سود قابل توجه خریداران خودرو در بورس

لست سکند

عرضه خودرو در بورس کالا – به دلیل امکان خرید با قیمت کمتر از بازار – با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شده است.

به گزارش کاماپرس، به نقل از کارگزاری فارابی، این جذابیت به‌ویژه پس از عرضه دو خودروی پرطرفدار دیگنیتی و فیدلیتی، به مراتب بیشتری از هر زمان دیگری شده است. عرضه خودرو در بورس با گروه بهمن آغاز شد و هم اکنون ایران‌خودرو نیز با دو خودروی هایما S5 و S7 به جمع فروشندگان خودرو در بورس کالا پیوسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در آخرین مرحله فروش خودرو در بورس، خریداران موفق شدند 10 تا 16 درصد ارزان‌تر خودروی مورد نظرشان را از طریق بورس کالای کارگزاری فارابی خریداری کنند.

عرضه خودرو در بورس

اردیبهشت امسال، طلسم ورود خودرو به بورس با عرضه وانت‌های تک کابین و دو کابین کارا شکسته شد. گروه خودروسازی بهمن پیشتاز عرضه خودرو در بورس بود و پس از کارا، قرار بود گروه بهمن موتور و کرمان موتور، اقدام به عرضه سایر خودروهای خود در بورس کنند؛ اما با مخالفت بوجود آمده برای مدتی فرایند فروش خودرو در بورس متوقف شد و درنهایت با تصویب شورای عالی بورس و رفع موانع موجود، عرضه خودرو در این بازار از سر گرفته شد و حالا طبق اعلام بورس کالا، به‌زودی باید شاهد عرضه خودروهایی مانند هایما S5 و S7، دایون ، لاماری ایما، کاپرا و چندین خودرو سبک و سنگین دیگر در بورس باشیم.

در مرحله جدید از عرضه خودرو در بورس، تعداد 600 خودروی دیگنیتی و فیدلیتی گروه خودروسازی بهمن در تاریخ 26 مرداد ماه از طریق بورس کالا و با قیمت رقابتی عرضه شدند که نزدیک به 3500 نفر برای این عرضه ثبت سفارش کردند.

نکته جالب در رابطه با این عرضه، سود مناسب خریداران از خرید خودرو در بورس بود. با توجه به جدول زیر، خریداران این دو خودرو توانستند بین 100 تا 180 میلیون تومان، پایین‌تر از قیمت روز بازار آزاد، خودروهای خود را خریداری کنند. با توجه به قیمت نهایی این خودروها و اختلاف قیمت آن‌ها با بازار آزاد، می‌توان نتیجه گرفت، خرید این دو خودرو سود 10 تا 16 درصدی برای خریداران به همراه داشت.

راز آسمان پایتخت

خودرو در بورس-کاماپرس

هایما S7 و S5 آماده عرضه در بورس

با عرضه موفق دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی در بورس و اعلام آمادگی سایر خودروسازان، حالا خبر از عرضه سایر خودروها در بورس به گوش می‌رسد. با اعلام هیات پذیرش بورس کالای ایران، لاماری ایما از گروه آرین پارس موتور، دایون Y۵ از گروه خودروسازی ایلیا، خودروهای هایما در دو مدل S۷ و S۵ از گروه ایران خودرو، وانت دو کابین کاپرا از گروه بهمن موتور، کامیونت ۶ تن فاو تایگر (Tiger V) و کشنده تک محور CA۴۱۸۰ از گروه سیبا موتور و کامیون فورس و امپاور از گروه بهمن دیزل، در بورس کالا پذیرش شده و بزودی شاهد عرضه آن‌ها خواهیم بود.

با توجه به اخبار منتشر شده، در مرحله بعد شاهد حضور ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در این بازار خواهیم بود. ایران خودرو قصد دارد با عرضه دو خودروی هایما S7 و S5 برای اولین بار فروش خودرو را از طریق بورس کالا عملی کند.

نحوه خرید خودرو در بورس

برخلاف سرمایه‌گذاری در بورس که متقاضیان باید جهت دریافت کد بورسی اقدام کنند، خرید خودرو در بورس تنها از طریق کد بورس کالا انجام می‌گیرد. کد بورس کالا با کد بورسی و کد معاملات آتی تفاوت دارد. جهت دریافت کد بورس کالا، متقاضیان باید ابتدا از طریق ثبت‌نام در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی به‌نشانی farabi.ebgo.ir، فرایند اخذ کد آنلاین در بورس کالا را تکمیل کنند.

توجه داشته باشید یکی از الزامات خرید خودرو در بورس کالا، افتتاح حساب وکالتی است. منظور از حساب وکالتی، حساب بانکی مشتری است که جهت واریز وجوه پیش‌پرداخت نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح شده و برای مسدود کردن وجوه واریزی به بورس، وکالت داده می‌شود تا در زمان انجام معامله به نام مشتری، وجه مسدودی به حساب تعریف‌شده کارگزار منتقل شود. چنانچه معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.

جهت افتتاح حساب وکالتی، معرفی‌نامه‌ای هنگام ثبت‌نام کد بورس کالا از سوی کارگزاری فارابی به‌طور آنلاین صادر می‌شود که متقاضیان باید با معرفی‌نامه مذکور به‌ یکی از بانک‌های منتخب مراجعه کند. برای آشنایی با نحوه افتتاح حساب وکالتی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه افتتاح حساب وکالتی بورس کالا را مطالعه کنید.

پس از افتتاح حساب وکالتی، باید به سامانه EBGO کارگزاری فارابی مراجعه کنید و اطلاعات حساب خود را از طریق کلیک بر روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» در این سامانه به کارگزاری فارابی اعلام شود.

توجه داشته باشید که فعالیت در بورس کالا نیز مانند سایر بخش‌های بازار سرمایه، نیازمند ثبت‌نام در سامانه سجام است. اگر تاکنون در سجام ثبت‌نام نکرده‌اید، ضروری است از طریق سجام در این سامانه نیز ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه خرید خودرو در بورس کالا از سوی کارگزاری فارابی برای متقاضیان پیامک می‌شود.

فرایند خرید خودرو در بورس

همان‌طور که ذکر شد، خرید خودرو در بورس از طریق سامانه EBGO کارگزاری فارابی صورت می‌گیرد. شرایط خرید هر خودرو در بورس متفاوت است. برای مشاهده جزئیات خرید می‌توانید از طریق این لینک به اطلاعیه عرضه هر خودرو که در سامانه EBGO اعلام می‌شود استفاده کنید.

در اطلاعیه عرضه خودرو، تمامی جزئیات از قبیل نوع خودرو، رنگ خودرو، امکانات آن، میزان مبلغ برای پیش‌پرداخت، زمان عرضه و زمان تحویل خودرو، نحوه تحویل خودرو و… اطلاع‌رسانی می‌شود.

متقاضی خرید خودرو در بورس، ابتدا باید مبلغ پیش‌پرداخت را با توجه به اطلاعیه عرضه هر خودرو، به حساب وکالتی خود واریز کند و سپس با مراجعه به سامانه EBGO سفارش خود را از طریق این سایت ثبت کند. لازم به ذکر است زمان ثبت سفارش در این سامانه از روز انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت 17 روز قبل از زمان عرضه است.

توجه داشته باشید، متقاضی می‌تواند در سامانه EBGO قیمت مورد نظر خود را برای خرید خودرو اعلام کند. برای هر خودرو یک قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود که این قیمت حداقل قیمت برای ثبت سفارش است. در صورت تمایل نیز، متقاضی می‌تواند اختیار قیمت‌گذاری را به کارگزار واگذار کند. در این حالت کارگزار با بررسی قیمت‌های درج شده در روز عرضه، قیمت مناسب جهت خرید را برای مشتری ثبت می‌کند. معمولا کارگزار سعی دارد بهترین قیمت برای خرید را با بررسی قیمت‌های سایر خریداران ثبت کند و از خرید با قیمت‌های بالاتر از قیمت بازار خودداری می‌کند.

در صورتی که سفارش خرید مورد تایید قرار گیرد، متقاضی باید ظرف سه روز کاری باقی‌مانده مبلغ معامله را به همراه سایر هزینه‌ها مانند هزینه عوارض، بیمه، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و… را به حساب‌های اعلامی که در اطلاعیه عرضه موجود است، واریز کند. در صورتی که فرد در مهلت قانونی واریز وجه را انجام ندهد یا قصد انصراف از خرید را داشته باشد، باید مبلغی به عنوان جریمه به شرکت خودروساز پرداخت کند.

توجه داشته باشید در صورتی که سفارش خریدار پایین‌تر از قیمت معامله شده در روز عرضه باشد، مبلغ واریز به حساب وکالتی در همان روز به همان حساب عودت داده می‌شود و فرد می‌تواند مبلغ را برداشت کند.

تحویل خودرو نیز از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت خودروسازی صورت می‌گیرد. برای تعیین نمایندگی نیز خریدار خودرو باید به سامانه EBGO کارگزاری فارابی مراجعه کند و نمایندگی مورد نظر خود را در این سامانه تعیین کند.

انتهای پیام

مرتبط با : کارگزاری فارابی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز