قیر مجانی برای سلاطین قیر!

لست سکند

به نوشته شرق؛ با تصویب طرح عرضه قیر رایگان به پیمانکاران وزارت راه ، زنگ هشدار برای ظهور سلاطین قیر به صدا درآمد.

به گزارش کاماپرس؛ هفته گذشته نمایندگان مجلس کلیات طرح قیر رایگان را به تصویب رساندند. طبق این طرح قرار است 2 میلیون تن قیر رایگان برای انجام پروژه‌های راه روستایی و سایر مصارف شهرها و و روستاها در اختیار پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها قرار گیرد.

این در حالیست که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اعطای حواله قیر رایگان توسط شرکت ملی نفت به پیمانکاران یک بستر مناسب برای بروز فساد و رانت بوده و تبعات منفی زیادی را در پی داشته است. در این بین تصویب کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید کارشناسان همراه شده است.
شرق در گزارش امروز خود به بررسی حواشی تصویب این طرح پرداخته است.

به نوشته شرق؛ قرار است وزارت نفت حواله قیر رایگان بدهد و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی به‌جای اینکه پول برای خرید قیر بگیرند، حواله قیر رایگان بگیرند. این طرح مخالفان جدی دارد؛ زیرا در گذشته به سبب آن، فسادهای گسترده‌ای در كشور شكل گرفته و حتی منجر به بازداشت تعدادی از پرسنل وزارت راه شده بود.

قیرهای تولیدی از کجا سردرمی‌آورد

راز آسمان پایتخت

ماجرا از آن قرار است كه در‌حال‌حاضر سالانه حدود 5.5 میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود. در این بین طبق قانون بودجه سال‌های 96 تا 98، سالانه چهارمیلیون تن قیر به‌صورت رایگان در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است که توقع می‌رود این میزان قیر در پروژه‌ها مصرف شده باشد. در این صورت میزان صادرات قیر در این سال‌ها باید رقمی در حدود 1.5میلیون تن باشد اما بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد میزان صادرات قیر در سال‌های 1396 تا 1398 به ترتیب 3.8، 3.5 و 4.2 میلیون تن بوده است. در نتیجه اختلاف رقم حدود دو‌میلیون ‌تنی بین ارقام صادراتی نشان می‌دهد که سالانه دو میلیون تن قیر تهاتری به‌جای مصرف در پروژه‌های عمرانی به‌صورت غیرقانونی به کشورهای همسایه صادر می‌شدند

منتظر سلاطین قیر  باشید

محمودرضا افشاریان، مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فراورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در‌این‌باره به «شرق» گفت: «در‌حال‌حاضر خروج غیرقانونی قیر از كشور نداریم و آنچه رخ می‌دهد، صادرات قیر است اما در این میان تخلفاتی نیز صورت می‌گیرد. آمار نشان می‌دهد یكسری منافذی در صادرات قیر وجود دارد اما نام قاچاق را نمی‌توان بر آن نهاد. در‌حال‌حاضر قیر با مصوبه اخیر مجلس به‌صورت رایگان از سوی وزارت نفت در اختیار شركت‌های پیمانكاری قرار می‌گیرد كه اغلب آنها یا بیش‌اظهاری می‌كنند یا پروژه مازاد تعریف می‌كنند تا قیر سهمیه‌بندی تحویل بگیرند».

افشاریان در ادامه افزود: «آمار صادرات، مصرف و تولید قیر با یكدیگر هم‌خوانی ندارند. در‌حال‌حاضر حدود پنج تا 5.5 میلیون تن تولید قیر داریم كه حدود چهار میلیون تن قیر سهمیه‌ای از پالایشگاه به كارخانه‌ها و سپس پیمانكاران تحویل می‌شود. اما سؤال این است كه این قیر در پروژه‌ها مصرف می‌شود یا جایگزین می‌شود؟ بعضی از این پالایشگاه‌ها در فرایند قیرسازی، از قیر معدنی استفاده می‌كنند و با چنین اقداماتی قیر مازاد را صادر می‌كنند كه نیازمند نظارت دقیق‌تری در این زمینه است».
به گفته او «سلطان قیر هم در گذشته، قیرهای تهاتری را دریافت می‌كرد و به‌جای آنكه این قیرها در پروژه‌ها مصرف شود، آن را صادر می‌كرد. حالا با این اقدام، ممكن است بازهم سلطان قیر ایجاد شود. بنابراین این مصوبه ایراد دارد و باید كنار گذاشته شود».

مطالب مرتبط را بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “قیر مجانی برای سلاطین قیر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز