قطعی های برق و ربط آن به بی‌لیاقتی هویدا

قطعی برق و هویدا
لست سکند

قطعی های برق در ایران موضوع تازه ای نیست و در سال های پایانی حکومت پهلوی و دوران نخست وزیری هویدا نیز خاموشی های گسترده گریبان گیر مردم بوده است.

به گزارش کاماپرس، مشکل قطعی برق 45 سال پیش هم در ایران وجود داشته و امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ، نه تنها از طرف مردم بلکه از سوی افراد ذینفوذ و قدرتمندی مثل اسدالله علم وزیر دربار هم مورد شدیدترین انتقادات قرار داشته است.

روزنامه هفت صبح در گزارشی به قلم آرش خوشخو به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ اسدالله علم در سال 1356 ایران را با کلماتی نیش دار توصیف کرده بود با این تذکر که میزان نفرت علم از هویدا در این سطور مشخص است.

هویدای فرانکوفیل منفعل و مورد اعتماد فرح که از دارودسته علم و اشرف و نصیری و محمدرضا دور بود. حرف های علم را بخوانید: فکر اینکه در مرز تمدن بزرگ، پایتخت کشور ما هنوز خاموشی برق داشته و هیچ سرویس صحیحی،نه آب،نه برق، حتی در پایتخت نتوانیم به مردم بدهیم، واقعا ننگ است، واقعا ننگ است.

وزیر دربار دولت هویدا را نفرین می کند!

راز آسمان پایتخت

به این دولت بی لیاقت نفرین و لعنت کردم و به هر حال تصمیم گرفتم ظرف امسال به هر صورتی هست کلک این دولت را بکنم، نه اینکه خودم رئیس دولت بشوم، فقط از جهت خدمت به شخص شاهنشاه…از فرودگاه مهرآباد که می خواهم پرواز کنم، از خجالت خیس عرق می شوم،زیرا که اثاثیه مردم را گمرک نتوانسته تخلیه کند و در اطراف باندها هزاران تن ماشی نآلات و صندوق به صورت مفتضحی انباشته و انبار شده است.

هر الاغی را شاهنشاه به نخست وزیری برگزیند، همین قدر که قدری حمیت و حقیقت داشته باشد،کافی است که وضع را نجات بدهد. جهان وطن که نمی تواند وطن را آباد کند.

راهکارهایی برای حل مشکل خاموشی در 45 سال قبل

در دوم مرداد 1356 علم نامه ای به شاه می نویسد و در این نامه است که خاموشی ها دلیلی می شود بر بی کفایتی دولت: بعضی مسائل جزیی آن‌چنان گریبان مردم را می گیرد که با داشتن این همه نعمت و وسعت، از تحصیل و بهداشت مجانی گرفته تا نان ارزان و اتوبوس مفت و امنیت کامل و آسایش خاطر و پول فراوان، مردم دچار ناراحتی و هیجان و عصبانیت هستند.

از آن جمله است مسئله کمبود برق و سر به سر گذاشتن بی جهت با مردم و تصمیمات خلق الساعه و ضد ونقیض… مسئله برق کشور و در درجه اول تهران را غلام فکر می کنم ظرف شش ماه می توان حل کرد که از سه ماه بعد اثرات آن در ازدیاد برق پیدا بشود و مردم امیدوار….اول اینکه صاحبان صنایع مجبور شوند برای صنعت خود برق بگذارند…دوم اینکه تهران را به مناطق کوچک تقسیم و در هر کدام برق کوچکی دایر کنیم و …

مشروح این گزارش را در روزنامه هفت صبح چهارشنبه 16 تیرماه 1400 بخوانید.

پربازدیدترین ویدیوها را ببینید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “قطعی های برق و ربط آن به بی‌لیاقتی هویدا

  1. فاضل گفته:

    تازه در آن دوران ایران به تازگی داشت تمدن و رفاه را تمرین میکرد از درشکه به ماشین از فانوس و شمع به لامپ از باد یزن به پنکه و از آب انار به آب لوله کشی رسیده بودیم.

  2. مهراب گفته:

    دور از درک و عقل است که مشکل را به ۵۰ سال پیش نسبت دهیم.برای هر اشکال و ایرادی دنبال مقصر نگردیم این از بی عرضگی مسئولین دوران بعد ا نقلاب و خصوصی سازی بدون مدیریت دولت و سپردن سرمایه به دست افراد طماع است که کشور رو به فناست و چپاول میشود.

  3. بهروز گفته:

    نویسنده در مورد برق اشتباه کرده زمان پهلوی آنقدر گرانی نبوده ولی در زمان حال آنقدر گرانی هست که مردم دیگر به تنگ آمده آمد .اگر این همه هزینه بابت انرژی هسته ای کردید پس کوش خرج‌های بیهوده متاسفم.

  4. مهندس کنترل فرمان گفته:

    واقعاً نمیدونم چیبگم جز متاسفم واست که واسه خود شیرینی به اسم نویسنده میخوای تاریخ با شکوه نیم‌قرن شکوه و عظمت و تلاش رو پایمال کنی
    فقط این جاش خوبه که آنقدر خراب شدین که مجبورین اعتراف کنید در ان زمان مردم غرق در پول و رفاه و امنیت بودن و خوشی زیر دلشون رو زد
    چون خیلی سرعت پیشرفت زیاد شد و مردم انقدر پولدار شدن که هر وسیله ای برقی که به بازار عرضه میشد رو بدون معطلی میخریدن و مصرف انرژی را روزانه 3/. درصد بالا میبردن
    که در ان زمان سرعت ساخت و تامیین زیرساخت و منابع انرژی متاسفانه مثل وسایل خانگی پیشرفت برابر نداشت و از روی دیگر در عصر شکوفایی تکنولوژی و نمونه های اولیه لوازم خانگی و صنعتی چندین برابر تولیدات ساخته شده در 5 سال بعد از خودم راندمان انرژی پاینتری داشتند
    نه مثل الان دوره لامپ فوق کم مصرف با 18 وات 400 لومن بازده نور دارند هم سر اومده و از رده خارج شده و پر مصرف شناخته شده

  5. چه فرقی داره؟ گفته:

    بسه تورو خدا بی لیاقتی خودتونو به پنجاه سال پیش که ایران در اوج اقتدار بود واز شپش های دوران قاجار به بهترینها رسیده بود نسبت ندین کمی وجدان داشتن بد نیست کمتر خودتونو مضحکه مردم بکنین همین هویدا که میگین سیزده سال تمام قیمت هارو راکد نگه داشت نه مثل الان که قیمت یه چیپس چاکلز در مدت یه ماه از دو تومن به پنج تومن رسیده محض نمونه ای یکیشه …..بقیه مشکلات که….ای خدا….

  6. ککککک گفته:

    سعی میکنم سکوت کنم تا تمدن ایران رو با بی کفایتی چند نفر مسئول و وزیر بد دهن و برو بالا زیر سوال نبرم.

    حیف ایران حیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز