تغییر مهم عرضه خودرو در بورس کالا

بر اساس نامه‌ای از سوی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت به برخی از خودروسازان، قوانین عرضه خودرو در بورس کالا با تغییراتی مواجه شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر منطقی نامه‌ای به شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، بهمن‌موتور و آرین پارس ارسال کرد که بر اساس آن عرضه محصولات در بورس کالا باید در راستای تنظیم بازار صورت گیرد که این اقدام نیازمند رعایت برخی نکات است.

از نکات اعلام شده از سوی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیرصمت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دو شرکت بزرگ خودروساز در هر دوره برای هر محصول حداقل دوهزار عرضه باید انجام دهند که این عرضه برای شرکت‌های خصوصی حداقل 500 دستگاه باید باشد.

آریاک سفر

شرکت‌های خودروساز وظیفه دارند که خریداران محصولاتشان طی 48 ماه گذشته را لیست و به بورس کالا اعلام کنند تا این افراد همچنین برندگان دوره‌های گذشته بورس کالا، از لیست مشمولان خرید خودرو از بورس کالا حذف شوند.

خودروسازان وظیفه دارند که تعهدات قانونی ابلاغی همچون طرح جوانی جمعیت و… را نیز همزمان با عرضه در بورس کالا انجام دهند و همچنین طبق مجوزهای فروش اعطا شده برنامه‌ریزی کنند تا تعهدات پیشین دچار مشکل نشود و تعهدات معوق جدید نیز به وجود نیاید.

گفتنی است در بند آخر این نامه آمده عرضه‌ای فراتر از مجوز از سوی خودروساز و همچنین مشتقات مالی وابسته به خودرو مانند اوراق بهادار، پشتوانه دارایی و… که بر تعهدات خودروساز تاثیر خواهد گذاشت، نیازمند دریافت مجوز از وزارت صمت خواهد بود.

مزایای تغییر قوانین عرضه خودرو در بورس کالا

براساس این تصمیم و در نظر گرفتن حداقل میزان عرضه، از عرضه بیش‌از حد و قطره‌چکانی جلوگیری می‌شود و همچنین ممکن است تعادل در معاملات نیز به سبب همین امر رخ دهد. افزایش پاسخگویی به تقاضایای متقاضیان و همچنین کاهش سفته‌بازی و واسطه‌گری در بازار آزاد نیز ممکن است از نتایج دیگر تغییر قوانین عرضه خودرو در بورس کالا باشد.

انتهای پیام

مرتبط با : بورس کالای ایران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز