عوارض آزادراهی را بدون جریمه پرداخت کنید!

پرداخت عوارض آزادراهی بدون جریمه

در حال حاضر ۱۴ آزادراه از ۲۸ آزادراه کشور به سامانه پرداخت الکترونیک متصل‌اند و شما می‌توانید عوارض آزادراهی را بدون نیاز به توقف در صف‌های طولانی پرداخت کنید تا سفری راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید.

اما گاهی اوقات این موضوع را فراموش می‌کنیم و مجبور می‌شویم علاوه بر پرداخت عوارض آزادراهی، به فکر جریمه عدم پرداخت عوارض هم باشیم. از آنجایی که هیچ یک از ما علاقه‌ای به جریمه شدن و دردسرهای آن نداریم پس بهتر است قبل از این اتفاق به فکر راهکار باشیم. به قول معروف، علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد! اما این راهکار چیست؟ در ادامه همراه ما باشید.

در صورت عبور و عدم پرداخت عوارض کدام آزادراه‌ها جریمه می‌شویم؟

همانطور که در ابتدای این نوشته اشاره شد، ۱۴ آزادراه امکان پرداخت الکترونیک عوارض را دارند و مسافران می‌توانند پس از عبور از گیت‌های عوارضی، نسبت به پرداخت آنلاین عوارض آزادراه اقدام کنند. در صورت عدم پرداخت نیز جریمه برای خودروی متخلف ثبت خواهد شد. در جدول زیر می‌توانید لیست کامل آزادراه‌های الکترونیک را مشاهده کنید:

جدول آزادراه‌های الکترونیک
کنارگذر شرق اصفهان (شرق اصفهان) تهران -قم
تهران – پردیس کرج – قزوین
تبریز – سهند قزوین – زنجان
باغچه مشهد تهران – ساوه
قزوین – رشت ارومیه -تبریز (قطعه ۴)
قم – کاشان شهید رجایی (ایسین) – بندرعباس
کاشان – نطنز – اصفهان همت – کرج

جریمه عوارض آزادراهی چگونه محاسبه می‌شود؟

پس از عبور هر وسیله نقلیه از عوارض آزادراه، دوربین‌های هوشمند عوارضی، شماره پلاک وسیله نقلیه را ثبت کرده و با بررسی داده‌ها از طریق پایگاه اطلاعاتی پلیس راهور، پیامک پرداخت عوارض حداکثر تا ۲۴ ساعت به شماره موبایل مالک خودرو ارسال می‌شود.

پس از عبور از آزادراه، ابتدا مبلغ عوارض برای شما ثبت می‌شود و ۱۵ روز مهلت دارید تا از طریق روش‌های پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی برای تسویه اقدام کنید. همچنین ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت پس از عبور از عوارضی، دو پیامک یادآوری پرداخت برای شما ارسال می‌شود. اگر در مهلت 15 روزه، پرداخت عوارض آزادراهی را انجام ندهید، زمان ثبت جریمه فرا می‌رسد.

راز آسمان پایتخت

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

مبلغ جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟

جریمه عوارض آزادراهی در سال ۱۴۰۲ برای انواع وسیله نقلیه در جدول زیر قابل مشاهده است.

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه
سواری ۴۲ هزار تومان
وانت ۴۲ هزار تومان
مینی‌بوس ۴۲ هزار تومان
اتوبوس ۵۲ هزار تومان
کامیون ۵۲ هزار تومان
کامیون سه‌محور ۹۴ هزار تومان
تریلی ۹۴ هزار تومان

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی بدون جریمه چقدر است؟

در حال حاضر مهلت پرداخت عوارض آزادراهی بدون جریمه، ۱۵ روز است. یعنی شما تا ۱۵ روز پس از عبور از عوارضی و ثبت آن، فرصت دارید تا با استفاده از روش‌های آنلاین عوارض آزادراهی وسیله نقلیه خود را پرداخت کنید.

البته این مهلت تا مدتی قبل ۱ هفته بود اما به دلیل اعتراض هموطنان و مشکلاتی از جمله تاخیر در تسویه عوارض، اداره راه و شهرسازی آن را تغییر داد.

قانون افزایش پلکانی جریمه عوارض آزادراهی چیست؟

همانطور که گفتیم تا مدتی قبل مبلغ جریمه عوارض آزادراهی برای خودروهای سواری، وانت و مینی‌بوس ۴۲ هزار تومان، برای اتوبوس و کامیون ۵۲ هزار تومان و برای کامیون سه‌محور و تریلی ۹۴ هزار تومان بود. اما برای برقراری عدالت میان رانندگانی که به موقع عوارض را پرداخت می‌کنند و افرادی که پرداخت عوارضی را پشت گوش می‌اندازند طرح افزایش پلکانی جریمه عوارض آزادراهی از اول مرداد ۱۴۰۲ به اجرا درآمده است.

در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی در مهلت ۱۵ روزه، مبلغ جریمه با سود ماهانه ۳ تا ۳.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و افراد باید علاوه بر مبلغ محاسبه شده برای جریمه، سود آن را نیز پرداخت کنند.

بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی بدون جریمه چیست؟

از آنجایی که مهلت پرداخت عوارض آزادراهی ۱۵ روز است و شما با محدودیت زمانی روبه‌رو هستید، پس بهترین روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی، روش‌هایی است که به سرعت عوارض را تسویه کرده و از لیست عوارض خودروی شما حذف می‌کند. سامانه قبضینو، به عنوان سامانه جامع همه خدمات خودرو، امکان پرداخت سریع و آسان عوارض آزادراهی را برای شما فراهم کرده است تا بدون دغدغه آن را پرداخت کنید و با خیالی آسوده از عوارضی‌ها عبور کنید.

چگونه جریمه عوارض آزادراهی را پرداخت کنیم؟

سامانه قبضینو به عنوان راهکاری کامل برای همه خدمات خودرو، ساده‌ترین راه برای پرداخت انواع هزینه‌های خودرو فراهم کرده است. یکی از اولین خدمات این سامانه، امکان استعلام و پرداخت خلافی بوده است. قبضینو با بیش از ۶ سال تجربه در زمینه استعلام و پرداخت جرایم رانندگی و با شناختی کامل و دقیق از نیازهای کاربران، مناسبت‌ترین مسیر را برای تسویه آنی خلافی طراحی کرده است تا بدون دغدغه و با اطمینان خاطر جرایم خودروی خود از جمله جریمه عوارض آزادراهی را در لحظه تسویه و رسید آن را نیز دریافت کنید.

قبضینو بهترین راهکار پرداخت عوارض و سایر خدمات خودرو

چرا جریمه اشتباهی برای خودروی من ثبت شده است؟

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که با وجود ثبت پلاک با دوربین‌های هوشمند چگونه عوارض آزادراه به اشتباه ثبت شده است؟ در ۳ حالت، ممکن است جریمه اشتباهی برای وسیله نقلیه شما ثبت شود:

زمانی که فردی پلاک خود را مخدوش کرده و با این کار دوربین به اشتباه شماره پلاک شما را تشخیص می‌دهد.

خطای سیستمی به وجود آمده باشد و جریمه‌ای به اشتباه برای شماره موبایل شما ارسال شود.

گاهی نیز ممکن است شما عوارض آزادراهی را پرداخت کرده باشید اما تسویه انجام نشده باشد و به اشتباه جریمه‌ای برای شما ثبت شود.

اما راهکار پیگیری این موضوع چیست؟

چگونه به جریمه اشتباه عوارض آزادراهی اعتراض کنیم؟

برای پیگیری جرایم اشتباه سه راه در اختیار شما قرار دارد و شما می‌توانید از طریق آن‌ها به عوارض اشتباه یا جرایم ثبت شده اعتراض کنید.

  • ارسال پیامک متنی یا شماره پلاک به سرشماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱
  • تماس با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۳۴۶۸۵۳۱ یا ۰۲۱۵۴۵۴۷۰۰۰
  • تماس با شماره تلفن ۱۵۳۱

جمع‌بندی

حتما تا اینجا به خوبی با موضوع جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی آشنا شدید و می‌دانید که پشت گوش انداختن آن نتیجه چندان مطلوبی به دنبال ندارد و ارزش دردسر‌هایش را ندارد. در ادامه نیز سایت و اپلیکیشن قبضینو را به عنوان یک راهکار جامع و کاربردی برای پاسخ به تمامی نیازهای خودرویی شما معرفی کردیم. این سامانه در کنار شما است تا تجربه متفاوتی را از پرداخت اینترنتی رقم بزند و راحتی و اطمینان را برای شما فراهم کند.

انتهای پیام

مرتبط با : قبضینو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

14 دیدگاه برای “عوارض آزادراهی را بدون جریمه پرداخت کنید!

  1. اشکان گفته:

    الان یعنی اگه این ماه عوارض آزادراهی رو پرداخت نکنم، ماه بعد باید هزینه بیشتری بدم؟ ماشین سواری دارم و اینکه چطوری جریمه رو می‌تونم پرداخت کنم؟

  2. محمد رضا گفته:

    اگر توی مهلت ۱۵ روزه پرداخت نکنیم،۴۲هزارتومن جریمه میشیم، بعد اگر جریمه پرداخت نکنیم ماهانه۳٫۵درصد به این ۴۲هزارتومن سود تعلق میگیره و مبلغ جریمه زیاد میشه؟! این مبلغ سود به چه صورت باید پرداخت بشه؟به طور مثال ماه اول که پرداخت نکردم استعلام خلافی برای خودروم میگیرم میبینم۴۲هزارتومن جریمه شدم بعد اینو پرداخت نکنم دوماه دیگه استعلام خلافی بگیرم دوتا ۳٫۵درصد به این ۴۲ هزار تومن اضافه میشه؟

  3. حسین اورعی گفته:

    آیا راهی برای پرداخت اتوماتیک عوارض آزادراهی مثلا وصل کردن پلاک به یک حساب بانکی مشخص وجود داره؟

  4. رامین ورامینی گفته:

    سلام وقت بخیر٬ من به تازگی سفر رفتم بعد انتظار داشتم برام پیامک زده بشه. ولی خب هنوز نشده برای دریافت پیامک باید چیکار کنیم؟

  5. مسعود گفته:

    چقدر خوبه که اپلیکیشن هایی وجود داره که با دیتای ساده پلاک بشه بدهی رو استعلام کرد و از ایستادن تو صف های طولانی گیت ها جلوگیری کرد. خسته نباشید
    کاش همه آزادراهی ها رو بتونید اضافه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز