کالاهایی که همچون خودرو از نظر ضرورت در اولویت دوم هستند نیز حکایت از دورتر شدن این کالاها از دسترس کارگران طی سال های اخیر است و صد البته کالاهای ضروری و اقلام معیشتی نیز طی این سال ها از سفره کارگران آب رفته است. مثال این وضعیت اقلامی نظیر گوشت و مرغ و برنج است که مصرف آنها در سبد غذایی کارگران به شدت کاهش پیدا کرده است.

جهش قیمت ارزان ترین خودروی کشور طی 8 سال

در مورد خودرو، پراید مثال خوبی از دور شدن اقشار کارگر از حداقل های رفاهی است. این خودرو اکنون از خط تولید خارج شده ولی کماکان به عنوان ارزان ترین خودروی داخلی مطرح است. نود اقتصادی با انتشار نموداری به تغییرات قیمت پراید در 8 سال اخیر پرداخته و نوشته است؛ در سال پایانی دولت دهم، قیمت پراید ۱۳۱ در بازار ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود، در حالی که حداقل دستمزد کارگران ۴۸۷ هزار تومان بود. در آن سال قیمت یک پراید معادل ۳۰ ماه حقوق یک کارگر بود.

اما امسال قیمت در حال حاضر پراید به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. در حالی که حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان است. بنابراین قیمت پراید معادل ۵۲ ماه حقوق یک کارگر است.

راز آسمان پایتخت

شایان ذکر است پراید در مقاطعی از امسال – اواخر تابستان و ماه ابتدایی پائیز 99 – تا قیمت 150 میلیون تومان نیز بالا رفت اما در یک ماه و نیم اخیر نوسان های قیمت این خودرو اغلب منفی بوده و در مقطعی حتی تا قیمت 75 میلیون تومان نیز عقب نشینی کرده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز