علت شطرنجی شدن تصویر تلویزیون + عیب‌یابی و تعمیر

لست سکند

برای بسیاری از افراد شطرنجی شدن صفحه تلویزیون در هنگام دیدن یک صحنه حساس مسابقه فوتبال یا فیلم و سریال بسیار آزاردهنده است. این اتفاق یکی از مشکلات رایج تلویزیون‌ها است که دلایل متعددی دارد. ممکن است این مشکل از ضعیف شدن آنتن باشد و یا بخاطر خراب شدن پنل که هزینه تعمیر تلویزیون را بسیار بالا می‌برد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار لوازم خانگی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اختلال در سیم‌کشی برق محل، سالم نبودن آنتن، قطعی و اتصالی در سیم آنتن و سالم نبودن گیرنده دیجیتال از دیگر دلایل این اتفاق است. در ادامه، علت شطرنجی شدن تصویر تلویزیون و عیب‌یابی آن بیشتر بررسی خواهد شد؛

ضعیف شدن سینگال تلویزیون

یکی از شایع‌ترین دلایل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون، ضعیف شدن سیگنال امواج تلویزیون در محل است. قرار گرفتن بین ساختمان‌های بلند اطراف می‌تواند باعث ضعیف شدن سیگنال شود و همین امر تصویر تلویزیون را بهم می‌ریزد و هزینه تعمیر تلویزیون را روی دست کاربرش می‌گذارد. برای حل این مشکل بهتر است تا آنتن در بلندترین مکانی که قابل دسترسی است، قرار داده شود. توصیه می‌شود تا از همسایه‌ها درباره کیفیت تصویر تلویزیون سوال شود. در صورتی که سایرین هم با مشکل شطرنجی شدن تلویزیون روبرو هستند، این احتمال وجود دارد که قدرت دریافت سیگنال محل مورد سکونت، پایین باشد. در این مواقع، استفاده از آنتن‌های هوایی گردان پیشنهاد می‌شود.

راز آسمان پایتخت

مشکل آنتن

آنتن تلویزیون به مرور زمان ضعیف یا دچار اتصالی می‌‌شود و می‌تواند یکی از دلایل اصلی مشکل شطرنجی شدن صفحه تلویزیون باشد. حتی این امکان وجود دارد که در اثر باد، جهت آنتن تغییر کند و در کیفیت تصویر تاثیر بگذارد. اگر آنتن مورد استفاده از نوع ثابت است، بهتر است جهت آن را کمی تغییر داده و کیفیت تصویر بررسی شود.

اگر از آنتن ثابت استفاده می‌کنید، جهتش را تغییر دهید. و کیفیت تصویر را بررسی کنید. اگر همچنان تصویر شطرنجی بود از آمپلی فایر یا تقویت‌کننده‌ی آنتن استفاده کنید.

مشکل در سیم و اتصالات آنتن

یکی از راه حل‌های برطرف کردن تصویر شطرنجی، بررسی اتصال کابل آنتن است. سیم‌کشی آنتن معمولاً به دو صورت روکار و توکار صورت می‌گیرد. در سیم‌کشی روکار ممکن است عوامل بیرونی باعث آسیب سیم شوند و در سیم‌کشی توکار نیز به دلیل گذر زمان یا اصولی نبودن سیم‌کشی ممکن است این مشکل پیش بیاید. اگر اتصالات مشکل داشته باشند باید به جای پرداخت هزینه تعمیر تلویزیون ، به دنبال تعویض یا تعمیر سیم کشی بود. باید توجه داشت که این اقدام باید تنها به دست تعمیرکار تلویزیون انجام بگیرد.

کم و زیاد شدن ولتاژ برق

کم و زیاد شدن ولتاژ برق یکی دیگر از دلایل شطرنجی شدن تصویر تلویزیون است. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد نویز در سیگنال‌ها شود. زندگی در مجتمع‌های بسیار شلوغ، احتمال این مشکل را بیشتر می‌کند. کم و زیاد شدن ولتاژ باعث آسیب به دیگر وسایل برقی خانه نیز می‌شود و نه فقط هزینه تعمیر تلویزیون ، که هزینه تعمیر سایر لوازم برقی را هم می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مشکل گیرنده و سیم‌های آن

خرابی فیش‌های رابط بین کابل آنتن و گیرنده دیجیتال یکی دیگر از علت‌های شطرنجی شدن تصویر تلویزیون است. این اتصالات باید بررسی شوند و در صورت خرابی تعمیر شوند. گاهی هم پیش می‌آید که کابل‌های به ورودی‌های اشتباهی متصل شده‌اند. ممکن است خود گیرنده دیجیتال دچار آسیب شده باشد. این گیرنده‌ها به صورت جدا از تلویزیون و همراه با تلویزیون وجود دارند. در این مواقع بهتر است با کارشناسان تعمیر تلویزیون دیجیتال مشورت شود.

خراب شدن پنل تلویزیون

در اثر ضربه خوردن مستقیم به تلویزیون، تغییر ولتاژ برق و یا رسیدن رطوبت به تلویزیون ممکن است پنل آن دچار آسیب شود و تصویر را به صورت شطرنجی نشان بدهد. پنل یا صفحه نمایش تلویزیون، اصلی‌ترین و گران‌ترین قسمت تلویزیون است و اگر خرابی جدی باشد، بسیار گران تمام خواهد شد. این قطعه تا 70 درصد ارزش یک تلویزیون را در بر دارد!

تعمیرکار تلویزیون مطمئن سراغ دارید؟

با توجه به مواردی که گفته شد، در صورت وقوع این مشکل بهتر است تا ابتدا اتصالات و جهت آنتن چک شود. در صورتی که مشکل شطرنجی شدن تلویزیون برطرف نشد، عیب‌یابی و تعمیر تلویزیون را باید به یک تعمیرکار حرفه‌ای و مطمئن سپرد؛ در غیر این صورت غیر از هزینه تعمیر تلویزیون، ممکن است خسارت‌های هنگفت‌تری به بار آید.

برای اطمینان از عدم سو استفاده بهتر است تعمیر تلویزیون در محل سکونت انجام بگیرد.

یک پلتفرم خدماتی با بیش از 6 سال سابقه، مجموعه بزرگ هوم سرویز است که به صورت بازار آنلاین خدمات طراحی شده است. با دانلود اپلیکیشن هوم سرویز و یا مراجعه به وبسایت این مجموعه می‎‌توان به صورت رایگان ثبت سفارش کرده یا از مشاوره متخصصان حرفه‌ای بهره‌مند شد. هوم سرویز بیش از 400 نوع سرویس مختلف را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

قیمت دقیق خدمات برقکاری، تعمیر لوازم خانگی، لوله کشی، نظافت و… همگی با مراجعه به وبسایت یا اپلیکیشن هوم سرویز قابل مشاهده است.

انتهای پیام

مرتبط با : هوم سرویز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز