سیگنال جدید بانک مرکزی به بورس و دلار

تور لحظه آخری-کاماپرس

دو بازار ارز و بورس هفته داغی را با سیگنال های جدید بانک مرکزی پیش رو دارند چرا که در هفته گذشته این دو بازار مهم عکس هم حرکت کردند و سرمایه گذاران را به تب و تاب انداختند و در این هفته نیز نقش نوسانات قیمت دلار در بورس و نقش نوسانات بورس در قیمت دلار به شدت توسط سرمایه گذاران هر دو بازار رصد می شود.

به گزارش کاماپرس، بانک مرکزی از نیمه هفته گذشته نرخ ارز را در صرافی های بانکی کاهش داد اما این کاهش نتوانست اثر کاهنده بر بازار داشته باشد. همزمان با این اقدام عرضه ارز به سامانه نیما نیز افزایش قابل توجهی داشته است. به نظر می رسد بانک مرکزی به عنوان بازارساز بازار ارزی کشور در هفته پیش رو نیز سیاست کنترل نرخ ارز را با همین دو ابزار ادامه دهد و سیگنالی که از سوی بانک مرکزی به دلار داده می شود سیگنال کاهشی است.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود به حقوقی های بازار نیز سیگنال حمایت از بورس را فرستاده و خواستار هزینه کردن بخشی از سودهای قبلی آنها در روزهای پیش رو برای خرید سهام شده است. آیا این تمهیدات بانک مرکزی می تواند دو بازار مهم دلار و ارز را به تعدل برساند.

ورود پرقدرت بانک مرکزی به بازار دلار

روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی به این موضوع پرداخته و نوشته است: رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد که در پنج ماه نخست، به میزان 15 میلیارد دلار ارز واردات از سوی بانک مرکزی تامین شده است. نکته دیگر، این است که به گفته همتی، بانک مرکزی از روز سه‌شنبه، از طریق بازار متشکل ارزی و صرافی‌های بانکی تامین نیازهای ارزی بازار اسکناس را آغازکرده است و در روزهای آتی نیز این سیاست را با هدف ایجاد تعادل و ثبات بازار ارز با قدرت پیش خواهد برد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که کاهش نرخ صرافی ملی نسبت به بازار نیز با این استدلال صورت گرفته است.

راز آسمان پایتخت

حمایت بانک مرکزی از نقدشوندگی سهام

او در یک مطالبه جداگانه یک پیشنهاد را در جهت بازارسازی بازار سرمایه مطرح کرد که مالکان عمده سهام اعم از نهادهای دولتی، عمومی غیر‌دولتی، بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که طی چند ماه اخیر به‌دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند، با رعایت ضوابط قانونی، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخشی از پیام خود نوشت: بانک مرکزی، توسعه بازار سرمایه ‌و افزایش سهم آن در نظام تامین مالی را در راستای اصلاح ساختاری اقتصاد و ثبات مالی می‌داند و از آن حمایت می‌کند و استقرار نظام عملیات بازار باز و توسعه ابزارها و بازار بدهی دولتی و انتشار گواهی اعتبار مولد را در این راستا پی می‌گیرد. همتی در انتهای پست اینستاگرامی خود پیشنهاد می‌کند که بازارسازی در جهت حفظ نقدشوندگی لازم در بازار سهام به‌صورت عاجل با همکاری جدی سهامداران عمده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر بازیگران اصلی بازار سرمایه انجام گیرد.

باید منتظر ماند و دید سیگنال های بانک مرکزی به بورس و دلار در معاملات امروز و هفته پیش رو چه در این دو بازار چه نتیجه ای را رقم می زند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز