شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا به‌شمار می‌روند و اکثریت آنها از رده‌بندی بین‌المللی بالایی برخوردار هستند. از معروف‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا می‌توان به دانشگاه بولونیا، ویتا، میلان، ساپینزا روم، پیزا، پادوا، ترنتو و غیره اشاره کرد. دانشگاه‌های معروف این کشور در رنکینگ جهانی بین 149 تا 500 قرار گرفته‌اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

در صورتی که دانشجویان بتوانند بورسیه تحصیلی کامل دریافت کنند، امکان تحصیل رایگان برای آنها در ایتالیا فراهم می‌شود. امکان تحصیل با هزینه‌های کم در دانشگاه‌های ایتالیا نیز وجود دارد. دانشگاه‌های دولتی این کشور پرداخت شهریه را بر مبنای وضعیت مالی هر فرد ارائه می‌دهند و حتی اگر بورسیه تحصیلی تماما شهریه را پوشش ندهد، از هزینه‌های کلی تحصیلی تا میزان قابل توجهی کاسته می‌شود. در واقع دانشگاه‌های ایتالیا برای تعیین هزینه‌های شهریه دستاوردهای علمی، درآمد، ملیت و وضعیت مالی متقاضیان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین، امکان دریافت وام، کمک هزینه و بورسیه تحصیلی هم وجود دارد. در ادامه کاماپرس شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا را بررسی می‌کند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

وجود مدارک هویتی، گواهی تمکن مالی، مدارک تحصیلی مقاطع قبلی، ارائه مدرک زبان، محل اسکان، نامه پذیرش، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و رزومه از مهمترین مدارک و شرایط اخذ ویزای تحصیلی به شمار‌ می‌روند.

راز آسمان پایتخت

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

بیش از هزار و 400 بورسیه تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایتالیا ارائه شده است. برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های این کشور متقاضیان باید حداقل معدل بالای 14 داشته باشند. از جمله بورسیه‌های تحصیلی این کشور می‌توان از بورسیه دولتی، بورسیه بین‌المللی BOLOGNA، بورسیه دانشگاه PAVIA، بورسیه دانشگاه پلی تکنیک میلان و بورسیه دانشگاه PODOVA  نام برد.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

مقطع دکترا در ایتالیا حدود 4 سال طول می‌کشد و دانشجویان می‌بایست همراه با استاد راهنما در یک پروژه تحقیقاتی در چارچوب و قوانین دانشگاه فعالیت کنند. دانشجویان برای دریافت مدرک دکترا باید حداقل پایان‌نامه‌ای با بیش از 100 هزار کلمه ارائه دهند، ارائه آنها می‌تواند به زبان ایتالیایی و یا انگلیسی باشد. دانشجویان مقطع دکترا در کشور ایتالیا مجاز هستند هفته‌ای 30 ساعت به کار مشغول شوند. تحصیل در مقطع دکترا عموما به زبان ایتالیایی ارائه می‌شود؛ اما برخی از دانشگاه‌ها نیز تدریس را به زبان انگلیسی انجام می‌دهند و فرد متقاضی برای درخواست به آنها باید حداقل نمره آیلتس 6 یا 6.5 را کسب کند.

لیست دانشگاه‌های رایگان ایتالیا دانشکده‌ها
دانشگاه تورین علوم زیستی و پزشکی، هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی و مدیریت، فیزیک، علوم طبیعی
 

دانشگاه میلان

ریاضیات، علوم اجتماعی و مدیریت، مهندسی و فناوری، اقتصاد و تجارت، علوم زیستی و پزشکی، هنر و علوم انسانی
دانشگاه کامرینو داروخانه، علوم زیستی و دامپزشکی، طراحی معماری، علم و فناوری، قانون
 

دانشگاه فلورانس

معماری، قانون، مهندسی، هنر، ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی، پزشکی و جراحی، روانشناسی، علوم سیاسی، فارماکولوژی
 

 

دانشگاه کافوسکاری ونیز

اقتصاد، مدیریت، فلسفه و میراث فرهنگی، علوم محیطی و علوم کامپیوتر، مطالعات آسیایی و مدیترانه‌ای، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی تطبیقی، علم مولکولی و نانوسیستم‌ها

تحصیل بدون آزمون ورودی

ایتالیا هر ساله برنامه‎‌هایی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی بدون آزمون ارائه می‌دهد. یکی از راه‌های پذیرش تحصیلی بدون آزمون، گذراندن دوره تحصیلی پایه به زبان ایتالیایی است. از رشته‌های بدون آزمون ورودی ایتالیا می‌توان به رشته‌های اقتصاد بازرگانی، قانون، طراح مد، روابط بین المللی، مدیریت بین المللی، دارایی مالی سرمایه گزاری، غذاشناسی و روانشناسی اشاره کرد.

مدرک زبان ایتالیایی مورد نیاز دانشگاه‌های ایتالیا

برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا نیاز به ارائه حداقل مدرکB2  زبان ایتالیایی است. همچنین، اگر قصد نداشته باشید به این زبان تحصیل کنید برای گذران زندگی و اقامت در این کشور یادگیری زبان ایتالیایی از جمله الزامات به حساب می‌آید.

اگر برای تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا درخواست می‌دهید باید دارای مدرک آیلتس یا تافل باشید. برای مثال پذیرش در یکی از برترین دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه بولونیا به حداقل نمره 5.5 آیلتس یا نمره 80 تافل نیازمند است.

دانشجویان برای ورود به برخی دانشگاه‌ها باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنند و در صورت گرفتن نمره حد نصاب، مورد پذیرش قرار می‌گیرند. در ایتالیا برای ورود به بسیاری از رشته‌ها نیاز به آزمون ورودی بوده و تعدادی از رشته‌ها در مقطع کارشناسی نیاز به آزمون ندارد. ازجمله آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها می‌توان به آزمون IMAT، TIL، GMAT، TOLC، ALPHA TEST اشاره کرد. شرط معدل برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 14 و برای دکترا 15 است.

همچنین، دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی و ارشد می‌توانند به صورت پاره وقت بیست ساعت در هفته به کسب درآمد مشغول شوند. حقوق دریافتی هر فرد به ازای هر ساعت کاری بین 8 تا 10 یورو است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز