عرضه اولیه اپال به قیمت 1250 تومان و 2 انتقاد مهم به آن

لست سکند

فردا چهارشنبه 6 اسفندماه عرضه اولیه اپال کانی پارس به عنوان اولین عرضه اسفندماه 99 انجام می شود و این درحالیست که این عرضه با 2 انتقاد مهم از سوی کارشناسان و سرمایه گذاران بورسی مواجه است.

به گزارش کاماپرس، عرضه اولیه اپال کانی پارس با نماد اپال فردا – چهارشنبه ششم اسفند 99 – در حالی انجام می شود که این عرضه پیش از این قرار بود در 26 آذرماه برگزار شود ولی در آن مقطع به صورت ناگهانی از دستور کار خارج شد.

در آن زمان علت دقیق و شفافی برای لغو عرضه سهام شرکت اپال کانی پارس اعلام نشد اما گران بودن قیمت در نظر گرفته شده برای این سهام یکی از گمانه زنی های علت لغو این عرضه بود. اکنون نیز دو انتقاد به این عرضه وجود دارد که یکی از آنها گران بودن قیمت سهم است.

1. گران فروشی اپال

در واقع بررسی ها در آن مقطع نشان می داد خرید سهم اپال با قیمت۱۴80 تومان از سوی سرمایه گذاران یک اقدام منطقی به شمار نمی آید. برخی فعالان بازار با محاسباتی نشان دادند که با توجه به EPS و سود ۵۴۱ ریالی و نسبت p/e این سهم که ۲۷.۳۵ است،  قیمت 1480 تومانی در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه اپال گران محسوب می شود. به بیان دیگر فعالان بازار با محاسبات خود نشان دادند با قیمت 1480 تومانی و نسبت  p/e  مذکور، پولی که باید برای خرید سهام اپال سرمایه گذاری شود بعد از 27 سال به سود دهی می رسد. این در حالیست که بنا به شواهد موجود و اظهارات کارشناسان تا ۲ سال پیش از تاریخ قبلی عرضه اپال، نسبت p/e سهم های خوب و بنیادی به خصوص در عرضه اولیه ها بیشتر از ۳ و ۴ نبود.

راز آسمان پایتخت

با این اوصاف فردا سهام اپال با تعدیل قیمت و به قیمت 1250 تومان (سقف قیمت) در معرض فروش گذاشته شده است و این قیمت نیز همچنان از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار تناسبی با نسبت p/e این سهم و ارزش واقعی آن ندارد.

2. شرایط نامطلوب بازار

علاوه بر این که بسیاری از فعالان بازار معتقدند این سهم گران است انتقاد دوم این است که با توجه به عرضه های ناموفق قبلی و این که بعضی از سهام عرضه شده اولیه؛ سهامداران خود را با زیان روبرو کرده اند این سهام نیز در این شرایط نباید عرضه شود و ریسک خرید آن به این قیمت بالا است. حتی عده ای از فعالان بورس با توجه به وضعیت کنونی بازار اجرای عرضه اولیه اپال را دهن کجی به سهامداران می دانند.

به هر شکل باید منتظر ماند و دید فردا استقبال از این عرضه چگونه پیش خواهد رفت و آیا اپال نهایتا عرضه خواهد شد یا همچون مرتبه قبل عرضه این سهام لغو می شود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : فرآوری معدنی اپال کانی پارس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز