عسل دیگر صادر نمی‌شود

براساس اظهارات مدیرعامل صندوق زنبورداری کشور، صادرات عسل در سالجاری به صفر رسیده است، درحالی که طی سال گذشته حدود یک‌هزار و 500 تن عسل به خارج کشور صادر شد.
به گزارش کاماپرس، فعالان حوزه زنبورداری معتقدند از زمانی که سیاست‌های صادراتی به وزارت صمت منتقل شده، سیاست‌های بخش تولید کشاورزی دوتکه شده است و وضعیت صادراتی را تحت فشار قرار داده است، ضمن اینکه 75 درصد عسل ایران به ترکیه صادر می‌شد که آنها به خاطر حمایت از تولید داخل، واردات‌عسل از ایران را ممنوع کردند.
موضوع دیگری که بر صفرشدن صادرات‌عسل اثرگذار بوده این است که استاندارد ان‌آرپی (باقی‌مانده‌های دارویی و مواد مضر) را نداریم و در یکی دو ماه گذشته سازمان دامپزشکی آن را در دستورکار قرار داده است.
‌درهمین ارتباط بهزاد بانکی‌پور، مدیرعامل صندوق زنبور‌داری کشور می گوید: پیش از این تا 5 هزار تن‌عسل به کشورهای دیگر صادر می‌شد اما هم اکنون صادرات این ماده خوراکی به صفر رسیده است.
او اظهار می کند: صندوق زنبورداری بخش تولید را مدیریت می‌کند، اما به فرایندهای پس از آن دسترسی ندارد.
بانکی پور به دیگر مشکلات موجود در صادرات عسل اشاره می کند و می گوید: محدودیت‌های بانکی در انتقال ارز، کمرنگ شدن مراودات اقتصادی و بسته‌بندی نامناسب از دیگر موارد محدودکننده صادرات بوده است.

امکان تولید 5 هزار تن عسل در کشور

مشیر غفاری، مجری طرح ملی توسعه زنبورداری کشور هم با اشاره به مشکلات موجود در صادرات عسل می گوید: درکشور ظرفیت 5 هزار تن تولید عسل وجود داردکه از این ظرفیت استفاده نمی شود، متأسفانه صادرات به عراق و اربیل و دیگر کشورها متوقف شده است که با فعال‌سازی آنها می‌توان به این صنعت کمک کرد.
او می گوید: ‌امکان صادرات 52 نوع‌عسل در کشور وجود دارد، اما همچنان از ارزآوری آن برای کشور بی‌بهره هستیم.

آریاک سفر

انتهای پیام

 

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز