شاهین بخریم یا کوییک ؟

سایپا در سال 1395 سه سال پس از عرضه اولین هاچ بک، کوییک را در سال 1395 معرفی و پس از آن در سال 1397 از سدان جمع و جور این شرکت که شاهین نام دارد رونمایی کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کوییک و شاهین دو محصول سایپا طرفداران بسیار زیادی دارد که علاوه بر شباهت‌هایی که با هم دارند، دارای تفاوت‌هایی نیز هستند که شاید انتخاب را برای خریداران و طرفداران این دو خودرو سخت کند. در ادامه این مطلب به بررسی مشخصات و ویژگی‌های این دو محصول پرداخته شده است؛

در همین زمینه بخوانید:

بدنه این دو ماشین چه تفاوتی با هم دارد؟

بدنه کوییک از نوع هاچ بک با طول 3 متر و 98 سانتیمتر، عرض یک متر و 68 سانتیمتر و ارتفاع یک متر و 52 سانتیمتری است. اما بدنه شاهین از نوع سدان بوده و با ابعاد 4 متر و 46 سانتیمتر طول، در یک متر و 77 سانتیمتر عرض و ارتفاع یک متر و 49 سانتی‌متری بزرگتر است. به این ترتیب شاهین می‌تواند 5 سرنشین داشته باشد اما تعداد سرنشینان در کوییک 4 نفر در نظر گرفته شده است.

آریاک سفر

نکته دیگر درباره گنجایش شاهین صندوق عقب آن است که حجمی 420 لیتری دارد. وزن این خودرو نیز هزار و 260 کیلوگرم است؛ در مقابل کوییک هزار و 65 کیلوگرمی قرار دارد که صندوقش حدودا 200 لیتر کمتر از شاهین ظرفیت دارد؛ صندوق عقب کوییک 225 لیتری است.

فنی شاهین قوی‌تر است یا کوییک ؟

هر دو خودرو دارای پیشرانه خطی، حجم پیشرانه 1503 سی‌سی، 4 سلیندر و 8 سوپاپ هستند.

از تفاوت آن‌ها می‌توان به توربوشارژ بودن شاهین با قدرت حداکثری 110 اسب بخار اشاره کرد؛ حداکثر قدرت کوییک هم 87 اسب بخار در 5 هزار و 300 دور در دقیقه اعلام شده. حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر در شاهین نیز در مقابل حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه کوییک قرار دارد. حداکثر سرعت این دو خودرو نیز 30 کیلومتر بر ساعت با هم فاصله دارند؛ نهایت سرعت شاهین 190 کیلومتر است اما حداکثر سرعتی که کوییک می‌تواند به آن دست یابد، 160 کیلومتر در نظر گرفته شده.

میزان مصرف سوخت ترکیبی در کوییک 7 لیتر در 100 کیلومتر و حجم باک آن 41 لیتری است ولی شاهین با حجم باک 47 لیتری، برای طی هر 100 کیلومتر حدود 10 لیتر سوخت می‌سوزاند.

این دو خودرو سایپا از لحاظ سیستم انتقال قدرت کاملا شبیه به هم هستند؛ نوع جعبه دنده آن‌ها خطی، تعداد دنده آن‌ها 5 عدد و محور محرک آن‌ها به سمت جلو است.

از تفاوت تجهیزات و امکانات این دو خودرو می‌توان به فرمان برقی شاهین و هیدرولیک کوییک اشاره کرد. همچنین سیستم ترمز عقب شاهین از نوع دیسکی و در کوییک از نوع کاسه‌ای است. البته سیستم ترمز جلو شاهین هم از نوع دیسکی خنک شونده است و کوییک از سیستم ترمز جلو دیسکی بهر‌مند است.

سیستم تعلیق هر دو خودرو مک فرسون، سیستم تعلیق عقب آن میله پیچشی بوده و هیچ‌کدام مجهز به سیستم بازیابی انرژی ترمز نیستند.

امنیت و امکانات کوییک و شاهین

شاهین و کوییک هر دو دارای سیستم ترمز ضدقفل، ایمبولایزر، کیسه هوای راننده، کیسه هوای سرنشین وقفل صندلی کودک هستند. همچنین عرض تایر جلو و عقب این دو محصول 185 میلی‌متر است.

خودروی شاهین قابلیت‌هایی همچون ایمنی سیستم تقسیم نیروی ترمز ای بی دی، سیستم کنترل پایداری خودروی ای اس پی، کروز کنترل، ورود و خروج بدون کلید، فشار باد تایرها و پیش‌کشنده کمربند ایمنی دارد که کوییک فاقد این تجهیزات است.

از دیگر مکانات بدنه شاهین که کوییک از آن بی‌بهره است، می‌توان به چراغ روشنایی در روز و فعال شدن خودکار چراغ‌ها اشاره کرد.

همچنین قطر رینگ جلو و عقب شاهین 15 اینچی و قطر رینگ جلو و عقب کوییک 14 اینچی است.

خودرو شاهین دارای امکانات داخلی همچون استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، گرمکن آینه، دوربین دنده عقب و سانروف است در حالی که کوییک فقط با دماسنج ارائه می‌شود.

از امکانات رفاهی شاهین می‌توان سیستم تهویه خودکار، صندلی چرم و استراحتگاه مرکزی دست اشاره کرد که کوییک این تجهیزات را ندارد.

تجهیزات صوتی این دو محصول بدین صورت است که خودرو کوییک فقط مجهز به 4 اسپیکر ولی شاهین دارای نمایشگر مرکزی و بلوتوث است.

گفتنی است در حال حاضر قیمت کوییک و شاهین در بازار 21 اردیبهشت 1401 به ترتیب 232 و 393 میلیون تومان اعلام شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز