سه گام اورژانسی برای آرام کردن بازار مسکن

یک اقتصاددان پیشنهاد داد که دولت با پرداخت تسهیلات مناسب به خریداران، دریافت مالیات از عائدی سرمایه و عرضه سنگین سهام ،می تواند بازار مسکن را آرام کند.

به گزارش کاماپرس، حسین عبده تبریزی، مشاور وزیرسابق راه و شهرسازی معتقد است که سه راهکار پیش روی دولت برای ساماندهی بخش مسکن وجود دارد و درصورتی که این راهکارها همگام با هم اجرایی شوند، شاهد بازگشت آرامش به این بخش مهم از اقتصاد کشور خواهیم بود.

اولین راهکار

عبده تبریزی نخستین راهکار را پرداخت یک‌شکل از تسهیلات خرید می داند که متقاضیان به‌عنوان مثال در ۵ سال اول تنها رقم مربوط به سود تسهیلات را به‌صورت اقساط پرداخت کنند و از این طریق رقم قسط کاهش یابد.

راهکار دوم

آریاک سفر

دومین راهکار اورژانسی، دریافت مالیات از عایدی سرمایه برای همه بازارها واز همه سرمایه‌داران است، درواقع اگر مالیات مناسبی از سفته بازان بازار مسکن دریافت شود شاهد این حجم از خرید وفروش بین دلالان وافزایش قیمت مسکن نخواهیم بود.

راهکار سوم

اما آخرین راهکاری که از سوی این اقتصاددان مطرح کشور مطرح می شود، عرضه سنگین سهام از سوی دولت به بازار بورس، است.
او در گفت و گو با دنیای اقتصاد می گوید: با اجرای این سه راهکار هم برای بخشی از کسری بودجه شدید در سال جاری منبع درآمدی تعریف می‌شود و هم ایجاد آرامش در بازار بورس به‌عنوان بازار پیشقراول نوسانات قیمتی بازار مسکن می‌تواند منجر به ایجاد آرامش قیمتی و مهار جهش قیمت در بازار مسکن شود.
تضعیف ریال علت افزایش قیمت مسکن

عبده‌تبریزی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی چه چشم‌اندازی برای رشد قیمت مسکن وجود دارد و حد افزایش قیمت مسکن چیست، اظهار می کند:بالا رفتن قیمت مسکن به معنای کاهش ارزش ریال در داخل کشور است.
این اقتصاددان اضافه می کندک در واقع آنچه باعث می‌شود قیمت مسکن بالا رود،موضوع افزایش قدرت خرید یا افزایش درآمدهای مردم نیست، بلکه مساله و علت اصلی تضعیف ریال و وجود نقدینگی قابل ملاحظه در کشور است.
او همچنین درباره عدم تمایل سازنده‌ها برای ورود به بازار ساخت و ساز در شرایط فعلی می گوید:هم‌اکنون یک گرایش عمده در بازار،تمایل به حفظ کردن ملک است، یعنی فردی که واحد مسکونی دارد تمایلی به فروش ندارد چون با انتخابی بهتر از ملک برای تبدیل دارایی خود روبه‌رو نیست بنابراین طبیعی است که سازنده‌ها هم در این مقطع، حفظ وضعیت را ترجیح دهند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “سه گام اورژانسی برای آرام کردن بازار مسکن

  1. محمود گفته:

    والا مسکن و قیمت ها از تورم جلوتر سرعتش طلا ده برابر رشد مگر نقدینگی چقدر رشد داشته

  2. ادیب گفته:

    بهترین گام برای رفع مشکل مسکن فقط واگذاری زمین رایگان به مستاجر ها می باشد که خدا راشکر این همه زمین های هموار در تمامی استان ها وجود دارد که جواب گوی مستاجران همان شهر باشداگر مشکل زمین حل شود بقیه حل میشه واز طریق مسکن شهر سازی وام داده بشه به کسانی که توانی ساخت وساز را ندارن وبرای مدت طولانی فروش این ملک ها ممنوع باشد تا از بالا رفتن قیمت مسکن جلوگیری شود اگه این طرح اجرا بشه مطمئنن قیمت مسکن و اجاره کاهش پیدا می کنه البته درصورت اجرا دیگه مستاجر در ایران نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز