شوک بورس مسکن را گران می کند؟

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: فشارها به بازار مسکن سرریز شده است و به همین دلیل بازارهای سرمایه و طلا و ارز به تلاطم افتاده‌اند. البته به نظر می‌رسد که تأثیر خروج سرمایه از بورس زودتر از آنکه تأثیر خود را  روی معاملات مسکن نشان دهد، بازار اجاره‌بها را متأثر کرده است.

به گزارش کاماپرس، نگرانی برای بازار مسکن آن‌قدر تقویت شده است که دیروز محمود محمودزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت که با توجه به اتفاقات بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌شود که تکانه‌هایی به بازار مسکن وارد شود. او توضیح داده که از آنجایی بازارهای سرمایه و طلا و ارز به تلاطم افتاده‌اند که فشارها به بازار مسکن سرریز شده است.  البته به نظر می‌رسد که تأثیر خروج سرمایه از بورس زودتر از آنکه تأثیر خود را  روی معاملات مسکن نشان دهد، بازار اجاره‌بها را متأثر کرده است. بازار اجاره که معمولا در ماه‌های پایانی تابستان با کاهش قیمت را تجربه می‌کرد و بسیاری از مستأجران را به جابه‌جایی‌های پایان فصل قانع کرده بود، امسال برخلاف روال همیشگی افزایش بها را تجربه کرد.

کمبود عرضه، پاشنه آشیل بازار مسکن

به گزارش شهروند، با این حال کارشناسان مهم‌ترین مشکل بازار مسکن ایران را کمبود عرضه می‌دانند. براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی بازار مسکن ایران سالانه به حدود یک‌میلیون واحد مسکونی نیاز دارد اما در سال‌های اخیر فقط برای ٣٠٠ تا ٣٥٠‌هزار واحد مسکونی در‌سال پروانه ساخت صادر شده است. علاوه بر این و براساس گزارش وزارت راه‌وشهرسازی چیزی حدود ٥٠ تا ٦٠‌درصد قیمت تمام‌شده مسکن در ایران مربوط به زمین است و ایران برخلاف بسیاری از کشورهای جهان ابزارهای مالیاتی بازدارنده‌ای برای کنترل قیمت زمین ندارد. همچنین تورم دورقمی در ایران موجب شده است که مسکن مانند بسیاری از کالاها از حالت کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود و سوداگری در این بخش بیداد کند. مجموع این رخدادها باعث شده است که تورم قیمت مسکن از نرخ رشد دستمزد سبقت بگیرد و بسیاری از خانواده‌های ایرانی را از داشتن سرپناه مناسب محروم کند.

آریاک سفر

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “شوک بورس مسکن را گران می کند؟

  1. مسعود گفته:

    یک طرح مضحک بنام طرح تفصیلی را برای عوام به اجرا گذاشتید و جلوی ساختمان سازی را گرفتید که البته با یک بررسی ساده متوجه میشوید که این طرح برای خواص و صاحبان امضا های خاکستری قابل اجرا نیست،کافی است مجوز ساخت را در طرح تفصیلیبرای هر ملک فقط سی تا چهل درصد زیادتر کنید،قیمت مسکن و عرضه آن تعدیل خواهد شد.بازار سرمایه و بورس هم تاثیر زیادی نخواهد داشت

  2. محسن گفته:

    آقا مسعود عزیز ، طرح تفصیلی با همه ی شرح و تفصیلاتش ، قادر به جلوگیری از تخلفات عمده در بخش مسکن و ساخت و ساز نیست و این تازه در محدوده شهرها است ، تبدیل اراضی ملی و کشاورزی به مسکونی و ویلا سازی و تصرفات غیر قانونی هم که جای خود دارد ، دوزار دهشاهی قوانین طرحهای تفصیلی را هم بردارند ، به نظرتان این جماعت آدمخوار ، کدام خدا را بندگی خواهند کرد؟گرانی زمین و مسکن به مانند سایر گرانی ها ، ریشه در جای دیگری دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز