قیمت دلار از دست دلالان سلیمانیه و هرات خارج شد

لست سکند

یک مقام مسئول در حوزه ارزی کشور اعلام کرد نرخ گذاری ارز دیگر در بازار کشورهای اطراف ایران مثل سلیمانیه و هرات تعیین نمی شود بلکه قیمت دلار تحت کنترل سیاست گذاران بازار متشکله ارزی ایران درآمده است.

به گزارش کاماپرس، هر کس سر وکارش به نرخ دلار و نرخ سایر ارزهای پرتقاضا بیفتد در مدت کوتاهی متوجه می شود صرافی ها و واسطه های بازار حدود ساعت 11 ظهر با استعلام قیمت ها از واسطه های ارزی و صرافی های استانبول، دوبی، سلیمانیه و هرات قیمت دلار را مشتریان خود اعلام می کنند.

به این ترتیب نبض بازار غیررسمی ارز ایران اغلب اوقات در بازارهای کشورهای اطراف ایران زده می شود. البته طی سال های اخیر همیشه بانک مرکزی هم یکی از بازیگران مهم بازار بوده و گاه اتفاق افتاده است که قیمت دلار از همان ابتدای گشایش بازار یا در ساعت های بعد، تحت تاثیر نرخ ارز اعلام شده در صرافی بانک ملی و سایر صرافی های بانکی تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفته و کاهش یافته است.

در تازه ترین تحول بهزاد لامعی، از مسئولان ارشد بانک مرکزی درباره نرخ‌گذاری نرخ ارز توضیح داد: «با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌توان به جرات گفت که نرخ‌گذاری ارز نه در هرات انجام می‌شود و نه در سلیمانیه و نه در بازار غیررسمی تهران، بلکه در بازار متشکل اتفاق می‌افتد.

معاون اداره صادرات بانک مرکزی این را هم گفته است که بانک مرکزی ایران  نه در سامانه نیما و نه در بازار متشکل معاملات ارزی دخالت نمی‌کند، اما مطابق قانون و بر اساس اقتضای اقتصاد کشور بانک مرکزی می‌تواند برای مدیریت بازار ارز به این بازارها ورود کند.

راز آسمان پایتخت

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

ارزپاشی و سرکوب قیمت دلار نداریم

لامعی گفت: طی ۳ تا ۴ سال اخیر، بانک مرکزی دو اقدام مهم با راه‌اندازی سامانه نیما و بازار متشکل ارزی انجام داده است، چراکه این‌گونه کشف قیمت توسط مکانیزم بازار اتفاق می‌افتد و دیگر ارزپاشی اصلا اتفاق نمی‌افتد.»

وی تصریح کرد: اگر هم میان نرخ بازار غیررسمی و نرخ بازار متشکل فاصله افتاده باشد، ناشی از ورود زیاد اسکناس در آن روز توسط صادرکنندگان و تلاش‌شان برای تبدیل سریع آن به ریال است. در چنین شرایطی است که نرخ ارز در آن روز کاهنده خواهد شد.

لامعی با تکذیب این ادعا که بانک مرکزی در حال سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما است، تصریح کرد: اگر صادرکننده‌ای بتواند ارز خود را گران‌تر از آنچه در نیما است به فروش برساند، بانک مرکزی هرگز مانع نخواهد شد، بلکه مکانیزم بازار است که باعث می‌شود ارز گران‌تر از نرخ موجود به فروش نرسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز