قیمت روز آهن آلات 6 شهریور 1401 / قیمت شمش فولاد و جایگاه آن در بورس

یکی از مهم‌ترین محصولات حوزه فولاد و آهن آلات، شمش فولادی است که تاریخچه تولید آن به دوران باستان برمی‌گردد. شمش در واقع، حجم مشخصی از فلز است که طی فرآیند ریخته‌گری به صورت یک قالب مشخص تولید می‌شود تا حمل و نقل، ذخیره کردن و استفاده از آن راحت شود. به گزارش کاماپرس، شمش فولاد انواع مختلفی دارد و قیمت شمش فولاد نیز بر همین اساس تعیین می‌شود؛

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

شمش بیلت

شمش بیلت یا CCM، شمشی است که به طور مستقیم از تولید CCM به مصرف نورد می‌رسد و با نام شمشال نیز معروف است. این نوع شمش، طول بیشتری دارد و سطح آن دایره یا مربع است که عرضه آن‌ها کمتر از 15 سانتی‌متر است. بيلت در رده‌های مختلفی مانند 3sp و 5sp توليد می‌شود. بيلتی که نسبت به کشش، خمش و پیچش انعطاف‌پذیر است، بیلت 3sp است اما بیلت 5sp انعطاف پذیر نیست و برای مواقعی که سازه در معرض نيرو و فشار نيست، استفاده می‌شود. از بیلت 5SP بیشتر برای تولید میلگرد و از گرید 3SP در ساخت تیرآهن و نبشی استفاده می‌شود.

شمش اسلب

نوع دیگر شمش فولادی، اسلب است که بر خلاف بیلت، سطح آن به صورت مستطیلی و معمولا به ضخامت ۲۳۰ میلیمتر و عرض ۱٫۲۵ متر و طول ۱۲ متری است. اسلب همان ماده اولیه ساخت ورق فولادی است که به آن سلب یا تختال نیز گفته می‌شود.

شمش بلوم

این نوع از شمش طول بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد و سطح مقطع آن نیز به نسبت بیشتر است. از این نوع شمش برای تولید تیرآهن، ریل و سپری استفاده میشود.

راز آسمان پایتخت

شمش چگونه تولید می‌شود؟

شمش‌ها به دو روش کوره القایی و کوره قوس الکتریکی، تولید می‌شوند. در روش کوره قوس الکتریکی، فولاد از ضایعات فولادی به دست می‌آید. به طوری که ضایعات فولادی با جرثقیل داخل کوره گذاشته می‌شود و پس از آن جریان الکتریکی برقرار شده که موجب ذوب فلزات می‌شود. اما در روش کوره القایی، میدان مغناطیسی موجب ذوب قراضه‌ها می‌شود، یک سیم‌پیچ القایی که به دور کوره پیچیده شده است در هنگام وجود جریان الکتریسیته با فرکانس بالا میدان مغناطیسی ایجاد کرده و گرما تولید می‌کند. دمای بالا به داخل کوره منتقل شده و ذوب فلزات را موجب می‌شود.

کاهش 4 درصدی معاملات شمش

گزارش‌ها نشان می‌دهد که معاملات شمش بورسی در روزهای اخبر کاهش داشته است به گونه‌ای که نسبت به هفته ابتدایی شهریور، شاهد کاهش چهاردرصدی این معاملات بوده‌ایم درحالی که از خرداد تا مرداد ماه حجم معاملات شمش عرضه شده بیش از ۶۰ درصد بود. به نظر می‌رسد افت حجم معاملات شمش در هفته اخیر، با هدف قیمت‌سازی و کاهش نرخ پایه این محصول صورت گرفته است.

گفتنی است که براساس دستورالعمل بورس کالا، نرخ پایه شمش در بازه مثبت و منفی ۳ درصد نرخ کشف شده دو هفته گذشته در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی اگر حجم معاملات کاهشی باشد یا معامله‌ای صورت نگیرد، براساس این فرمول کاهش نرخ پایه شمش رقم می‌خورد.

در ادامه مطلب، قیمت انواع آهن آلات همراه با قیمت شمش فولاد قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز