شب و صبح کنکور چی بخوریم؟

تغذیه کنکور-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

تغذیه مناسب در شب و صبح کنکور بر افزایش تمرکز و حتی کاهش سطح استرس داوطلبان کنکور اثرگذار است.

به گزارش کاماپرس، اشتباه در انتخاب غذا و نوشیدنی در روزهای کنکور می تواند به قیمت از دست دادن این فرصت مهم تمام شود. دغدغه‌ای که بسیاری از داوطلبان و خانواده‌هایشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انتخاب غذاهایی است سلامت فرد را در روز کنکور تامین کند.

دکتر آزاده نجارزاده، متخصص تغذیه در این رابطه به کاماپرس می‌گوید: تغذیه مناسب می‌تواند به افزایش تمرکز و مهمتر از آن کاهش سطح استرس داوطلب کمک کند.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان این نکته که روز کنکور، روز آزمون و خطا نیست، گفت: توجه به نکات تغذیه‌ای درباره فردی که عادت به خوردن صبحانه و یا تحمل برخی مواد غذایی را ندارد، ضروری است.

راز آسمان پایتخت

تغذیه مناسب شب قبل از کنکور

وی با تاکید بر مصرف غذای سبک در شب کنکور، مطرح کرد: از مصرف غذای سنگین و فست فود در شب کنکور پرهیز شود چراکه هضم آن سخت بوده و خواب فرد را بر هم می‌زند و همین بی‌خوابی باعث افزایش استرس و کاهش تمرکز فرد می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، شام قبل از کنکور باید غذایی ساده و پروتئینی باشد. از حبوبات مانند عدسی و گوشت مرغ و بوقلمون می‌توان برای تامین پروتئین غذا استفاده کرد.

وی ادامه داد: در بوقلمون اسید آمینه‌ای به نام  تریپتوفان وجود دارد که در بدن به سروتونین تبدیل شده و در خواب بهتر و آرام سازی فرد نقش دارد.

نجارزاده با تاکید بر اهمیت مصرف شام قبل کنکور در سر شب، گفت: مصرف یک لیوان شیر گرم قبل خواب به خواب راحت فرد کمک می‌کند.

تغذیه کنکور-کاماپرس

صبح کنکور چی بخوریم؟

وی درباره افرادی که عادت به خوردن صبحانه ندارد، گفت: این دسته از داوطلبان حتما یک لقمه صبحانه همراه خود داشته باشند و بیسکوییت یا کیک را جایگزین صبحانه نکنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به نوع صبحانه صبح کنکور، اظهار کرد: بخشی از آن باید کربوهیدراتی باشد که راحت‌تر خورده شده و سریع جذب نشود، مانند نان‌های سبوس دار صنعتی یا سنگک، چراکه نان‌های لواش و سفید یا باگت سریع جذب شده و باعث افزایش سریع قند خون فرد در لحظه مصرف و افت آن درسرجلسه آزمون می‌شود.

وی ادامه داد: توصیه می شود در کنار کربوهیدارت حتما پروتئین مصرف شود که بهترین نوع آن برای صبحانه تخم مرغ است، البته توجه به تحمل فرد برای پیشگیری از مشکلات گوارشی در جلسه امتحان نیز مهم است. این مطلب توسط تحریریه کاماپرس تهیه شده است، لطفا نظرات خود را در قالب کامنت برای ما ارسال کنید.

به گفته وی پنیر و گردو نیز گزینه بعدی برای تامین پروتئین وعده صبحانه است.

میان وعده مناسب در جلسه کنکور

این استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد، با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و حین جلسه کنکور نیز بیان کرد: نیم ساعت قبل جلسه حتما آب مصرف کنید و سر جلسه از میان وعده مغزیجات مانند فندق، پسته، گردو و بادام، همچنین خرما، انجیر، توت و آب ساده استفاده کنید چون به حفظ قند خون فرد کمک می‌کند.

دکتر نجارزاده در خاتمه تاکید کرد: داوطلبان از مصرف شکلات، کیک و آبمیوه‌های صنعتی در جلسه آزمون خودداری کنند چون به هیچ عنوان گزینه‌های خوبی برای زمان امتحان نیستند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “شب و صبح کنکور چی بخوریم؟

  1. سوگل اژدری گفته:

    بابا یه کنکور انقدر سخت نگیرید 2 مشت مویز هم با خودتون ببرید سرجلسه تموم میشه میره دیگه

  2. سحر امیدی گفته:

    شما هنوز به درس خووندن امید دارید ؟ یا دارید کارایی که باید انجام بدید میپیچونید مثل سربازی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز