عرضه اولیه سود بیشتری دارد یا سرمایه گذاری در ETF ؟

با آغاز پذیره نویسی واحدهای صندوق های قابل معامله موسوم به ETF این پرسش در میان تازه واردان بورس مطرح شده است که خرید سهام در عرضه اولیه سود بیشتری دارد یا خرید واحدهای صندوق های قابل معامله ( ETF) ؟

به گزارش کاماپرس، پذیره نویسی واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله موسوم به ETF از امروز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 99 آغاز می شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

اولین صندوق سرمایه گذاری ETF که از امروز به صورت رسمی به بازار سرمایه اضافه می‌شود سهام باقیمانده دولت در بانک های ملت و صادرات و بیمه اتکایی امین است که به متقاضیان واگذار می شود.

سقف پذیره نویسی برای واحدهای این صندوق ها برای هر نفر 2 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در این باره بخوانید:

آریاک سفر

پرسشی که توسط تازه واردان به بورس مطرح می‌شود این است که خرید سهام در عرضه اولیه سود بیشتری دارد یا خرید واحدهای صندوق ETF ؟

در پاسخ باید گفت عرضه اولیه سهام و سرمایه‌گذاری در ETF دو مبحث جدا از یکدیگر به شمار می‌روند و نباید این دو فرصت سرمایه گذاری در بورس را با هم مقایسه کرد. توجه به این نکته ضروریست که دولت واحدهای صندوق ETF را با تخفیف 20 درصدی به متقاضیان واگذار می کند اما روند صعود یا سقوط قیمت این واحدها در بورس را عرضه و تقاضا تعیین می کند.

سهام هایی هم که در قالب عرضه های اولیه وارد بورس می شوند معمولا زیر ارزش واقعی قیمت گذاری می شوند اما این که روند قیمت آنها در روزهای بعد از عرضه اولیه چگونه باشد، به عرضه و تقاضای آن سهم بستگی دارد.

کوتاه سخن این که با وجودی که خرید سهام هم در عرضه اولیه و هم صندوق ETF در شرایط فعلی بورس تهران، ریسک چندانی ندارد و سودآوری آن قطعی به نظر می رسد اما این که سود خرید کدامیک از این دو سهام بیشتر است نیازمند رصد دقیق بازار و تحلیل فنی و علمی متغیرهای گوناگون موثر بر قیمت هر یک از این دو گونه سرمایه‌گذاری است.

 تفاوت های مهم عرضه اولیه و ETF

  1. عرضه اولیه واگذاری سهام یک شرکت است ولی ETF واگذاری سبدی از سهام چند شرکت. بنابراین در ارزیابی و تحلیل خرید و معامله سهامی که در عرضه های اولیه خریداری می کنید اطلاعات یک شرکت اهمیت دارد ولی وقتی واحدهای صندوق ETF را خریداری می کنید باید به وضعیت سهام چند شرکت که تشکیل دهنده این صندوق هستند، دقت و توجه کنید.
  2. عرضه اولیه در بورس تهران فعلا به روش ثبت سفارش(بوک بیلدینگ) انجام می‌شود اما خرید واحدهای صندوق ETF مثل خرید سهام عادی از طریق کد بورسی و همچنین برای افرادی که کد بورسی ندارند از طریق درگاه های اینترنتی بانک های عامل و یا مراجعه حضوری با بانک های عامل امکان پذیر است.
  3. عرضه های اولیه در ساعات محدود یک روز انجام می شود و فقط افراد دارای کد بورسی مجاز به خرید سهام از طریق عرضه اولیه هستند ولی پذیره نویسی واحدهای صندوق ETF تا پایان اردیبهشت ماه در ساعات اداری و برای هر ایرانی دارای کد ملی قابل انجام است.
  4. سهام خریداری شده در عرضه اولیه معمولا در اولین روز کاری بعد از انجام عرضه قابل معامله است اما واحدهای صندوق ETF تا 2 ماه قابل معامله نیست.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک صادراتبانک ملت
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز