سود عرضه اولیه بیشتر است یا سود صندوق های سرمایه گذاری ؟

لست سکند

بر اساس گفته های مدیرعامل فرابورس، سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام و مختلط از بازدهی بسیار قابل توجهی برخوردار است و سود این سرمایه گذاری از سود عرضه اولیه بیشتر است.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار بورس شرکت در عرضه اولیه را مطمئمن ترین و پرسودترین روش سرمایه گذاری و فعالیت در بورس برای افراد غیرحرفه‌ای می دانند اما جالب است بدانید که سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری سهام و مختلط بازدهی به مراتب بیشتری نسبته به خرید سهام شرکت ها در عرضه اولیه دارد.

در صورتی که گزینه سرمایه گذاری در این صندوق ها هر چه بیشتر به فعالان تازه کار بورس معرفی شود، می توان به ورود هر چه بیشتر نقدینگی به بروس و تعریف یک بازی برد – برد برای سرمایه گذاران و گردانندگان این صندوق ها امیدوار بود.

بنا به اعلام ایرنا، «امیر هامونی» با اعلام این موضوع که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط در ۶ سال گذشته به حدود ۹۰۰ درصد رسیده است، این رقم را برای شاخص کل نزدیک به ۷۰۰ درصد ذکر کرد و گفت: شکاف ۲۰۰ درصدی میان بازدهی این صندوق‌ها با شاخص کل یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خصوصا سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بازار سرمایه بهتر است که از این ابزار استفاده کنند.

مقایسه بازدهی عرضه اولیه و  بازده صندوق های سرمایه گذاری

راز آسمان پایتخت

وی همچنین گفت: تخصیص عرضه‌های اولیه به صندوق‌ها موضوع مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود، این سهمیه به گونه‌ای در نظر گرفته شده که اگر سرمایه‌گذار واحدهای صندوق را خریداری کند در واقع سهم بهتری در عرضه اولیه به دست آورده است.

مدیرعامل فرابورس در این باره با ذکر مثالی توضیح داد: در عرضه اولیه آریا ساسول سهمیه در نظر گرفته شده برای عموم خریداران به گونه‌ای بود که به نقدینگی حدود ۶۰۰ هزار تومان نیاز داشت و پس از تسهیم به نسبت، حداکثر تا ۵۸ سهم با نقدینگی نزدیک به ۳۷۰ هزار تومان به خریداران تخصیص یافت.

به گفته هامونی اما همین سهمیه برای واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر دیده شد و اگر سرمایه‌گذاری تنها واحدهای یک صندوق سهامی را در مالکیت داشت رقم تخصیص سهام عرضه اولیه آریا در آن به ازای هر دارنده بالغ بر ۷۰۰ هزار تومان بود که مسلما با افزایش تنوع واحدهای خریداری شده از صندوق‌های گوناگون این عدد قابل افزایش بود.

مدیرعامل فرابورس اضافه کرد که در مجموع برای ارائه خلاصه‌ای از عملکرد اشخاص در عرضه‌های اولیه تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه باید گفت: اگر فردی به طور مستقیم در تمامی عرضه‌های اولیه بورس و فرابورس از تاریخ ۱۴ اسفندماه شرکت می‌کرد حدودا سودی معادل ۵۷ درصد کسب کرده بود، در صورتی که بازده صندوق های سرمایه گذاری در سهام به ازای هر دارنده از محل عرضه های اولیه بیش از ۸۱ درصد بوده است.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز